Jump to content

spørsmål ang remington 870 super magnum


espen1986

Recommended Posts

hei! jeg kjøpte med en 870 super magnum og har noen spørsmål ang modefisering av denne.

 

1# synes våpenet er veldig langt og tungvindt og gå rundt på jakt med, har jeg lov til og sette på en innskyvbar/innbrettbar kolbe og fortsatt bruke denne på jakt?

2# hva anbefaler dere av kolbe og pistolgrep og hvor kan jeg kjøpe dette?

3# er det mulig og kjøpe deler som gjør at man enkelt kan gjøre hagla "vanlig" igjen uten og måtte gå til en børsemaker?

4# må det søkes om modefisering?

takker for alle svar, er ganske blank på dette feltet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes kortere løp til denne på markedet...jeg anbefaler 21" med ventilert skinne for å gjøre den like kort som en vanlig dobbelløper.

 

Bare behold den vanlige stokken, og jeg tror ikke at noen rakklete foldestokker vil gjøre den mer praktisk. Kaster du hagla opp mot skuldra etter rype, da er et normalt geværskjefte mye bedre enn noe annet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere må bare rette på meg om jeg tar feil.

 

 

har jeg lov til og sette på en innskyvbar/innbrettbar kolbe og fortsatt bruke denne på jakt?

 

Innskyvbar er lov såfremt denne oppfyller minimum lengde helt innfelt . Innbrettbar, usikker siden minstelengden vil mest sannsynlig ikke bli oppfyllt. .(beklager, husker ikke målene i hodet)

 

 

 

2# hva anbefaler dere av kolbe og pistolgrep og hvor kan jeg kjøpe dette?

 

Har ikke funnet overveldende mange i norge som taler varmt for innsyvbare kolber og pistolgrep, men i USA så er det mye snakk om Knoxx black ops rekyldempende stokk som kommer i versjoner med og uten pistolgrep. Midway norge og army gear tror jeg selger slikt.

Om det har noe hensikt å bruke det er noe annet og de fleste har en mening om det.

 

 

3# er det mulig og kjøpe deler som gjør at man enkelt kan gjøre hagla "vanlig" igjen uten og måtte gå til en børsemaker?

 

En rem 870 er veldig enkel å demontere og bytte ut deler på uten å måtte gå til en børsemaker. Å montere ny kolbe o.l er bare snakk om to pinner man må ta ut eller så.

 

4# må det søkes om modefisering?

 

Om det må søkes på det du spør om over tror jeg ikke såfremt du ikke skal sette på løp under lovlig lengde eller setter på en stokk som gjør at minste lengde ikke holdes, men her kan det være jeg tar rivruskende feil.

 

Skulle ønske jeg kunne gi deg et 100% sikkert svar med referanser til våpenloven, rundskriv o.l., men orker ikke lese gjennom de igjen akkurat nå.

Sikkert noen her som har alt det jeg prøver å komme frem til i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden din litt jeg. har et spørsmål som trådstarter også kanskje lurer på.

 

Jeg tenkte også å kjøpe en 870, men jeg har sett på flere forskjellige i to forskjellige butikker, og alle virker ganske "skranglete". Betyr det at de tåler mindre/ er dårlig laga eller no? Eller er ikke dette noe å bry seg om?

 

En rem 870 er vel verdens mest solgte pumpehagle? og er vel noe av det mest hardføre du får av arbeidsjern hagler. Vel de var det ihvertfall. Du får google litt:-)

 

 

Har ikke en 870 selv, men har hørt mye bra om den og skal ha en når finansene strekker til.

Link to comment
Share on other sites

Foldestokk er forbudt, pistolgrep ville jeg ikke brukt på en jakthagle, det er fint for politi og militære som skal skyte med hagla som en rifle, men å få noen særlig god sving på hagla med pistolgrep tror jeg ikke er noe særlig greit.

Hvis du synes den er for lang så kjøp kortere løp som det er blitt foreslått, og behold resten som det er.

Link to comment
Share on other sites

Foldestokk er forbudt, pistolgrep ville jeg ikke brukt på en jakthagle, det er fint for politi og militære som skal skyte med hagla som en rifle, men å få noen særlig god sving på hagla med pistolgrep tror jeg ikke er noe særlig greit.

Hvis du synes den er for lang så kjøp kortere løp som det er blitt foreslått, og behold resten som det er.

 

 

foldestokk er da ikke fobudt så lenge totallengden er 84cm el mer,når kolben er foldet inn.

Link to comment
Share on other sites

En rem 870 er vel verdens mest solgte pumpehagle? og er vel noe av det mest hardføre du får av arbeidsjern hagler. Vel de var det ihvertfall. Du får google litt:-)

 

 

Har ikke en 870 selv, men har hørt mye bra om den og skal ha en når finansene strekker til.

Jepp var det jeg også hadde hørt, men virka bare så skranglete når jeg så på den, og jeg har sett på 3-4 forskjellige og alle har vært sånn

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 er et MEGET funksjonellt og slitesterkt våpen. Kan anbefale det på det sterkeste. Har en 12/89 selv, føler ikke den er mer "slarkete" enn den må være, er jo en del bevegelige deler på en pumpe. Som sagt, du kan skifte løpet, men dette er en vanesak, det er slett ikke alltid en bakdel med et langt løp.

 

Har selv en utskyvbar kolbe med pistolgrep som ekstrautstyr, men bruker den ikke på jakt. Som nevnt i en post over her får du ikke samme føringen som med standardkolben.

 

Har ellers bare gode ord å si om Remington 870. :)

Link to comment
Share on other sites

hei! jeg kjøpte med en 870 super magnum og har noen spørsmål ang modefisering av denne.

 

1# synes våpenet er veldig langt og tungvindt og gå rundt på jakt med, har jeg lov til og sette på en innskyvbar/innbrettbar kolbe og fortsatt bruke denne på jakt?

2# hva anbefaler dere av kolbe og pistolgrep og hvor kan jeg kjøpe dette?

3# er det mulig og kjøpe deler som gjør at man enkelt kan gjøre hagla "vanlig" igjen uten og måtte gå til en børsemaker?

4# må det søkes om modefisering?

takker for alle svar, er ganske blank på dette feltet.

 

1. Bytte løp er enkelt, løpet er løst når man fjerner "mutteren" på enden av magasinet og tar halvt ladegrep. Man fjerner normalt løpet under puss uansett. Bytte kolbe er også enkelt: Man fjerner kolbekappen (to skruer) og skrur ut en svær skrue inne i kolben. Velger du å bytte til et kortere løp, vær obs. på at de fleste av dem er laget kun for 3" patroner, dvs. ikke skvis inn 3.5" supermagnum.

 

2. Det finnes ørten varianter å velge i, sjekk på nettet, bare pass på at minstelengden er ok. Speedfeed og Knoxx er gode greier. Jeg har bl.a. en 870 som er satt opp med en variant av sidefolderen/pistolgrepet man finner på Para-FAL. Som med andre tilleggsgizmoer så er prisen en god indikator på kvalitet.

 

3. De fleste delene til 870 krever ikke tilpasninger. Skal du sette på magasinforlenger så må du borre opp tilbringerstoppen som er stanset inn i magasinet. Skal du montere sikte fysisk plassert på låskassen må du maskinere.

 

4.Ikke så lenge du holder deg innenfor lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden din litt jeg. har et spørsmål som trådstarter også kanskje lurer på.

 

Jeg tenkte også å kjøpe en 870, men jeg har sett på flere forskjellige i to forskjellige butikker, og alle virker ganske "skranglete". Betyr det at de tåler mindre/ er dårlig laga eller no? Eller er ikke dette noe å bry seg om?

 

870 virker veldig skranglete ( og det er den forsåvit også) men vist du tar en titt og demonterer mekanismen så ser man at det er en VELDIG solid og ENKEL mekanisme.

Det er solgt over 10 milioner eksemplarer av den og både Forsvaret og politiet i USA bruker den, så dette er en vell utprøvd og solid mekanisme

 

Er stolt eier av en 870 super magnum synt selv :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig at jeg er på bærtur nå, (er jo uansett sesong for det.. )

 

Men er ikke pistolgrep på hagle forbudt? eller er det bare rifle?

spør egentlig fordi jeg ble usikker selv..

skjønner ikke hva du egentlig skal med det heller, men det er jo smak og behag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...