Jump to content

Seriøs BR trening på elektronisk skive


Bamrud

Recommended Posts

Jeg var for en drøy uke siden på KMS sin skytebane på Meheia utenfor Kongsberg for å bedrive litt seriøs BR trening.

Har vært så heldig å fått låne en elektronisk skive fra Kongsberg Mikroelektronikk som jeg har testet ut litt, og som jeg har litt dårlig samvittighet for ikke å ha levert den tilbake. :oops:

Sannheten er at jeg ikke ønsker å levere tilbake denne skiva, for den er helt enkelt genial. :D Tror jeg blir nødt til å kjøpe den.

 

SA.jpg

 

Den fungerer på samme måte som andre elektroniske skyteskiver, bare at det brukes en laptop som monitor.

Egentlig kan alle KMS' elektroniske skiver benyttes eller driftes med pc. Det er strømforsyningen, USB omformeren og programvaren som er litt annerledes. Strømforsyningen er en omformer fra 230V eller et bilbatteri (12V). Typebetegnelsen på "pakken" er Pc-Target.

Man ruller ut 100 meter ledning (eller mer) mellom standplass/laptop og skiva kobler til hurtigkoblingene og USB porten på laptopen, og åpner programmet på pc'n. Velger skive i programmet og er klar til skudd.

 

PC_Target_.jpg

 

Jeg hadde med denne skiva som er en vanlig DFS 100m skive, et par vindflagg og BR børsa med tilhørende front og bakrest. Og selvsagt ladeutstyret til 6ppc.

Alt klart og tilrettelagt for skyting av presis ammo i ei presis rifle

 

Klar_for_skudd.jpg

 

Baneladning.jpg

 

Lading på banen

 

To vindflagg ble satt opp på linje slik at vindflagga syns i kikkerten når alt er lagt på plass i restene med skiva "i sikte". Ett stativ på ca 40 meter og ett på 75m. Det hadde vært ønskelig med minst ett vindflagg til, men tok meg ikke tid til det.

 

Vindflagg_5.jpg

 

Vindflagg_i_kikkerten.jpg

 

Bildet viser to vindflagg og blinken gjennom kikkerten.

Når en er aleine for å rigge opp dette går det nesten en time med jogging opp og ned fra standplass for justering av vindflagga, men det var virkelig verdt det. For dette ble kvalitetstid. :-)

For vanlig trening med rifle, om det er stående eller liggende/sittende, er skiva klar til bruk for skyting med diopter eller kikkertsikte med relativ lav forstørrelse. Jeg savner et skikkelig siktepunkt på elektroniske skiver når jeg er på skytebanen. Det er liksom bare et svart høl å sikte på når en har skrudd opp forstørrelsen litt.

For "finskyting" kan skiva f.eks. settes opp med et papirark med BR blinker for å få et lite siktepunkt som er nødvendig for å trene BR på 100 meter.

 

Pc_target_med_BR_skiver_1.jpg

 

Eksempelgruppe_3.jpg

 

Slik ser oppsettet av Kongsberg Pc target ut på pc'n. Serien er s/s 6,89mm.

Vi kan velge blant Høyde/Bredde (H-B) Y og X akse (X&Y) eller senter/senter (s-s) Med benkeskytterhatten på er det kun senter/senter som gjelder for å finne ut hvor stor (eller liten) gruppa er.

Med vindflagg ute som blir nøye holdt øye med, samtidig som du får treffet nøyaktig på 1/100mm på skjermen, ser man med en gang hvor stor rolle vindretning og økningen i vindhastighet ga seg utslag i gruppa.

 

Eksempel_1_gruppe_pc_target.jpg

 

Nok et eksempel på ei gruppe på skjermen

Det spiller ingen rolle hvor gruppa sitter, så lenge den er relativt liten. :-)

 

Spennende å følge med for hvert skudd hvor mye gruppa åpna seg. Håpet på å få 10 skudd under 10mm. Det fikk jeg ikke til denne gangen, så jeg skøyt like godt to skudd til. De to neste jeg la inn åpna i alle fall ikke gruppa ytterligere. (Skudd nummer 12 er markert med grønt)

 

Eksempel_2_gruppe_pc_target.jpg

Alt for mye høydespredning på denne gruppa, men jeg tror jeg fant ut årsaken til at den ble sånn... :wink:

 

Det fine med elektronikk er at man bare kan skyte, skyte, skyte og skyte. Så lenge en ikke skyter bort siktepunktet sitt er det bare å starte ny serie. Ingen behov for lapping eller skifte av papp/papir.

Etter endt serie er det bare å lagre serien før ny serie velges. Da har man resultatet etter dagens treningsøkt på pc'n med hvilken tekst man ønsker. Jeg lagrer mine grupper med dato, ladning/kule og eventuelt andre ting som er relevant info for den serien. Kjekt med "skryteserier" lagra på pc'n i steden for å ha en bunke med papirskiver liggende å støve ned. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjørte du mye kontrollmålinger på papir vs elektronisk? Ser for meg at det kanskje kan bli unøyaktigheter over tid siden du skyter "hull i hull". Bare en tanke jeg har siden du her jakter millimeter-oppløsning på resultatet

Ja, jeg har det. :wink:

Var det første jeg gjorde da skiva fikk sine første hull. Kontrollmålinger viste at skiva var mer nøyaktig enn om jeg skulle målt med skyvelæret. Tiendelene greide jeg å holde tritt med, men når jeg satt skiva til å gi en desimal til falt jeg litt av kan man si. :)

Jeg har tatt kontrollmålinger så nært senter som jeg greide å "kalibrere" papiret som jeg klistret på, og til langt ut i kantene på svarten. Like nøyaktig. Enda i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en pris, da vettu. I fjor sommer kostet moroa ca kr.15000 komplett med skive, USB omformer, 100m kabel og softvare.

For de med en "jordflekk" og muligheten til å ha egen privat skytebane er denne løsningen helt suveren. :) For de med enda mere penger å bruke på sånt stash kan sikkert også kjøpe radikommunikasjon til denne pakka og sette den så lang oppi lia at den ikke synes med det blotte øye. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva ska en tru???

I fjor sommer kostet moroa ca kr.15000 komplett med skive, USB omformer, 100m kabel og softvare.

Ettersom jag ønsker å kunne skyte på "litt" lenger hold og så sendte jag en forespørsel på anlegg med radiooverføring.

 

55.000,-Nok koster moroa da. :shock::shock::shock:

 

Meiner at jag husker på et pris på 17.000+mva reden på salig Sluttstykkets tid. Eller er jag heilt på jordet?

 

Eller er KME ikke interessert i å selge til privatperson? :roll::?:

Link to comment
Share on other sites

Den jag fikk tilbud på heter H1E. Hvor mange mikrofoner den har vet jag ikke da den ikke står med på hjemmesiden til KME.

 

http://www.kme.no/elektroniske_skyteskiver/H1A.asp

 

Lurer på hvis de misset at jag ønsket å bruke en laptop som monitor?

 

Den som Bamrud har testet her ska visst være enkel å bygge om til radio.

 

Må sjekke videre.

 

Men oppdaget dette i en annen tråd:

"Hei, eg har kjøpt 2 skiver fra kongsberg selv. En stor 300m trådløs skive, som fungere på minst 1200m avatand. Trur eg betalte 14000-15000kr for den. Og en inne skive for luft gever og kal 22, som kostet ca 12000kr. Kjempe flotte skiver begge 2, og anbefalles på det sterkeste."

 

Håper kjøper kan fortelle hva han fikk til den prisen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har kjøpt en H1E som jeg har stående her. Har ikke fått montert opp, men lurer på om jeg skal bygge en liten kasse rundt med lemmer som er lette å åpne opp når vi skal skyte. Den står på en palle som er lett å flytte med en traktor med pallegaffel eller bare løfte opp på en henger. Tror vi må bruke pallegafler når lemmene/tak kommer på. Lurer på dette med radiokommunikasjon. Blir veldig fleksibelt da. Noen som har et råd i forhold til radiokommunikasjon?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...