Jump to content

Mobile verktøy / Apps


darkwood

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på kammeret - men det ser ut som riktig plass å diskutere dette.

 

Tror dere jegere at det kan være nyttig med en jaktlogg for mobil? Jeg kjenner en del rypejegere som loggfører turene sine, med fangst, antall skudd, sted osv. Ideen er å lage en logg (for iPhone i dette tilfellet) der man loggfører jaktturene sine, med fangst, jegere, bilder, GPS-koordinater for hvor man har sett/skutt osv - og dermed kunne få diverse statistikk, som årlig fangst, treffprosent, beste jeger osv.

 

Er det noe du som jeger ville tatt i bruk? Hva burde i såfall loggføres? Hvilken statistikk kunne vært interessant å få ut?

Jeg (som er både jeger og programmerer) har lyst til å lage dette til høstjakta og legge ut i App Store, og da hadde det vært supert med litt input fra potensielle brukere først...

 

Hilsen Tore

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å få appen til å synke med GPS`n på noe vis slik at man bare kan trykke så legges koordinatene inn i loggen og videre kan man få rubrikker til å fylle inn "hendelse", viltart, antall og evt fangst?

Høres jo faktisk nyttig ut...

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjappe svar!

 

GPS:

Ja, definitivt en av styrkene til å lage en sånn app er at man kan lagre GPS-koordinater automatisk. Dette krever at man loggfører når man er i marka, slik at posisjonen er riktig. Som alternativ, hvis man loggfører når man er tilbake fra jakta, tenkte jeg å lage mulighet for å manuelt "dra" en markør til riktig posisjon på kartet, men det blir ikke like nøyaktig selvfølgelig.

 

 

Android:

Jeg har hittil lært meg å utvikle apps for iPhone (har iphone selv), så den første versjonen får bli for det. Planen er å se an om folk ønsker et slikt verktøy, og hvis det viser seg slik, så blir definitivt neste steg Android!

 

Andre meninger om hva en slik App bør inneholde? Målet er som sagt å få ferdig en førsteversjon til høstjakta!

Link to comment
Share on other sites

Dette kan absolutt bli noe bra. Hadde det vært en ide å legge inn "knapper" for "tur start" og "tur slutt" slik at man ser tidsforbruk, tilbakelagt distanse og antall forbrente kalorier? (okey, den siste var litt tull)

Men kanskje vært morro om man fikk se linjer i kartet etter endt tur om hvor man har satt sine spor?

Link to comment
Share on other sites

Ja, tracking av rute er noe jeg har vurdert, men gått vekk fra pga:

1) det finnes mange gode apps allerede som løser dette

2) det krever at GPS brukes hele tiden, noe som tapper batteriet veldig fort. På ei jakt som gjerne varer hele dagen er dette kritisk.

 

Kartvisning av alle loggføringer derimot, det må være en fin feature..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Når den kommer for ipg eller ipad kjøper jeg den med en gang!!!!!!!!!:D

 

det er vel ipod den er kommet til.... som du ser her går folk å venter på android utgaven...

 

mene der ligger link til ipod versjon lengre oppe i tråden her.

 

Når jeg var inne og skjekket så så det ut som om det bare var for iphone.

Men dette kan vel tråstarter svare oss på?

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens! Så utrolig bra å lese at det er interesse for jaktloggen! Hittil har jeg utviklet den for iPhone (og iPad, men bare som samme versjon som på iPhone). Ser ut som at det er MINST like mange jegere som har Android, så nå må jeg virkelig se på hvordan man utvikler apps for android-telefoner! På iPhone koster appen 21 kr. Ingen upris for noe jeg har jobbet med i et halvt år, eller? Hva mener dere med Android den bør koste i Market Place?

 

Når det gjelder Bjørn og Jerv: Jeg hentet lista fra jegerregisteret, over jaktbare arter. Men til neste oppdatering skal jeg jammen inkludere Bjørn og Jerv også! :)

 

Følg gjerne jaktloggen på Facebook for å diskutere funksjoner / følge med på oppdateringer:

http://www.facebook.com/pages/Jaktlogge ... 0011442592

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som at det er MINST like mange jegere som har Android, så nå må jeg virkelig se på hvordan man utvikler apps for android-telefoner! På iPhone koster appen 21 kr. Ingen upris for noe jeg har jobbet med i et halvt år, eller? Hva mener dere med Android den bør koste i Market Place?

 

Bruker gjerne 21-30 kr på en slik logg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg betaler også gjerne for en Androidversjon... Nå begynner det jo å komme riktig så mange Android-telefoner som er vann- og støtsikre også (Sony-Ericsson Xperia Active, Samsung Galaxy Xcover , Motorola Defy) noe som gjerne appellerer til jegere :-)

 

Mellom 20 og 30 kroner et sted gir jeg gjerne for en slik app!

 

Kan også gjerne hjelpe til med betatesting og slikt om du ønsker... Androidapps bør testes ut på flere enheter før man slipper dem for å luke ut bugs :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...