Jump to content

Vater for montering på kikkertsikte


sselg 1971

Recommended Posts

Libelle/coruis var litt gresk for meg.. men etter litt googling ser jeg at det er vater for montering på kikkert.

 

Personlig har jeg nok med andre faktorer før jeg klemmer av, så horisontal vater vil nok forvirre mitt enkle sinn.. Vertikal høres da mer vettugt ut, for de som skyter skrått opp eller ned.

 

 

Men det du spurte om var vel hvor enkelt det er å imortere fra USA, svaret der er at det generellt har blitt vanskelig med alt våpenrelatert. Spesielt om verdien overstiger 100USD. Send er forespørsel til leverandøren om hvorvidt de sender til Norge. Gjør de ikke det, må du nok ty til Jetcarrier eller en venn i USA som videresender det til deg. Rent juridisk sett er ikke dette en våpendel med restriksjoner, så fra ditt ståsted kan du gjerne importere en slik sak.

Link to comment
Share on other sites

Det holder noe som helst. Du klarer det også med bygge-vater, men den må vare kort.

 

Jeg har kjøpt noe som skal vare for bruk i camping. Dvs to vater i 90garder mot hverandre.

Det å montere kikkert kan by på utfordringer, da må du først bruke vater for å feste rifle korrekt. Så fester du kikkertsiktet på de våpenet, igjen med vater som hjelperedskap.

 

I min tilfelle var det nokså enkelt da Sako har flat topp av låskasse. Let å bruke vater, da.

Men ikke alle våpen har flat toppen av låskassa. Da må man basere seg på en klakk, eventuelt top av base i montasjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dette er enkelt...

Gå for en montasje fra spuhr:

http://www.spuhr.com/Our%20models.html

Der er det integrert vater for canting av rifle, hvis du trenger angle cosine indicator (aci) har de interface for slikt. Da slipper man å montere allverdens dilldal direkte på kikkertrøret.

Montasjen har også en kile og spor som brukes til å rette av kikkert imot montasjen.

 

Du mangler fremdeles aci men har en knakende god platform å montere den på. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det var denne jeg kjøpte også. Hadde et sett med billige alu-ringer fra HK som jeg uansett ikke stoler på. Så jeg tok en av disse ringene og sagde av bunnen og monterte den på. Jeg måtte frese litt ut fordi hullene i vateret var litt for langt fra hverandre, men det var fort gjort. Jeg vatret den så opp ved å bruke den flaten under kikkerten og hold den ned på en flate som jeg sjekket at var i vater først.

Kostet meg ca 50 kroner, og er ganske fornøyd:)

web.jpg

web.jpg

web.jpg

web.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...