Jump to content

Koseskyting med .22


John H

Recommended Posts

Det er jo uten tvil en viss tilgang på eldre/noe brukte .22 pistoler av mach(?) kvalitet.

Etter litt leiting så finnes det blant annet en del våpen til under 5K brukt:

 

-FAS SP 602

images?q=tbn:ANd9GcQRuJRT8qDY2oS_yYR-tPW253SVykZ5MdB-dm5N2XnfHsDm2j67PQ

 

-Unique DES 69 (LIker ikke utseende på disse)

images?q=tbn:ANd9GcSqIfN_RR5tumptZs51oGKEN49ajRRS1RW_qpfVmDaYuEnT6kW7

 

-FAS 607

images?q=tbn:ANd9GcRno61AZofnsyDeiLD-dhSdZAeAFn5Xqx51yPp7HS0LJPLauCOjKQ

 

Hammerli 280 (Denne var over 5K)

arme_hammerli_280.gif

 

-Walther GSP

gsp_expert_2661951.jpg

 

-Walter KSP

WaltherKSP200.jpg

 

SMITH&WESSON 22A (Har muligens ikke noe her på lista og gjøre?)

image.php?s=1&id=26248

 

Smith & Wesson Model 41

130511_large.jpg

Hämmerli X-esse

2742782.jpg

Der er nok flere på lur rundom som eg ikke har sett i no.

Eg vil ha mest for pengene og tilgang på deler siden våpna er brukt.

Ha er "mest for pengene" og hva er "ikke kjøp" av de overnevnte?

 

Dette har det nok blitt skrevet mye om opp gjennom tidene men spør allikevell.

Plager dette deg så la det gå ut over kjerringa , la vær og skrive det her. :wink:

 

 

Tilbakemeldinger så langt.

-Walter KSP ,kan være et risikokjøp basert på trøbbel med magasinene og tilgangen på deler.

 

-FAS SP 602, vanskeligt og få deler til disse.

 

-Unique DES 69, Ikke helt umuligt og få deler til men begynner og bli problematisk.

 

-Hammerli 280, omtalt som et nydeligt våpen ut fra mange som har slike, men er sef gått ut av produksjon.

Dette vil vel si at det kan være vanskeligt og skaffe deler til denne?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du legger til Smith & Wesson Model 41 på listen din. Går typisk for 3.500 - 4.500 brukt og er etter min mening trolig markedets mest undervurderte .22 pistol. Den ser ikke ut som en europeisk matchpistol, men den er et håndbygget konkurransevåpen.

Jeg vet vi holder til i samme distrikt, send meg en PM hvis du vil prøve en (som riktignok ikke er til salgs :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Fristende, men noen arrangerer jaktfeltstevne den 19., og noen har funnet ut at jeg skal sitte og føre resultatlister...

Dessuten har jeg jaktrifle, men ikke revolver... :oops:

Men jeg har jo ikke tenkt å kvitte meg med Smithen med det første, den er så godt selskap for Mod. 52-en :mrgreen:

dsc06114gf.jpg

Vi finner nok en anledning for litt uformell hyggeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Brukte klubbens S&W M41 i vinter ig vår uten problemer eller ett eneste feil. I temperaturer ned til -20C.

Brukte CCI ammo. Kan ikke akkurat si det om de andre matchpistolene som skytekameratene mine brukte..

Jeg har begrnesed erfaring med pistoler, men M41 føles betydelig bedre enn Browning Buckmarken og Ruger MK3 jeg også bruker.

Jeg vurderer selv en M41 eller en Hämmerli Exesse som kosevåpen og så en mer seriøs pistol når jeg vet vad jeg skall satse på. (seriøs=noe som er bedre anpasset til konkurranse)

Link to comment
Share on other sites

Model 41 er ikke et billigvåpen. Det er browning buckmark. Likevel er model 41 en kranglefant som jammer ofte. Det gjør ikke buckmark.. model 41 er en fin pistol å holde i og en solid og fin pistol å se til, men av en eller annen grunn henger den seg ofte opp. Det er den eneste grunnen til at jeg ikke har en model 41.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ha mest for pengene og tilgang på deler siden våpna er brukt.

Ha er "mest for pengene" og hva er "ikke kjøp" av de overnevnte?

Som tittelen på ditt innlegg indikerer fouserer du på "koseskyting". Det er sikkert mange definisjoner på begrepet, men uten funsjonssikkerhet og presisjon blir det vel ikke mye kos?

Hvis du øker budsjettet ditt bitte-lite grann, kan du kjøpe et splitter nytt eksemplar av Walther's Hämmerli X-esse. Den finnes i flere utgaver - toppmodellen koster €759.00 - se link under.

 

Med denne er det hevet over enhver tvil at du får "mest for pengene" og deletilgang er intet problem. Delene er også forholdsvis rimelige. Kvaliteten er absolutt upåklagelig.

 

X-esse har et enestående presisjonspotensiale i sitt segment og folk har blitt norgesmestere med denne (fin felt vet 50) så sent som i fjor.

2742782.jpg

 

Du spør også hva er "ikke kjøp" av de pistolene du nevner. Jeg mener det er tungtveiende grunner til å styre unna samtlige. Riktignok har flere vært gode for sin tid, men det er ganske lenge siden.

 

Det må være mye bedre å la skrotet få en ærefull avslutning av sin karriere som f. eks. i form av spiker, binderser, fiskekroker etc. og treskjeftene kan kanskje bli tannpirkere?

 

Her er link til Walther's Hämmerli X-esse:

http://www.carl-walther.de/index.php?company=walther〈=DE&content=products&hid=1&uid=3&product=203

Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg, er at mange ikke liker hvordan rekylen oppfattes når en skyter med en Xesse (forøvrig ett godt og presist våpen, om enn ikke helt uten mindre problemer det heller).

 

Når man først tar "navnet" Smith model 41 i sin munn, kan man ikke ungå å nevne dennes hovedmotstander (og ofte overmann) High Standard model 107 (da helst i Victor utgaven, men alle som er produsert av de to tidligste produksjonsfasilitetene er presise). Problem er der som ellers deler (selv om fjærer er lett å få tak i hos Wolf).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...