Jump to content

Regler for skyting på privat grunn


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Nå er det jo din onkel som eier grunnen, og sier han nei er jo saken opplagt, slutt å skyt.

 

Sier onkel ja, så kanskje ta en tlf til politiet og si at det vil smelle litt der onkel bor, du skal skyte lærduer, og har grunneiers tillatelse, dvs din onkel. Politiet er ikke så lei seg om de blir forhåndsvarslet, jeg har gjort det selv, og da slipper de å ta turen for å undersøke hva dette er! Men er vel så lenge det ikke er organisert skytting dette går greit! Noen får korrigere meg om jeg tar feil! Vet det finnes lingende tråder om dette her på forumet.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv hatt tillatelse til å skyte på annen manns grunn, der naboer av han reagerte på skytingen min. Tiltak for å bevare nabofred, finne et annet sted å skyte.

På gården vi har fikk jeg klager på revejakt for nært husene. Tiltaket ble å jakte lenger vekk fra husene, og ikke i dagsrevytida.

Det å ha retten på sin side og ignorere naboer kan føre galt avgårde. Jeg vil foreslå at du faktisk snakker med naboen, vis deg som en ordentlig kar, og spør om dere kan avtale en tid der han kanskje er borte etc..

Link to comment
Share on other sites

En annan klar mening: Prata med nabon. Säg att ni skjuter lerduvor och att ni kommer att göra det av och till. Han förstår säkert. Naboer är också människor, för det mesta. Det finns ingen anledning att irritera naboerna mer än nödvändigt. Respekt och hänsyn kommer man vanligtvis långt med. Om han fortfarande är sur så har du ju ändå rätten på din sida, så länge det är ok för din onkel (så vitt jag förstår).

Link to comment
Share on other sites

Eller gjør som jeg gjorde da jeg fikk telefon fra lensmann etter skyting på privat eiendom. En eller annen nabo hadde ringt pga de hadde hørt skyting og var "engstelig". (hadde da bedrevet skyting fra tid til annen i et par år)

 

Jeg skrev et lite notis på et A4 ark der jeg forklarte at det fra tid til annen ville foregå skyting i området, og at dette var idrettstrening i regi av Norges Idrettsforbund. Puttet et eksemplar i alle postkassene i området og sendte en kopi til lensmannen.

 

Etter dette har jeg skutt i haugevis og ikke hørt et ord. :D

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ikke vike unna hver gang noen setter seg opp mot hobbyen vår.

Vi driver en lovlig aktivitet innefor de rammene som samfunnet setter. At enkelt personer ikke tåler å høre et smell eller se en våpenkuffert får være deres problem.

Driv hobbyen, vær åpen om det vi holder på med, og la surpompene seile sin egen sjø.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ikke vike unna hver gang noen setter seg opp mot hobbyen vår.

Vi driver en lovlig aktivitet innefor de rammene som samfunnet setter. At enkelt personer ikke tåler å høre et smell eller se en våpenkuffert får være deres problem.

Driv hobbyen, vær åpen om det vi holder på med, og la surpompene seile sin egen sjø.

 

Vel talt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er synd, for dette er jo uskyldig morro og samt en veldig sunn hobby !! Men vi skal ikke få den hobbyen ødelagt av ham her grinebiteren :)

Vi fortsetter med det vi gjør, på samme plass :) Nå skal det også sies at vi skyter ca 3-4 ganger her i løpet av året, så jeg synes at det må de virkelig tåle!!

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det jo så mange andre typer hobby man kan dyrke enn bare skyting.

Bilcross og rally er jo to fine tidsfordriv, ulempen er at de ofte medfører justering og rusing av motor, samt testkjøring i nærområdet.

Lang fra støyfritt kan jeg love.

Ellers finnes det jo de som prøver seg på den musikalske løpebanen, trekkspill, fiolin og sekkepipe låter jævlig nok om utøveren KAN traktere instrumentet, men enda værre i opplæringsfasen.

Eller om man starter et band, om det er tungrock eller svensktoppar spiller liten rolle, man hører stort sett bare trommer på lang avstand likevel.

 

Selv har jeg et gyldent alternativ i skogsdrift, nydyrking og grøfting, aktiviteter som alle medfører motorstøy fra en eller flere dieselmotorer.

Og i motsetning til skyting er ikke disse aktivitetene avhengig av dagslys... :roll:

 

Naboene er faktisk bare glad for at jeg interesserer meg for jakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det jo så mange andre typer hobby man kan dyrke enn bare skyting.

Bilcross og rally er jo to fine tidsfordriv, ulempen er at de ofte medfører justering og rusing av motor, samt testkjøring i nærområdet.

Lang fra støyfritt kan jeg love.

Ellers finnes det jo de som prøver seg på den musikalske løpebanen, trekkspill, fiolin og sekkepipe låter jævlig nok om utøveren KAN traktere instrumentet, men enda værre i opplæringsfasen.

Eller om man starter et band, om det er tungrock eller svensktoppar spiller liten rolle, man hører stort sett bare trommer på lang avstand likevel.

 

Selv har jeg et gyldent alternativ i skogsdrift, nydyrking og grøfting, aktiviteter som alle medfører motorstøy fra en eller flere dieselmotorer.

Og i motsetning til skyting er ikke disse aktivitetene avhengig av dagslys... :roll:

 

Naboene er faktisk bare glad for at jeg interesserer meg for jakt. :wink:

 

Hahaha :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...