Jump to content

Hvor agressive blir fjellrypestegger?


Polardego

Recommended Posts

Den 15. mai hadde jeg vinterens siste skitur. Var enda mye sne i fjellet da. Jeg kom over noen ganske dramatiske rypespor. To fjellsrypestegger hadde flydd inn mot hverandre. På kampplassen lå den dun, fjær og kjøttbiter. Begge rypene hadde flydd hver sin vei og det var spor etter bloddråper i fluktretningen. Så ingen spor etter rovfugl, men jeg synes det er vanskelig å tro at rypestegger blir å aggressive mot hverandre.

 

normal_CIMG3172_edited-1.jpg

 

normal_CIMG3173b.jpg

 

normal_CIMG3175.jpg

 

Noen her som kan forklare en stakkar hva sporene betyr :?::)

Link to comment
Share on other sites

Det der var ganske heftige greier. Og så ingen tegn til rovfuglspor? Merkelig. Ser at den ene steggen har vært ganske "tung" - 8-10 vingeslag som toucher snøen kan vitne om sliten/skadet rype...

Men forklaringen må jo være at det nettopp har vært to hissige stegger....kanskje den ene har vært bortpå feil høne i finværet :?:8)

Link to comment
Share on other sites

Nei vanskelig å si uten å vært der selv, men ut i fra bildene (de dokumenterte godt) så tror jeg ikke det er 2 stegger som slåss seg til blods, de slåss ikke på den måten. (meget lite fysisk mellom stegger, mest kurtisering)

 

For meg ser det ut som om at en falk/hauk/våk av noe slag kan ha sett 2 stegger som ypper seg mot hverandre, gylden mulighet for en rovfugel til å slå til. Da har den nok "feiet" ned en av di siden det lå mye fjær og blod. Vingemerkene i snøen er etter at den dro av sted med den ene steggen..(derfor tungt lastet) Alternativt at det bare var en stegg der og rovfugelen kom, men siden du sier det er spor etter 2 ryper så antar jeg det første alternativet.

 

Etter nærmere studering av bilder er jeg 99% sikker på rovfugel, stegger løper mye på bakken når de kurtiserer og det er det lite spor av på bildet? kan du utdype polardego?

Link to comment
Share on other sites

Vingesporene som fører vekk ser jo ut som rypevinger, men selfølgelig vanskelig å se 100% ut fra bildene. Under det ene vingeparet er det jo to fotspor etter det som ser ut til å være rypespor, men de ser kanskje litt store ut og når rypene letter på denne måten er det jo vanligvis løpespor (foravtrykk) og ikke to fotavtrykk ved siden av hverandre... Fotografen så vel på disse sporene og bekreftet at det var rypespor???

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg er at vingesporene som fører vekk er for "store" til rype å være. Det er for langt mellom vingefjærene. Så at det har vært en annen fugl der kunne jeg nok veddet ganske så mye penger på :wink:

 

Jeg syns det er utrolig spennende å finne slike sportegn, skulle gjerne vært med deg på den turen der, dego :)

 

Fine bilder, men dessverre er det vanskelig å se noe særlig mer enn oppkavet sne og vingeslag....

Tror nok synderen her har enten hauk eller våk som en del av navnet sitt..

Link to comment
Share on other sites

Det første som slår meg er at vingesporene som fører vekk er for "store" til rype å være. Det er for langt mellom vingefjærene. Så at det har vært en annen fugl der kunne jeg nok veddet ganske så mye penger på :wink:

 

Jeg syns det er utrolig spennende å finne slike sportegn, skulle gjerne vært med deg på den turen der, dego :)

 

Fine bilder, men dessverre er det vanskelig å se noe særlig mer enn oppkavet sne og vingeslag....

Tror nok synderen her har enten hauk eller våk som en del av navnet sitt..

 

Dette med avstand mellom vingene var mitt andre poeng men gadd ikke ta det med i forrige tråd, 99,4 prosent sikker på at det er andre fugler en ryper med inn i bildet her...

Link to comment
Share on other sites

Tror nesten også mest på rovfugl etter å ha studert bildene i originalstørrelsen. Nede til venstre på det siste bilde ser det ut som det ligger et rypehode. Er ikke tatt med verdens beste kamera, så jeg er usikker. Men, sporene på det siste bildet(de som går rett i fra kameraet og tar av) tror jeg nesten helt sikkert er rypespor.

Link to comment
Share on other sites

Det er då ikkje rypebredde på dei vingeslaga der :shock: ?? Dessutan så ser ein av blodet at det er fordelt i 3 forholdsvis store pølar pluss litt småskvettar her og der. Dette kan jo vitne om at det er ein rovfugl som har holdt rypa nede over lengre tid for å prøve å ta livet av den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...