Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kom nettopp inn døra fra sesongens første revejakt. Gikk langs fjæra og aner fred og ingen fare når en lirype letter 10 meter fra meg. Den fløy ikke så langt, så jeg fikk se den, ikke bare en gang, men tre ganger fløy den avgårde. Synd at jeg ikke hadde fotoapparatet med meg. Det er ikke første gang jeg ser rype ved sjøen her jeg bor (Nordland). Lurer på om dere har hatt lignende observasjoner?

Posted

Har vært i land på holmer med rypebestand flere ganger når jeg har vært ute på seljakt. Ser også hare og orre støtt. En gang skremte jeg opp to ryper som fløy rett ut i havgapet mot en liten holme. Det var et rart syn.

Posted

Det e ikke uvanlig at man ser ryper helt ned i flomålet. Ofte så kan man på mindre traffikerte plasser finne rype som hekker side om side med ærfugl. Også på holmer av litt størrelse hvor det er vegitasjon av varierende art. Men dødeligheten her kan være stor pga. mink og røyskatt.

Posted

Kjenninger i Lofoten forteller om ryper som mellomlander på hvile i masta på fiskebåtene langt til havs, så det er tydelig ganske vanlig at de ferdes mellom øyer og holmer.

Posted

Har sett ryper flere ganger langt ut på holmer under gåse jakta. Lå en mørk kveld å venta på kvelds trekket da det landet 7-10 ryper rett framfor meg på en sandstrand. Satt lenge å fulgte med på de, holdet var ca 20 meter der de trippet fram og tilbake.