Jump to content

Anbefalt hylse fabrikat i 308?


jallis_83

Recommended Posts

Hei

 

Dette gjelder cal 308W.

 

Har forstått det sånn at Norma og Lapua hylser er ok.

 

Børsemakeren min meinte S & B ikkje var noe og samle på.

 

Men så har eg noen hylser hvor det står PPU og C B C noen som kan gi me en forklaring på fabrikat og kvalitet på de hylsene?

 

Saken er den at eg har en bestefar som samla inn hylser til meg når han var på skytebanen. Så lenge det stod 308 og var et kun "hål" nede i hylsa så kunne eg lade i vei i følge han. Var ikkje så nøye med og sortere hylser etter fabrikat. Det var bare vits viss du skulle skyte på høgt konkurranse nivå.

Har jo funnet ut i ettertid at det var en sannhet med visse modifikasjoner hehe...

 

Viss noen ville listet opp de vanligste hylsefabrikatene med best kvalitet i kronologisk rekkefølge så hadde det vært supert :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Norma og Lapua går for å være de beste hylsene. PPU er hylser fra PRVI Partisan, og kan lades om men vær oppmerksom at disse er noe "bløtere" enn de to førstnevnte. CBC hylser er viss jeg ikke tar helt feil Magtech, og kan vel sidestilles med Remington og Federal sine hylser - så de er gode de å, men litt "bløtere". Pistol/revolverskyttere bruker disse hylsene mye.

 

Når man lader, så er det viktig at man bruker samme type hylse. Grunnen til dette er at man kan oppleve forskjeller på treffpunkt fra merke til merke, og at de trenger forskillig lading. Fyllingsgraden i hylsene vil variere, og dermed også plassen de får når man lader. Dette gir de forskjellene man opplever. For å sjekke dette ut, så kan du fylle forskillige hylser med samme kruttet og så veie "ladningene" etterpå. Da vil du kunne se at det varierer på hvor mye grains krutt det er i hylsene, og du vil få en pekepinn på volum i hylsene. Dette kan helpe deg i ladeprosessen, og du vil da kunne finne de rette ladningene for de hylsene du bruker. Dette er viktig i forhold til trykktegn og overladning. Å fylle like mye krutt i ei Federalhylse som i ei Lapuahylse kan gi store forskjeller, da ei Federalhylse ofte har mindre volum enn ei Lapuahylse.

Link to comment
Share on other sites

Har med stort hell brukt Raufoss (Nammo) NATO hylser. Berdanhetter er ikke så stort problem egentlig, selv om hetteutstøtingen tar litt lenger tid enn om man har boxerhylser. Har en utstøter med eksentrisk utstøterpinne som settes på toppen av pressa. Lader ikke med progressiv presse så det går nå litt tid med ladingen uansett. En stor fordel med mil. hylser er at lot nummer er stemplet i bunnen. På den måten vet jeg enkelt hvilke hylser som skal lades med samme ladning. I praktisk bruk er det bagatellmessig forskjell i hylsevolum mellom ulike lot.nummer, men har man tendenser til perfeksjonisme så....... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del CBC 30-06 hylser jeg har presset om til 35 whelen. På langt nær så bløte som Federal, mer som Lapua i hardhet. Får litt smultring ved ompressing, så er tydeligvis litt forskjellig godstykkelse i hals og skulder, men dette vil ikke være noe problem for deg. Ingen er skutt mer enn tre ganger foreløpig, helpresset alle gangene, men har minimalt med strekk.

Link to comment
Share on other sites

Om jheg hadde fått velge..... i 308w....

 

Jeg ville valgt lapua, så norma, så raufoss, så noen av de andre merkene ;)

 

-Remington (RP) er litt harde, men funker fint vanligvis. Noen av de sprekker ved første omlanding.

-Federal er bløte, helt greit om du ikke lader knallhardt. Lader du knallhardt får du romme hettelommer.

-S&B har trange hettelommer, helt greit det om man ikke lader med karusellpresse og velger noen hetter som passer i trange hettelommer.

-PPU/NNY (partizan)har jeg ikke brukt mye, de har og litt trange hettelommer.

-Winchester og CBC er faktisk de av de "andre merkene" jeg ikke har noe å utsette på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...