Jump to content

Nybegynner feil


10,15mm Jarmann

Recommended Posts

Hei !

 

Lader for første gang, og prøver meg på 6.5 som får "buler" på hylse hals og dermed passer de ikke inn i kammeret på riflen.

Bruker LEE die, og etter å ha sett mange youtube video'er, tror jeg har stilt den inn korrekt, men noe gjør jeg gale. For mye

kraft ?

 

Håper at bildet viser problemet :

 

hylsehals.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei !

 

Lader for første gang, og prøver meg på 6.5 som får "buler" på hylse hals og dermed passer de ikke inn i kammeret på riflen.

Bruker LEE die, og etter å ha sett mange youtube video'er, tror jeg har stilt den inn korrekt, men noe gjør jeg gale. For mye

kraft ?

 

 

Hva slags ladepresse bruker du? Og, skjer dette ifb med at du skal sette kula til riktig dybde, eller kommer det f.eks i kruttpåfyllinga. Mitt første inntrykk er at du f.eks bruker dillon 550/650, og at kruttpåfyllingsdien er satt for langt ned...

Link to comment
Share on other sites

Dien begynner nok å krympe før stempelet på pressa har nådd toppen.

Skru opp dien din mye, skru så kulesetterstempelt ned slik at du får den patronlengden du skal ha. Skru så stempelet opp igjen mye.

Så skrur du dien din ned til du får den krympen du vil ha. Med stempelet på pressa fremdeles på topp, skrur du kulesetterstempelet ned igjen til du treffer kula. Nå skulle du teoretisk være veldig nær.

Link to comment
Share on other sites

Dien begynner nok å krympe før stempelet på pressa har nådd toppen.

 

Det er den siste millimeteren som "produserer" denne bul'en, og kulen sitter løst før jeg presser den 1 mm til og da er skaden skjedd.

 

Skru opp dien din mye, skru så kulesetterstempelt ned slik at du får den patronlengden du skal ha. Skru så stempelet opp igjen mye.

Så skrur du dien din ned til du får den krympen du vil ha. Med stempelet på pressa fremdeles på topp, skrur du kulesetterstempelet ned igjen til du treffer kula. Nå skulle du teoretisk være veldig nær.

 

Har prøvd på dette i dag, men resultatet blir det samme. :-(

Link to comment
Share on other sites

heisann!

Tror jeg har samme ladesett som deg, var nemlig plaget med det samme de første skuddene jeg skulle lade :)

Fant relativt fort ut at du ikke må ta armen på pressa heeeelt ned, ta den ned til du kjenner at det stopper, trenger ikke mye kraft. da sitter kula, selv om du klarer å presse den litt lenger ned med litt ekstra kraft, men da får du den bulen som du viser til :)

Håper du skjønner hva jeg mener, var ihvertfall slik med meg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ein viss fare for at du i tillegg til Lee-seateren har ein necksizer frå same produsent? Av typen Lee Collet Die? I så fall har du eit suverent ladesett, men dessverre krever Collet-dien litt tilpassing for å fungere. Eg har ein slik i 6,5x55, og det er vanleg at senterpinnen/mandrellen må slipast ned eit par tidels millimeter for at halsen skal bli pressa tilstrekkeleg. Set pinnen i chucken på ein drill og bruk smergelpapir!

Søk gjerne på "Collet" her på Kammeret ;-)

Link to comment
Share on other sites

Fant relativt fort ut at du ikke må ta armen på pressa heeeelt ned, ta den ned til du kjenner at det stopper, trenger ikke mye kraft. da sitter kula, selv om du klarer å presse den litt lenger ned med litt ekstra kraft, men da får du den bulen som du viser til :)

Det er ingen god plan... Still heller dien litt ut, slik at du kan føre armen på pressa heilt ned. Det blir gjerne ulik lengde på patronane om ein skal stoppe "litt før" - ikkje lett å stoppe på same punkt kvar gong.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter ei ompressa hylse i hylseholderen og drar opp arma FØR du skrur i kuleisetter-dien, vil du kjenne når isetter-dien bunner mot hylsa. Da kan du med fordel dra isetter-dien en kvart omdreining tilbake, og sette den med settskruen. Så kan du begynne å stille inn totallengde på hylsa, med skruen på toppen av isetter-dien.

 

Gjør du det motsatte, skrur isetter-dien en kvart omdreining lenger inn når den bunner mot hylsa, vil du få en krymp. Skrur du langt nok vil du få en valk på hylsenakken, som du her har fått.

Link to comment
Share on other sites

Da er løsningen funnet, fikk hjelp av en ekspert som fant feielen med en gang. :-)

 

Det viser seg at når jeg fjernet den gamle hetten, så ble ikke hylsen presset langt nok inn slik at

hylsenaken ikke ble krympet. Så nå fjerner jeg først hetten, så presser jeg hylsen inn i dien.

 

Har vært på skytebanen i kveld og testet, alle skuddene treffer der som skytteren sikter. :-)

 

Takk for alle gode tips !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...