Jump to content

Reiserute/måte Trondheim-Hitra


Origo

Recommended Posts

Det er mulig at denne tråden hører hjemme under et annet tema, isåfal får en moderator flytte den.

Lørdag førstkommende skal jeg mønstre på en seilbåt som er på vei nordover. Antatt destinasjon lørdag er Hitra.

Derette seiler vi nordover mot Brønnøysund for så å returnere sørover.

Planen min er å fly til Værnes, og så ordne transport fra Trondheim.

Men så, det store spørsmålet: Hvordan komme seg til Hitra fra Trondheim?

Går det buss, tog eller hurtigbåt?

Håper at noen lokalkjente kan komme med gode tips og råd.

 

Hitra er ikke 100% bestemt. Poenget er at vi håper å unngå å seile inn Trondheimsfjorden kun for å hente meg. Det tar fort 2 dager ekstra.

Er det andre plasser med kysten som egner seg bedre tranportmessig fra Trondheim mottas også tips om dette med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Flybuss inn til Trondheim, gå av på jernbanen (Trondheim S), gå ca 300m ut til pirterminalen og ta kystekspressen. Sandstad er første stopp på Hitra, det ligger ved Trondheimsleia, fin pick-up hvis de seiler innsida. Ellers korresponderer båten med buss på Hitra, så der er det bare å velge og vrake. På Kvenvær har du mulighet for å hoppe på straks seilbåten har kryssa over fra Smøla. Dolmsundet eller Sistranda(Frøya) er muligheter hvis båten skal seile utsida av øya.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips så langt. Det hjalp godt på.

Båten vil passere Kristiansund før lørdag, så jeg må nok satse på et alternativ utifra det.

Hvis det viser seg at jeg må enda lenger nord enn Hitra. Hvilke alternativ har jeg da?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan mønstre på på Ørlandet, går den nevnte ekspressbåten først innom Brekstad. Men det er bare en avgang på lørdag, 1430 fra byen, 1530 på Brekstad, 1615 på Sandstad.

 

Hvis du må lenger nord, kan du kanskje ta buss/ferje (over Trondheimsfjorden)/buss til Stokksund (Revsnes) - dette må de lokalkjente fortelle mer om. Det er vel også mulig å ta tog til Steinkjer, og buss til Sandviksberget/Vingsand (tvilsomt på lørdag?). På lørdag kan du kanskje ta buss videre fra Steinkjer til Sjøåsen, og "drosje til busstakst" derfra til f.eks. Utvorda (dra i tilfelle innom Grande på Sjøbua - herlig mat!) (for grunn havn?) eller Storlavika/Kvaløysæter (dypvannskaier).

Skal du enda lenger nord, vil jo Widerøe fra Værness bringe deg til Rørvik - der huker du garantert båten.

Link to comment
Share on other sites

Brekstad på Ørlandet (ytterst i Trondheimsfjorden) er et sentralt knutepunkt både kommunikasjonsmessig i forhold til Trondheim (hurtigbåt flere ganger om dagen), og i forhold til leia videre nordover.

En bitte liten omvei, men de har trygg og god gjestehavn midt i sentrum.

 

Videre nordover blir det værre før du eventuellt kommer til Rørvik som har flyplass.

 

Ca 4 til 5 timers seilas opp Trondheimsleia NE for Kristiansund ligger Tjeldbergodden, metanolfabrikken til Statoil, og rett NE for den er Kjørsvikbugen med ei lita men grei havn (har min 35 fots seilbåt liggende der). Dårlig med gjesteplass, men det er en kai hvor det fint går å ligge noen timer med båt opp til 45 fot.

Hurtigbåten Kystexpressen fra Trondheim har stoppested her, og det er max fem minutters gange fra hurtigbåtkai til småbåthavna.

 

Men rekker du ikke Kristiansund er Brekstad det enkleste alternativet nordafor Hitra rent kommunikasjonsmessig.

 

( ser Jegermeistern kom meg i forkjøpet :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt kommunikasjon med båten.

Plan A for rendevous blir Brekstad.

Takker nok en gang for bidragene.

Kammeret kan tydeligvis brukes til "alt". :D

Vi skal videre nordover, kanskje helt til Brønnøysund. Får se hvor langt vi kommer. Har det ikke travelt.

Så hvis noen har forslag om ruter eller plasser å få med seg er det bare å poste.

Link to comment
Share on other sites

Da har dere hele Fosenkysten, Ytter-Namdalen, Melsteinsleia og Torgleia foran dere - et herlig område! Synd dere ikke er ute ei uke senere - da kunne jeg vist dere rundt i Flatanger.

 

Hvis du forteller litt om hva dere er interessert i, kan jeg sikkert gi dere noen tips. Men jeg vil allerede nå si at dere må stoppe på Leka (Skeishamna) - Norges geologiske severdighet - der kan dere se landets nest største gravhaug, og vurdere om treåringer kan klatre opp til Ørnreiret. Fin skytebane har de også!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å komme deg på nett på turen - legg ut bilder (kan bli vanskelig via trådløstnett?) og reisebeskrivelse!

 

Enten dere seiler indre lei i Flatanger, eller over Folla, kan dere dra innom Villa, og se steinfyret fra 1838. Det er det siste kullblussfyret som ble bygd i Norge (og resten av verden?). Grunnen til at man bygde det som kullblussfyr, var at man ikke anså de innfødte på Namdalskysten som kapable til å stelle parafinlamper!

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering. Kom til Brekstad fredag kveld. Vi seilte videre lørdag formiddag etter litt bunkring. Har hatt ennfantastisk dag på sjøen. Sol og fin vind. Seilte totalt 38 nautiske, hvorav de 35 siste var på er "legg". Ligger nå i en lun havn med navn Stokksund. I morgen fortsetter vi videre nordover. Ikke helt bestemt hvor vi ender. Vi stresser ikke. Dagsetapper ligger på mellom 40 og 50 nautiske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...