Jump to content

Cometa luftgevær


Obivan

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal ha et luftgevær til meg selv og guttungen. Jeg har sett at mange anbefaler trykkluft men har endt på at det beste er oppspenner på mitt budsjett(ca 3000). Jeg har sett på flere fra Diana, BSA og Gamo. Kom over en annonse fra Børselars på Cometa. Han har flere utgaver men Cometa 400 virker som et greit våpen til mitt formål( plinking og fjerning av bevingede bråkmakere...)

 

Har noen erfaringer med Cometa opp mot konkurrentene?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. Jeg skal sjekke ut Weirauch med en gang.

 

Apropos Bevingede, trodde i min enfoldighet at det var lov. Beklager og da er selvfølgelig ikke det aktuelt.

Skal hjem og finne frem faglektyren for å oppdatere manglende kunnskap....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. Jeg skal sjekke ut Weirauch med en gang.

 

Apropos Bevingede, trodde i min enfoldighet at det var lov. Beklager og da er selvfølgelig ikke det aktuelt.

Skal hjem og finne frem faglektyren for å oppdatere manglende kunnskap....

 

det trenger ikke å bli mye lesing

her er svaret etter norsk jaktlov/våpenlov

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

 

her er utdrag fra våpenloven

 

§ 23. Erverv av luft- og fjærvåpen

 

Våpenloven § 29 første og annet ledd om 18-års aldersgrense gjelder tilsvarende ved overlatelse av luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 10 annet og tredje ledd.

 

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

 

Tillatelse som nevnt i annet ledd kan bare gis til den som tilfredsstiller de krav som er nevnt i § 10 første til tredje ledd. Det er likevel ikke nødvendig å godtgjøre behov eller annen rimelig grunn for å ha luft- eller fjærvåpenet.

 

og her er spikkeren i kista da det du ikke kan bruke det skadedyr.

 

§ 18. Erverv av skytevåpen til utryddelse av skadedyr og jakt på sel

 

Tillatelse til erverv av ett skytevåpen til utryddelse av skadedyr og til jakt på sel kan bare gis til personer som kan dokumentere en våpenopplæring som politiet finner tilfredsstillende.

 

Det bør vanligvis ikke gis tillatelse til erverv av skytevåpen til utrydding av skadedyr i strøk hvor faren for skyteulykker er stor. Ervervstillatelse gis i slike tilfelle bare hvor søkeren kan godtgjøre et klart behov.

 

Det gis kun ervervstillatelse for våpen som etter viltlovgivningen lovlig kan brukes på den type dyr som ønskes avlivet.

 

selv syns jeg loven er litt gammeldags da jeg selv vet hvor kraftig et luftvåpen kan være

min egen fx har en utgangsfart på 307m/s i cal 22 det vil si 71J med 23 grain kule

å min fx er ikke det kraftigste jeg vet om.selv om at min er modifisert.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="cyclone

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve' date=' eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

 

Siden det ikke står eksplisitt at våpen med kaliber >4,5mm skal registreres ved videresalg, betyr det at de som allerede er ute kan omsettes fritt, men kjøper man nytt så må det søkes? Noe ala gamle regler for hagle?

Link to comment
Share on other sites

[quote name="cyclone

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve' date=' eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før ikrafttredelse av denne forskrift.

 

Siden det ikke står eksplisitt at våpen med kaliber >4,5mm skal registreres ved videresalg, betyr det at de som allerede er ute kan omsettes fritt, men kjøper man nytt så må det søkes? Noe ala gamle regler for hagle?

 

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å erverve, eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm

 

det vil si at det er fritt fram for cal 177 (4,5mm)

men med en gang du skal ha cal 22(5,5mm)eller cal 25 (6.35mm) eller større cal trer våpenloven inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...