Jump to content

Drømmerifla snart i hus. Sauer 202 Take Down


Pettersprett

Recommended Posts

Lørdag er dagen, den store dagen.

 

Da sier jeg takk og farvel til min trofaste Marlin 336 i 30-30 og sier hjertlig velkommen til en 202 Take Down i 6,5x55.

Har stått i hylla til Jakt og Friluft en stund, og da jeg ringte ned og fikk en kjempepris måtte jeg bare slå til.

Dette er ikke på noen måte å slenge dritt om andre systemrifler!

 

Var inne på tanken med R93, R8, og Merkel Helix.

 

Helixen har jeg klådd litt på. Liker hvordan den føles,det er kjekt med boksmagasin og flott at man bytter løp uten bruk av verktøy. Men jeg vil ikke sette meg i en situasjon der jeg ikke får noe grøvre enn 9,3x62 eller 300winmag. Tror også den vil få en litt vass rekyl med sin lave vekt.

 

R93/R8 synes jeg bråker litt vel mye når man lukker sluttstykket. Men vil tro at man tar utrolig raske ladegrep med den mekanisken. Liker ikke at montasjen sitter på løpet. Spikern i kista var vel at R93 ikke hadde boksmagasin, noe de løste med R8. Men da jeg har det med å miste ting er det sikkert rimelig dyrt med magasin/avtrekker samtidig. Og da jeg først har mista magasinet, er det 100% sikkert at jeg har forlagt verktøyet til å bytte løp med et eller annet lurt sted. :winke1:

 

202 TD har egentlig alt jeg ser etter. Ingen rifle er perfekt, litt kjipt at man ikke får noe mindre enn 6,5x55. Men som nevnt utallige ganger på forumet her. Den duger jo til alt vilt i Norge. Oppspenner hadde jo vært kjekt, men om den fryser, eller fungerer som avtrekker under røffe forhold er noe jeg kan leve uten.

 

 

På rifla er det svingmontasje og 30mm ringer.

 

Det er her jeg står litt fast. Tror rett og slett jeg har lest meg litt blind på hvordan optikk jeg skal ha på den. Men jeg vil ha en med lys! Trenger råd fra dere her for å overbevise meg om en av de..

 

Har fått tilbud på Leupold Vxr, Meopta R1R og Zeiss duralyt. Har bare hatt anledning til å tafse på de 2 siste. Havesyken peker mest mot Meoptaen, men jeg synes lysprikken var noe svak i den. Det virka som om duralyten lyste noe sterkere. Må nevnes at dette var hos en forhandler med rimelig sterkt lys i lokalene. Mulig meoptaen lyser mer enn sterkt nok ute i skogen.

 

Kjør debatt, kom med gode råd. Ingen råd er for dumme, alt mottas med den største takknemlighet!

 

Bilder av herligheten kommer så fort som rifla er i hus!

 

Takk, Petter

Link to comment
Share on other sites

Gjorde meg de samme refleksjoner når jeg handlet en 202TD for 4 år siden.

jeg har valgt bort Zeiss til fordel for Leopold. For kort øyeavstand på Zeiss til at jeg trives med litt tyngre kalibre.

 

6,5 pipa mi er jeg ikke begeistret for.. flutet løp. og presisjonen var overraskende dårlig. har ennå ikke funnet ut grunnen.

Foretrekker 9,3x62 pipa.

Våpenet er litt tungt men veldig godt skytejern.

dyrt da men.... :D

bruker QR montasjer jeg og opplever ingen treffpunktforandring ved skifte av piper og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Neeeeei, ikke helt... Står 2 forskellige ting i katalogen. Ene nevner 25-06 til 458.lott, andre 6,5x55 og opp.. Men tror nok ikke jeg går for en ny pipe den veien. Tenker mer 9,3 eller 8x68.

 

Rimelig sikker på at pipa ikke er flutet. Får prøve flere typer fabrikkammo for å se hva som går bra

Link to comment
Share on other sites

Det var du som endte opp med den, ja.. Ringte ned jeg også, og var litt for sein.. :wink:

 

Flott børse, pent treverk. 202TD er ei tung børse, særlig i 6,5. Et løp i 9,3 - 375 - 8x68S gjør seg på den saken der.

Kjøp god optikk, helst tysk på øverste klasse. Det er et HAV av forskjell i fra de 3 store tyske/østeriske og til f.eks Leupold, uansett hva noen sier. Jeg vet fordi jeg har prøvd 8)

 

Du sier du ikke liker R93/R8 fordi montasjen sitter på løpet???

Dette er den beste måten å forankre en kikkert til børsa på!

Det var jo derfor de valgte denne løsningen over en låskasse-montert variant.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Det er her jeg står litt fast. Tror rett og slett jeg har lest meg litt blind på hvordan optikk jeg skal ha på den. Men jeg vil ha en med lys! Trenger råd fra dere her for å overbevise meg om en av de..

 

Har fått tilbud på Leupold Vxr, Meopta R1R og Zeiss duralyt. Har bare hatt anledning til å tafse på de 2 siste. Havesyken peker mest mot Meoptaen, men jeg synes lysprikken var noe svak i den. Det virka som om duralyten lyste noe sterkere. Må nevnes at dette var hos en forhandler med rimelig sterkt lys i lokalene. Mulig meoptaen lyser mer enn sterkt nok ute i skogen.

 

1. Hva og hvordan skal du jakte? Det spiller jo en temmelig stor rolle.

 

2. Hva er budsjettet? Ettersom du tar deg råd til en TD har du vel mulighet for å prioritere litt penger på kikkert også.

 

Du har kjøpt deg drømmebørsa, så dersom du har råd fortjener den en kikkert av tilsvarende kaliber synes nå jeg. Med andre ord noe a la Zeiss Victory eller Swarovski PV/Z4 eller muligens Z6 dersom du trenger fleksibilitet mer enn de beste egenskapene i mørke.

 

Skal du ha samme kikkert på det andre løpet i større kaliber du ønsker deg? Da er kanskje en kikkert med stor fleksibilitet (som Z6) enda mer verdt. Eller ønsker du kikkerter med forskjellige egenskaper til forskjellig bruk? Jeg har f.eks. en Leupold 1,5-5 med rimelig lang øyeavstand til 9,3-løpet (trenger mer soliditet og øyeavstand enn bra lysstyrke til dette bruket) og 2,5-10x50 og 3-12x56 Zeiss'er til 6,5-riflene/løpene.

 

Til slutt ville jeg heller kjøpt en brukt Victory eller Swarovski enn en ny Duralyt eller Meopta, i hvert fall dersom det er snakk om kikkerter med fokus på skumringsbruk type 2,5-10xstor eller 3-12xstor. Om du absolutt vil kjøpe nytt og ikke vil opp i Victory/Swaro-prisleiet ville jeg kjøpt en Zeiss Classic.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med drømmerifle :mrgreen: jeg er ganske sikker på at det er akkurat den rifla som de hadde på vilmarksmessa på lillestrøm i år, meget flott våpen med meget fint treverk og pipa var ikke fluta.Denne rifla har stått på finn en god stund eller tar jeg feil. Ville valgt zeiss victory på den.

Link to comment
Share on other sites

Det aller meste av budsjettet går til rifla. Så er ikke all verden å velge i når det gjelder optikk. Ingen som har noe pent å si om meopta? Denne vil bli brukt til bukkejakta samt elgjakt. Bruker drillingen til alt annet.

 

 

Hvis dere vil selge meg en kikkert er det bare å si ifra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har noe pent å si om meopta?
Joda, bra kikkert det såvitt jeg ser i den. Men jeg synes det finnes de som er en anelse bedre. Overveide selv Meopta'en for noen år siden, men kjøpte meg en Zeiss Classic i stedet. Angrer ikke. Du finner også Zeiss og Swarovski brukt i samme prisklasse.

 

Denne vil bli brukt til bukkejakta samt elgjakt. Hvis dere vil selge meg en kikkert er det bare å si ifra :wink:

Hvordan er terrenget der du jakter elg? Og hvor lange hold skal du skyte på under bukkejakten? 3x som minste forstørrelse kan bli litt mye noen steder (synes i hvert fall jeg). Kanskje det kjedelige, men veldig praktiske 1,5-6x42 formatet er noe?

 

Jeg ser at du ønsker deg kikkert med lys; men dersom du vil ha en del forstørrelse kan du f.eks. også kjøpe en av de 3-12x50 Swarovskiene som ligger ute for salg til under 8000,- fremfor en Duralyt til samme pris. Disse kommer ikke til å falle noe voldsomt i pris dersom du selger om et par år igjen. Du kan også se etter brukt Victory, spesielt uten lys er det en del gode kjøp noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Vel hjemme etter mange mil på veien! Vil takke Morten på J&F for utrolig god hjelp og service. Morten vet godt hva det er prat om.

 

Børsa er helt utrolig. Digg avtrekk, silkemyk sluttstykke-gange og noe jeg synes er dritlekkert treverk. Gleder meg som den samme ungen til å prøve i morra.

 

Kommer bilder så fort jeg får tatt bilder med et duganes kamera.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Grattis med flott rifle Pettersprett, her har du fått deg ett ordentlig jærn :D . (jeg har blitt litt Sauerfantast da ser du )

Link to comment
Share on other sites

Jo takk! Hvis noen har løp liggende som de ikke bruker som er i ok stand... Ta kontakt!

 

Har vært veldig glad i Marlinen min, men har en litt annen følelse med den her i hendene.. Deilig å kunne trene uten at det koster 13,- pr skudd. Betalte vel 590 for 100stk Golden Target i dag

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo takk! Hvis noen har løp liggende som de ikke bruker som er i ok stand... Ta kontakt!

 

Har vært veldig glad i Marlinen min, men har en litt annen følelse med den her i hendene.. Deilig å kunne trene uten at det koster 13,- pr skudd. Betalte vel 590 for 100stk Golden Line i dag.

 

Da har du jo tjent ind investeringen efter ca 6.753 skud, herefter er det vel tid for at bytte pipe, og så går det endelige regnestykke i null efter ca 10.000skud :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nydelig stokk på den rifla gitt !!. Når det gjelder andre løp også videre, gi f i hva det har kosta forut. Kjøp det du syns er fornuftig i forhold til lommeboka de. Nok en gang, FLOTT rifle :D

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk rifla lufte seg for første gang sammen med meg. Etter innskyting prøvde jeg en 5-skudd serie på 100 meter. Hadde ikke med noe å måle med, men jeg er fornøyd da jeg ikke har skutt noe særlig med rifle. Skutt med anlegg.

 

21cxu0j.jpg

Hullet i toppen av den nedre venstre lappen er resultat av dårlig lapping. Dro ut siste skuddet. Norma Golden Target

 

13z9v0l.jpg"%20target="_blank

La så i 3 oryx for å se samskyting/samling. I praksis 3 skudd i en lapp. Må si meg godt fornøyd med dagen!

 

Dette frister til gjentagelse.

 

Beklager igjen for dårlige bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Begynner nå å tenke litt fremover..

 

Har tenkt til å utvide med ett løp til etterhvert. Har lyst på noe som går litt verre.

 

Ser i katalogen at det kan ettermonteres kickstop i kolben. Noen her som har erfaringer på hvor mye rekyl som blir borte? Har naturligvis lyddemper som en annen mulighet. Demper funker jo bra, men jeg jakter med hørselvern. Hvis kickstop virker kurrant er det jo en "penere" løsning også. Takker

Link to comment
Share on other sites

Begynner nå å tenke litt fremover..

 

Har tenkt til å utvide med ett løp til etterhvert. Har lyst på noe som går litt verre.

 

Ser i katalogen at det kan ettermonteres kickstop i kolben. Noen her som har erfaringer på hvor mye rekyl som blir borte? Har naturligvis lyddemper som en annen mulighet. Demper funker jo bra, men jeg jakter med hørselvern. Hvis kickstop virker kurrant er det jo en "penere" løsning også. Takker

 

 

Trenger du virkelig kick-stop på en så tung rifle?

 

M

Link to comment
Share on other sites

Tja, dersom du ikke har prøvd grovere kaliber så er 8x57 noe å tenke på. Ellers er 9,3x62 et alternativ, men da trenger du nytt magasin. Jeg ville ikke brydd meg med vektøkning før ei 375 pipe kom på bordet. Da trenger du nytt sluttstykket og nytt magasin.

Link to comment
Share on other sites

Golden target og Diamond line er samme kula. Med unntaket av belegget på dl kula.

 

Var vel det jeg fikk lest meg fram til også. Men fikk av en eller annen grunn bedre samlinger med golden.. Rart.

 

Men det er jo egentlig fint at den går best, den koster jo mindre 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tja, dersom du ikke har prøvd grovere kaliber så er 8x57 noe å tenke på. Ellers er 9,3x62 et alternativ, men da trenger du nytt magasin. Jeg ville ikke brydd meg med vektøkning før ei 375 pipe kom på bordet. Da trenger du nytt sluttstykket og nytt magasin.

 

Rett meg om eg tar feil. Men han har medium kaliber. då da er 9,3x62 max for hans del.

Skal han ha 375, må han ha ny låskasse og.

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Har du fått jakta noe med drømme børsa @Pettersprett :?:

 

Sitter selv med tanker om en Sauer Take Down i kal. 375 H&H. Er det greit at jeg bruker denne tråden hvis det blir handel ?

 

Bare å bruke alt du orker :)

Har ikke blitt no jakt ennå nei, er blitt sinnsykt mye jobb den siste måneden. Har faktisk 293,5 time på jobb på 4,5 uke. Har fått sutra meg til tid for å skyte prøven da og her er det en ting jeg er litt usikker på. Etter bestått prøve leverte jeg våpenkort for kasse og løp. Ansvarlige på banen nektet å skrive inn info fra kortet for løpet. Han mente det var irrelevant da det tross alt var låsekassa som alltid ville være med.

 

Det er jo forsåvidt ikke noe problem for meg da jeg ikke har flere løp ennå, men jeg vil jo egentlig ha mest mulig dokumentert i tilfellet man møter på den rette oppsynsmannen.

 

Har jeg alt mitt på det tørre her?

 

Så forresten en flott TD på finn her forleden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jakta nærmer seg med stormskritt! Fritid går med til rekreasjonsskyting og TLC på treverket.

 

Skyter bedre med denne rifla enn noen annen jeg har brukt, men det kan det være flere grunner til

 

15rkugl.jpg

Sittende på en stubbe med Scenar 6,5g. Som fersk rifleskytter er jeg strålende fornøyd.

 

2h4w490.jpg

Stokken begynner å få en helt annen glans. Kudos til Raudnakkes oljer!

 

e0qtyd.jpg

Beklager rot i bakgrunn og blitz!

 

 

Gleder meg til jakta!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jøsses, nå er det lenge siden jeg har postet noe på kammeret....

 

Da er løp i 9,3x62 betalt og blir hentet neste uke. Dere som har jaktet elg lenger enn meg, hvor ofte føler dere at dere har fått bruk for flere enn 4 skudd i rifla?

 

Grunnen til spørsmålet er at jeg kan ta ut 2 stk 3 skudds magasiner eller vente på 5 skudd som må bestilles...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan jeg spørre hvor lang leveringstid det er på løp til TD? Jeg har også bestilt løp i samme kaliber (51 cm) og fikk oppgitt at det ville ta minsnt tre mnd. Videre fikk jeg oppgitt at det kun var 3 og 4 - skudds magasiner å få til Sauer 202 TD. Så da kan man vel se langt etter et 5-skudds magasin... eller er det noen som har mer kunnskap om dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre hvor lang leveringstid det er på løp til TD? Jeg har også bestilt løp i samme kaliber (51 cm) og fikk oppgitt at det ville ta minsnt tre mnd. Videre fikk jeg oppgitt at det kun var 3 og 4 - skudds magasiner å få til Sauer 202 TD. Så da kan man vel se langt etter et 5-skudds magasin... eller er det noen som har mer kunnskap om dette?

 

Til take down er det 3 skudds magasiner i medium caliber, og 2 og 4 skudds magasiner i magnum caliber.

Dette pga at take down har magnum kasse å har derfor ikke 5 skudds mag til medium calibrer som normalt passer i standar 202 kasse.

Dette er noe dumt når jeg tenker meg om, har bare 375 og 300 win mag i min take down så akkurat det med medium magasiner har jeg ikke

tenkt på før nå.

Men hvis du bygger om dine tre skudds magasiner med magnum magasinbunn og lengre magasinfjør så får du iallfall 4 skudd kansje 5 :?:

test dette.Jeg har også lagt merke til at magasinbunnen til 4 skudds magnum magasinene er lavere en til 5 skudds magasinene til

standar 202 kassa.

Test ut dette du får iallfall laget deg et 4 skudds magasin :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdatering på magasiner. Tror vel egentlig det holder i massevis med 4-skudds magasin til vanlig jakt. Kanskje drivjakt på villsvin krever magasin med plass til flere missiler... 8)

 

Hvor i verden får man 9,3 pipe til Sauer 202 TD på dagen? Visste ikke at det var hyllevare... Importøren fortalte at det var ca 3 mnd leveringstid. (Har nå ventet ca 2 1/2 mnd)

 

Har bestilt pipe med 51 cm lengde og åpne sikter (Disse må ettermonteres).

Tipps til hvilke åpne sikter som er best?

Link to comment
Share on other sites

Snakket nettopp med leverandøren og pipa mi skal ankomme Norge om ca 1 1/2 uke, så da er det bare å glede seg :smile:

Tror det følger med ett par magasiner også :P

 

Noen som har erfaringer av noe slag som kan være verdt å nevne vedr Sauer 202 TD?

 

Slitasje, treffpunkt forandring etter demontering, OSV.

 

Eller er dette ei så bra børse at den ikke trenger noen nærmere omtale!? 8)

Link to comment
Share on other sites

Snakket nettopp med leverandøren og pipa mi skal ankomme Norge om ca 1 1/2 uke, så da er det bare å glede seg :smile:

Tror det følger med ett par magasiner også :P

 

Noen som har erfaringer av noe slag som kan være verdt å nevne vedr Sauer 202 TD?

 

Slitasje, treffpunkt forandring etter demontering, OSV.

 

Eller er dette ei så bra børse at den ikke trenger noen nærmere omtale!? 8)

 

Noen piper er kansje litt i trangeste laget, ikke noe praktisk problem men hvis du føler at du må bruke makt for å få det inn i kassa og at du må banke slutstykke flere ganger med kraft tilbake for å få ut pipa så få mangne landrø eller en børsemaker som kjenner sauer til å polere litt på løpsmuffa.

Ellers er det ingen ting å sette fingeren på når det gjelder sauer 202 TD :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...