Jump to content

6,5-06 i Blaser R93?


janaage

Recommended Posts

Kanskje jeg rett og slett bare velger 6,5x65... Har jo tilogmed die-sett til den :)

 

Dette må være den dårligste ideen jeg noen gang har hørt :mrgreen:

Jeg er sikker på at hjorten på Oterøya dør mer av en 6,5-06 (det er iallefall morsommere å skyte den)

Link to comment
Share on other sites

6,5x57 går kanskje å kamre. Vet ikke. Å kamre 6,5x55 til 6,5-06 går ikke pga. at 6,5x55 har større diameter på hylsehodet. Men det går å kamre et 6,5x55 til 6,5-284. Den har samme ytelse som 6,5-06. Eller hva med en 6,5x55 AI?

Det koster rundt 1000-1500,- å kamre om.

Link to comment
Share on other sites

Blaser leverer løp i 6,5x65RWS.

Det går kanskje an å kamre om et 6,5x57 løp til 6,5-06; evt et 6,5x55-løp til 6,5x62 (altså en 6,5-9,3x62)

 

 

6,5x55 er litt feitere i hylsebunnen enn 30-06 og 9,3x62, ergo er det ikke bare bare å kamre om!

 

M

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 og 30-06 har forskjellig mål; fritt etter hukomelsen måler 9,3x62 12,10mm rett over utdragerrillen, 6,5x55 måler 12,20mm, 30-06-familien måler 11,96mm.

En kar her på holmen lekte med 200STR-løp, brosjer og slikt i fjor men vet ikke om han kom så langt at han fikk skutt, skal prøve å finne ut mer om den saken,

6,5-9,3x62 finnes som "fabrikkapatron", 6,5x63ettellerannet, en tyskere fikk denne testet osv av DEVA og inn i CIP-standarden.

 

Men-om trådstarter har veldig lyst på en 6,5-06 er nok løsningen å få tak i en brukt orginalpipe og få denne kappet og et nytt løp gjenget inn. En medfølgende fordel da er jo at når en først har laget en slik stubb kan en lage alt en vil av løp, uavhengig av Blasers utvalg!

 

EDIT-blant amerikanerene (ikke helt ukjent her på berget heller)er det nokså vanlig å forme om 30-06 til 9,3x62; dimensjonsforskjellene her er større enn mellom 9,3x62 og 6,5x55. Min påstand er at den lille forskjellen rett og slett ikke betyr noe; rktig ompressing (som beskrevet i ladboken; delvis ompressing) er adskillig viktigere!

 

EDIT2-da mener jeg altså dimensjonsforskjelllen mellom 6,5x55 og 9,3x62 ved omkamring av et 6,5x55-løp til 6,5-9,3x62

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å skje noe her ja :)

Må bare si at grunnen til at jeg kunne tenkt meg 6,5-06 i blasern er at det ikke er andre (mange?) som har det :)

Jeg tror nok mange synes det blir en helt unødvendig jobb/kostnad.. Jeg synes det er moro :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lett igjennom omtrent hele verdsveven men finner ikke igjen det jeg leter etter; en artikkel på en tysk side om 6,5mm-9,3x62.

 

Men en annen potent sak som kan være aktuell er 6,5x63 Messner, en 9,3x64 klemt ned til 6,5mm. Ingen villkatt-finnes en CIP-standard for denne; hylsa måler 12,6mm over hylsehodet så er ender en opp med et helt rent/nytt kammer. Men om denne gjør noe anet enn 6,5x68 (bortsett fra å være sær og fransk!)-si det?

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå blir det å spekulere litt.. Hadde kanskje vært en ide med 6,5x68 også... Da får man vel brent ut pipa fort :) eller rett og slett bare skaffa seg 6,5x65 så får man jo noen meter xtra i forhold til 6,5x55...

 

 

Mvh

Jan Aage

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...