Jump to content

Ny Zeiss kikkertsikte, trenger råd


Morty

Recommended Posts

Er på jakt etter ny kikkert til høst jakta, tenkte å investere i noe som holder noen år fremover. kikkerten kommer til å bli brukt å gode lys forhold (dagslys) og dårlige (natte jakt)

 

jeg har tittet på disse kikkertene Classic diavari 2,5-10X50 med lys og Classic diavari 3-12X56 t*#4.

 

Hvem vil dere anbefale?, eller kom med alternative kikkerter (makt 10000kr)

 

takker for svar :D

Morty

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Classic 2,5-10 x 50 m/ lys til sambuaren i fjor,....og då starta måneskinnsjakta for hennar del!!

Kjempeflott sikte, lite og snertent, god lysgjennomgang +++++

Har sjølv Zeiss 3-12 x 56 til dobbel pris, men var veldig glad i Classicen. Flott pris på XXL. Hurra!!

...og dette er ikkje synsing eller "har hørt at", dette er ekte testing og utprøving på Vestlandsjakt!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt en duralyt isteden for den prisen, har hørt litt av hvert om classic `n som nok er den dårligste av zeiss sine kikkerter....forstøring og objektiv størrelse blir litt smak og bruks sak :wink:

 

Så du mener Classic er dårligere en Duralyt og Conquest?

Så må du også huske på at alt man hører ikke er sant!Jeg har hatt og har fortsatt både Classic og Victory,og classic er fantastisk mye kikkert til prisen XXL kjører..Etter å ha kikket igjennom duralyt var jeg ikke i tvil om man skulle velge Classic eller Duralyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt en duralyt isteden for den prisen, har hørt litt av hvert om classic `n som nok er den dårligste av zeiss sine kikkerter....forstøring og objektiv størrelse blir litt smak og bruks sak :wink:

Jahaja. Hva bygger du det utsagnet på? Kan det tenkes at du blanner Classic med Conquest?

 

Har selv en Classic 2,5-10x50 og en Victory 3-12x56 og det er svært liten forskjell på de; i forhold med lys nok er det nesten slik at jeg ikke ser forskjellen. Har også en Conquest 4,5-14x50 som jeg faktisk er svært fornøyd med. Den henger ikke med de to andre i skumring; men ellers er den veldig bra. I dagslys er den veldig klar og fin.

 

Jeg kan bare anbefale Classic ut ifra egen erfaring. Hvilken som passer ditt bruk bør avhenge av om du vil ha en stor kikkert eller noe litt nettere (x50 er noe mindre og kan ofte monteres lavere); hvilken forstørrelse du ønsker å bruke i dårlig lys (dersom du uansett skyter på 4-5x forstørrelse kan du like gjerne velge 2,5-10 og få lys oveni om du vil ha det; det er først ved større forstørrelser du virkelig kan utnytte den større kikkerten (utifra teorien i alle fall)).

 

Noe helt annet er at det selges en del veldig fine kikkerter brukt om dagen; f.eks. noen Swarovski 3-12x50 som er et knallkjøp til <8000,- etter min mening. Det finnes også noen ganger Zeiss Victory uten lys for gode penger (jeg kjøpte en for 6000,- i vinter).

Link to comment
Share on other sites

Duralyt er den nye instegsmodellen til Zeiss og er en god kikkert. Men den har et par "mangler" i forhold til Classic. På classic (og victory) står symbolet T*. Dette er coatingen på linsene i kikkerten som gjør at classicen slipper så mye lys igjennom og gir så skarpe bilder. Denne coatingen finnes ikke på duralyt.

 

I tillegg er retikkelet på classicen medforstørrende for retikkelet sitter i første sikteplan (på øyesida av tuben). På duralyt i 2. sikteplan.

Når man varierer forstørrelsen kan treffpunketpunktet på duralyten variere med 2.5cm på hundre meter. På classicen skjer ikke dette.

 

Duralyten er ikke en dårlig kikkert (zeiss lager ikke fryktelig mye dårlig optikk) men classicen er kneppet vassere.

 

Hadde jeg skulle valgt selv, og det skal jeg så snart Heymen min dukker opp, så hadde jeg gått for Classic 2.5-10x50 med lys #40. Men 3-12x56 er også en meget god kikkert.

Begge er utmerkede skumringskikkerter.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg jobber som våpenselger på XXL og selger alle disse kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Mener amatør har nevnt at Zeiss garanterer max 0,7cm treffpunktforandring ved zoom med retikel i andre plan (dette må da være på 100m). Klart at dette kan bli et issue dersom man jakter lemen med varierende forstørrlse på 600m, men for de fleste er nok ikke det grunn nok til å velge første bildeplan alene.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetskravet Zeiss satte med 0,7cm avvik innførte de på 80-tallet med C 3-9x36 med 1" rør produsert for det amerikanske markedet.

 

Igår fikk jeg ovefladisk kikket på Leica ER 2,5-10x42, 4,5-14x42 mot Swaro Z6 2,5-15x56.(det er 2,5-15x44 som er aktuell for meg) I dagslys/solskinn på fri hånd var det vanskelig å se forskjell i optisk kvalitet. Imidlertid virket Leica'ene "mye bedre" mekanisk. Høyde, side og parallaksejusteringen på Leica gir soleklart den beste kvalitetsfølelsen. Plastikken på Swaro virker helt uforståelig på meg med tanke på prisen de forlanger. Leica - Swaro: 1 - 0. Det blir nok en 4,5-14x42 på meg.

 

Leica 2,5-10x42 er et knallkjøp til 8500.-.

Link to comment
Share on other sites

"Har du testet dette?

Stemmer iallefall ikke med mine erfaringer.

 

Espen"

 

Har ikke testet det selv nei Espen. Men i og med at jeg er over gjennomsnittet interresert leser jeg alt av tester. Dette sto i en test fra i vinter, tror det var Jakt som hadde artikkelen.

En av de jeg snakket med fra Zeiss Norge bekreftet at det kunne være opp til 2.5 cm

Forøvrig fikk kikkerten 9 av 10 poeng.

Link to comment
Share on other sites

En god kammerat kjøpte Zeiss 2,5-10x50 Varipoint til 13400kr på Jakt og Friluft sist uke. XXL tar ca. 21000kr.

Det var et veldig godt kjøp!

 

Har Classic i 2,-10x50 og flere Victoryer selv, og synes at Classicen tåler sammenligningen veldig godt med de andre.

Det eneste jeg har å utsette på den er at synsfeltet ikke er større på 2,5x enn på 3,5x, bare "dassrulleffekten" og ikke synsfeltet øker nederst i forstørrelsesområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...