Jump to content

Kalibervalg for mitt behov?


korporal

Recommended Posts

Nå vil ikke jeg starte en kaliberkrig, men jeg ser ikke helt hva som er så voldsomt flattskytende med 270 i forhold til 30-06.

 

innskutt på 150m, kulefall til 250m 9,7g kule

270Win 18,3cm (oryx)

30-06 16,4cm (nosler)

.308 17,9cm (nosler)

 

Det var de som ligger inne i norma sin ballistikkalkulator.

Link to comment
Share on other sites

Har du da også tatt med villsvinjakt i vurderingen 270 er et kaliber jeg vet svært lite om

Nei, jeg har ikke tatt med villsvin i vurderingen.

 

Det er naturligvis ikke noe problem å skyte villsvin med 270 Win. Mange bruker 6,5 til villsvin, og det går jevnt over bra, og i forhold til 6,5 er jo 270'en enda vassere (og bedre). Det spesielle med villsvin er at den har relativt tykk hud og mye underhudsfett. Ikke at det lager problemer i forhold til penetrasjon, men ved skadeskyting vil skuddhull lett kunne tettes igjen av fett og dermed gi lite blod. Uten gjennomskyting vil det igjen kunne gi vanskelige ettersøk. På villsvin er det derfor et poeng å lage et så stort hull som mulig. Det er også grunnen til at 9,3 har blitt en populær villsvinpatron i Sverige, og jeg bruker selv 375 H&H på villsvin av denne grunnen.

 

Hvor mye dette betyr i praksis kan man alltids diskutere, men ei 7,62 mm kule lager et noe større kulehull enn ei 6,8 mm kule og vil derfor etter mitt syn være et marginalt bedre valg på villsvin.

 

På hjortevilt betyr dette mindre og som sagt er 270'en utmerket på alt til og med hjort og rein, og etter min mening hakket mer velegnet enn 30-kaliberne på lettere hjortevilt. Fra og med elg mener jeg derimot at 308/30-06 vil være bedre valg, selv om elg naturligvis heller ikke er noe problem for 270'en. Som sagt er denne vassere enn 6,5x55, som jo mange lovpriser til alt.

 

Ønsker du imdlertid et kaliber "til alt", og egentlig ikke vil være såpass spesialisert som du gir uttrykk for innledningsvis, ville jeg valgt 30-06. Da har du en bedre patron til tyngre kuler og grovere vilt opp til eland, dersom du f.eks. skulle få lyst til å reise til Afrika en gang. Og det får alle skikkelige jegere, selv om det ofte tar mange år å innse akkurat det.

 

I Afrika er 270'en utmerket opp til og med kudu, men etter mitt syn marginal til grovere antiloper enn det. Det samme gjelder naturligvis 6,5. Er man tilbakeholden og bare skyter på helt optimale skuddsituasjoner, så kan man selvsagt felle grovere vilt også med både 270 Win og 6,5x55. Det viktigste er treffpunktet selvsagt, men etter min og manges mening har du ikke marginene på din side når viltet blir litt grovere.

 

At 270 Win skyter flatere enn 308/30-06 er liksom ikke så mye å diskutere. Når man necker ned en patron (30-06) fra 7,62 til 6,8 mm, gir det høyere hastighet og flatere kulebane (men med lettere kule). Det er fysikk. Det er imidlertid særlig 130-140 grains kuler som gjelder for dette kaliberet, dvs. at det er, etter mitt syn, med disse kulene dette kaliberet først og fremst kommer til sin rett. Dette er også utmerkede kulevekter til lett og medium hjortevilt.

 

Rett nok krever norsk lov 9 gram/140 grs til hjort og rein (og elg), men som bl.a. Jørund Lien nylig påpekte i Jakt, er dette kravet ikke helt i tiden med dagens gode kuler. Det er antatt at 270 Win er den patronen det er felt mest hjort med i verden, og da først og fremst i USA, og da er det 130-140 grs. kuler som er mest brukt. Både hjort og rein faller veldig fint med 130 grs kuler, men loven krever 9 gram/140 grs. det er greit nok. Hvis du ha patronen enda mer flatskytende kan du gå lengre ned i kulevekt, f.eks. til 90 grs.

 

150 grs kule gir naturligvis en krummere kulebane, og vil nok være et bedre valg til elg, men da kommer kaliberets flatskytende egenskaper ikke helt til sin rett, og blir mer på linje med de to 30-patronene. Den praktiske betydningen på normale jakthold i Norge er naturligvis liten, så det blir ganske teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Valget faller nok på en Sako 85 Hunter.

 

Er det slik at man kan velge låsekasselengde på Sakoen?

I så fall, hvis jeg velger kort låsekasse til 308, vil jeg da bli hemmet med tanke på lang COL hvis jeg skulle trenge det, eller det plass til lange patroner også i korte låsekasser.

 

Takk for alle gode råd :)

 

 

Mvh korporal

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du mener med lange partoner. Alle 308 vil gå inn ja, sammen med andre kaliber med tilnærmet samme totallengde , sjekk bare at kammeret takler så lange patroner (Col). En 30.06 og tilsvarende patroner får du ikke inn i kassa uansett.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel ikke velge låskasselengde så uten videre. Det er forskjellige låskasser, tilpasset forskjellige, patron(klasser). Kjøper du en i .308, får du låskassa som "passer" til den.

Kjøper du en i 30-06, får du ei anna låskasse.

 

Mulig det går å spesialbestille, men det koster sikkert skjorta og har 12 års leveringstid. En kan jo dog kjøpe seg en 30-06 og få en børsemaker til å kamre om til .308, men jeg ser ikke helt poenget...

Link to comment
Share on other sites

kvittering på våpen skapet men husk at våpen skapet skal være fk godskjent ellers er det tilbake til start (6,5x55 til villsvin er vel ikke helt å anbefale siden de er hardskutt i forholdt til rådyr å hjort ) så 308 eller 30.06 er vel å anbefale

Link to comment
Share on other sites

Takk seb45 :) men våpensøknaden er godkjent den, uten dok får våpenskap.

Mulig jeg skulle opplyst om det :?

 

Foreslår at du lar låskasselengde avgjøre. Ta den børsa du har mest lyst på, og kommer den med kort lengde velger du .308. Kommer den kun i lang lengde, ta .30-06.

 

 

Jeg trodde det var noe som heter lang og kort kasse......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...