Jump to content

utendørs bakerovn


Desert-Beagle

Recommended Posts

  • 5 months later...

Jeg har lenge hatt lyst på bakerovn og ser at ferdige ovner er utrolig dyre, så her må det bli egeninnsats.

Planen har endra seg fra utendørs bakerovn til å bygge ei kosebu på 15 m2 på boligtomta mi. Er kun på brainstormingstadiet enda, men ser for meg ei kosebu med mange funksjoner når det gjelder ild og ved.

1. Hovedpoenget er bakerovn. Den er plasskrevende og skal få sin plass i et hjørne, ev om nødvendig på den ene gavlveggen. Foreløpig ligger det an til lecapipe med gjennomføring i tak. Antagelig bygger jeg ovnen først og setter opp bua rundt etterpå.

2. Vedovn. Skal stå ved siden av eller i tilknytning til bakerovnen med rørkanal over bakerovnen til felles pipe

3. Kaldrøykeri. Er litt i tvil om vedovn eller bakerovn skal brukes som røykkilde, men via spjeld håper jeg på å kunne lede røyken 4-5 meter til ei røykekasse utenfor kosebua. Antagelig er vedovnen best egna som røykgiver.

4. Ev varmrøykeri i pipa

5. Sverger til Weber kullgrill og vil ha den i umiddelbar nærhet.

6. Ei koseilig lita bu hvor kos, mat, hygge og varme står i fokus. Kanskje med ei lita barhylle med et assortert utvalg Whisky, vodka og øl. Bua blir bygd i vanlig reisverk i 2x4 og isolert. Kanskje blir det en skyvedørsvegg slik at krypinnet er dugenes fra 30 + til 20 minus. Litt glass og luftemuligheter blir det allefall.

 

Dette er er prosjekt en helt klart kan si er lettere sagt enn gjort. Ber om hint og råd. Mtp kaldrøykeri er det mulig det er enda enklere og mer rasjonelt å ha en andre vedovn uavhengig av pipa i bua.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også bygge en slik ovn og fikk av mine kone i bursdagspresan kurs i å mure vedfyrt bakerovn. I tillegg fikk jeg en bok, boken har også tegninger, info om hvor man får kjøpt ovnsdører til å mure inn. Tips om fyring og oppskrifter med. Har den ikke for hånden her nå, men skal legge ut navn på boken når jeg finner den.

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått det som et gavekort av min kone, kurset arrangeres nå og da gjerne hos noen som skal sete opp en ovn. Jeg håper det kan arrangeres hos meg neste gang, hvis jeg stiller med tomt, murstein og sement. Navnet på kursarrangøren ligger inne i boken som jeg akkurat nå ikke helt vet hvor er. Vi bygger nytt hus på gården, i tilknytning til terrassen (som forøvrig er en god rev/rådyr/elgpost) skal jeg bygge en slik ovn. Nå bor vi midlertidig i et annet hus på gården og mye står i pappesker på stabbur og garasje... Men skal se etter den i morgen:-)

Link to comment
Share on other sites

Du må i allefall ha ei dør...

 

http://www.castironparts.com/bakeovendoor-0214.html" target="_blank

 

 

Han dansken med denne "jakt-for-mat" serien på TV i fjor høst, han bygde en bakerovn i et sånt "koselig-livsstil-i-hagen". Mulig du finner programmet på NRK nett-TV.

 

 

Edit: Her ern: http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Om+programmet/20060322112334.htm

Link to comment
Share on other sites

MÅ ikke ha dør hvis man bygger en tandoor - kjegleformet sak, noen steder med vegger fylt med salt, som kun har hull i toppen, pluss et lite luftehull nede. Fyres opp fra toppen, brød eller kjøtt legges i når det kun er glør igjen. Brukes mye i Kaukasus om Sentralasia. Har også sett med gassfyring i Iran. Men de har ikke skorstein så de egner seg dårlig innendørs...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...