Jump to content

Fleece som mellomlag til skalldress


mannen i gata

Recommended Posts

Har en Harkila skalldress i Gore-Tex. Til høsten blir det litt rådyrjakt med endel gåing og da tenkte jeg å prøve ull, fleece, skall-kombinasjonen. Ser for meg en litt tynn og myk fleecedress noe ala det fluefiskerne bruker i elva under vaderne. Noen som kan anbefale en fleecedress til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du egentlig er ute etter her, men om du skal bruke fleece bør du i alle fall sørge for at den er rimelig vindtett. Tro meg, å gå rundt i fleece som ikke har noe som stopper vinden kan bli litt av en opplevelse. I min spede ungdom kjøpte jeg en fleecebukse (kun fleece) til sniking på rådyr. På en mild og fin dag kom det plutselig kald vind - det var som å stå i bare underbuksa, det blåste tvers igjennom! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis eg forstår deg rett er du ute etter mellomplagg av fleece?

Der finnes mykje forskjellig å velge mellom - men eg ville ikkje hatt for tjukk fleece dersom du skal ha ull innerst - det blir fort varmt. Magasinet har mellomlagsplagg til greie prisar, men eg trur at dersom dette er tidleg på hausten og du har ull innerst, så treng du ikkje mellomplagg (såfremt du har vindtette skallplagg ytterst sjølvsagt :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hei. Fleece kan du brule som mellomlag om du vil, men om du tåler ull så er det det beste. Ull holder en jevn temperatur, og absorberer mye fuktighet. Fleece holder også varmen til en viss grad, men når den begynner å bli fuktig / våt så har den en kjølende effekt noe som kan resultere i at man blir kald. Jeg bruker tynn ull undertøy over "skall" jakke og bukse ned til flere minus, og sitter man på post er det bare å ta på seg en egnet ullgenser å kle på seg.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale dette settet:

 

http://www.abcfritid.no/produkt/microfleece-undertoy-jjni

 

Det ser kanskje ikke allverden ut på bildet, men det er kanskje det produktet jeg har blitt mest imponert over her. Tror jeg har 5 sett nå. De første settene har jeg brukt jevnlig (mer eller mindre daglig i vinterhalvåret, jumperen gjerne til tynnjakke ellers også) i 1.5 år og har ikke klart å slite hull enda. Sømmene og glidelåsen holder også.

 

Jeg foretrekker dette foran ull, og jeg driver med sau...

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer sikkert endel til å føle seg tråkket på tærne her, men jeg vil referere litt fra et salgskurs for Goretex-produkter jeg tok en gang:

- Man bør ikke bruke ull under pustende membranplagg som Goretex, Dermizax o.l. Ullplagg beholder en del av isolasjonsevnen når de er fuktige, men de holder på fuktigheten.

- Membranplagg bør brukes sammen med flere lag isolerende og fukttransporterende under- og mellomplagg. Da transporteres fuktigheten ut, og man holder seg tørr og varm. Etter en transportøkt blir det gjerne en kort akklimatiseringsperiode.

 

Så anbefalt kombinasjon er altså:

- Undertøy i fukttransporterende materiale, "teknisk"/"superundertøy"

- Fleece i flere lag som tas av/på etter behov, heller flere tynne lag enn færre tykke

- Membranyttertøy

 

For egen regning legger jeg til fjellduk når man sitter på post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...