Jump to content

Kuler og krutt....


Kråkejegern

Recommended Posts

Helt grunnleggende spørsmål til en som har kjøpt seg ladeboken og ladepresse: Når man har bestemt seg for en kuletype, f. eks. Lapua Scenar 6.5grams 6.5mm, for å finne ladedata til denne kulen og dette kaliberet, må jeg kjøpe en Lapua lademanual da? Jeg skulle hatt bøker med best mulig dekning av ladedata til de vanlige kalibrene og de vanlige kruttyper, og de vanlige kuletyper du får kjøpt hos din lokale villmarksbutikk.

 

Håper dette ikke hørtes for dumt ut. Det ville være typisk meg å kjøpe inn norma 19 krutt, og Lapua scenar kule, og så ikke finne ladedata der disse to komponentene kombineres...

 

Kråkejegern.

Link to comment
Share on other sites

takk for svarene. Men her kommer det som jeg antyder, at i disse tabellene (i dette tilfellet Lapua) finner man ikke f.eks Hodgson eller Norma krutt, men sikkert det finske Vithavuouri. Finnes det kanskje litteratur som tar for seg alle kombinasjoner av kuler og krutt? - Er litt forvirra jeg nå. Sitter og leser Ladeboken 6. utgave...

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Du er tydligvis ny innen lading.

 

Så nå skal jeg prøve å hjelpe deg.

 

1. Hva slags kaliber skal du lade?

2. Hva slags kule skal du lade?

3. Hva slags krutt har du tenkt du skal bruke?

 

Svarer du meg på dette skal jeg hjelpe deg med det du lurer på.

 

En ladebok der alt står kan du bare glemme. Det samme gjelder å finne amerikaske rifle krutt i landet :wink: Selv om ryktene sier hjemmelading.no kanskje skal skaffe til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Norma 19 har ladedata for 6,5g kule på boksen tilpassa DFS rekruttladning (800m/s). Den er oftast på ca 40grs krutt. Det er rett nok ladedata utarbeidd Norma kule, men her er det langt frå max-ladning, så det er uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar jeg. Jo jeg er fersk. Har kjøpt ladeutstyr men ikke ladet noe ennå. Leser meg opp foreløpig.

 

Jeg skal lade 6.5x55 SE. Til å starte med øvelsesskyting 100m med Kongsberg Mausern. (M68 tror jeg.) Noe eksperimentering med skytterlagskrutt blir det vel neppe. Jeg er bare ute etter å få tak i kuler, krutt etc til billigste pris. Derfor tenker jeg at det kan være vanskelig å finne ladedata om man plukker en type kule hos f.eks abcfritid, og kjøper krutt et annet sted... Poenget er at du kanskje ikke finner kula i ladedataen til kruttet og motsatt... -Skjønner? :forvirra: Selv om ladedataen til kruttet viser til kruttvekt for en kule med samme vekt som jeg har kjøpt, har kulene kanskje ulike form, og utgjør ulike motstand og ulik friflyt i kammeret.

 

Jeg tror jeg begynner å skjønne at jeg nok bør kjøpe skytterlagskrutt og kuler gjennom skytterlaget mitt (Norma 19 tror jeg kanskje det kruttet er.) Men jeg er usikker på hvilke kuler de selger i skytterlaget. Dessuten skulle jeg likt å hatt en opprinnelig patron ferdig ladet fra fabrikk slik jeg på enklest vis kunne stille inn "seating"-dien etter den fra fabrikk. Av den grunn kjøpte jeg en pakke Norma 6.5x55 Jaktmatch helmantel, 130grains og tenkte jeg skulle kopiere de. Men så var det dette med pris på kuler.. :winke1: Ser at ammoen gjennom skytterlaget til 3kr/patronen blir langt billigere enn mine "kopier" ville blitt.

 

Konklusjon så langt: Jeg kjøper alt gjennom skytterlaget, og finner ut hvor langt inn kula skal settes. Enten ved å måle en ferdig patron fra en av de andre i skytterlaget, eller prøve meg frem til patronen passer fint i kammer. (Etter det jeg har lest i ladeboka.)

 

Hvis noen har giddet å lest alt dette og har lyst å kommentere, så gjerne! :P

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Det er nok snakk om ein M67, men eit år frå eller til... ;-)

 

Viss du brukar skyttarlagskrutt frå Norma står ladedata på boksen til dei mest brukte kulene. For 100grs kule beregna til rekruttammo med V0 = 800m/s er det berre ei ladevekt.

For dei andre kulevektene står det ei maks og ei min kruttmengde. Om du har ei anna kule enn den som står på boksen, men med same vekt kan du starte fint og forsiktig på minimumsladningane, og jobbe deg oppover. For treningsskyting på 100m er det lite interessant med maks hastigheit, så eg ville stoppa så snart eg fekk tilfredsstillande presisjon.

Vil du kopiere Jaktmatchen med 130grs kule er det Golden Target som er aktuell, og for denne kula er det ladedata på boksen. Truleg endar du rundt 43grs Norma 19 (JM har vel V0 på ca 830m/s?). Maks kruttmengde for Norma 19 og denne kula er oftast ca 47grs, men skyttarlagskruttet varierar noko frå lot til lot.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder patronlengden, så ikke driv å kopier og stresse på den måten. Du har vel kjøpt et skyvelære?

 

Jeg gjør følgende, alltid når jeg starter lading med en ny kule:

Presser en tomhylse litt slik at det blir minimalt kulehold

Plasserer så en kule så vidt inn i tomhylsa

Plasser dette forsiktig inn i rifla, skyv den litt inn i kammeret før du lukker sluttstykket. Ideelt sett skal det være litt motstand når du gjør dette.

Lur hele denne "patronen" forsiktig ut

Lengden på denne patronen er nå altså max patronlengde for denne kula

Når du skal stille inn dia nå, skrur du den nesten helt opp, slik at den nesten ikke setter kula ned i tomhylsa i det hele tatt.. Så justerer du bare ned til du har oppnådd en lengde på patronen som er 1-1,5mm kortere enn hva du målte max patronlengde.

 

Ble mye skriving for å forklare en veldig enkelt ting, som tar ca. 1-2 min å gjøre :)

 

Når jeg f.eks ladet 65x55 140gr Lapua Scenar brukte jeg ladetabellen til Lapua/Vithvaouri: http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/56

Her e COL oppgitt til 80,0mm. Jeg sjekka fortsatt max patronlengde i min, bare for å sjekke. Men har til gode å finne ut at disse oppgitte COL fra Lapua er "feil", men de kan være det om du har en noe utradisjonell børse, etter hva jeg har skjønt..

 

Ellers så er det ikke lenge siden jeg var der du er, prøvde å finne ut dette med kuler og krutt.. Jeg har kjøpt inn Ladeboka, Hornady sin ladebok og diverse andre små-hefter... Men du finner skjelden så mye i dem, bare ting du kan bruke som rettledning.. Man må bare prøve å finne en kule som er så lik som mulig i de ladedata man har.

Link to comment
Share on other sites

Håper dette ikke hørtes for dumt ut. Det ville være typisk meg å kjøpe inn norma 19 krutt, og Lapua scenar kule, og så ikke finne ladedata der disse to komponentene kombineres... Kråkejegern.

Hei, hvorfor skal du gjøre det vanskeligere enn nødvendig første gang du skal lade? Bruk krutt og kule som du har ladedata på!

Eks Lapua Scenar 123grain og Vhitavtouri N160 41,5 til 45,1 grain

http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/56

Eller Norma Diamon Line 8,42 gram og Norma19 krutt som du får tak i og der står det ladetada på boksen (41,0 gr 45,8 grain på produksjonslott 105011, 2010)

http://norma-skytterlag.net/index.php?news=0&stype=1&sid=sklkomp/krutt.htm

Sette dybde på kula (og da COL cartridge overall lengt) betyr lite for presisjonen. Bare sett kula like langt inn hylsa hver gang når du prøver ut forskjellige kruttladninger.

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle 3 for svar. Skytterlaget mitt selger norma 19, tennhetter, og Lapua kuler med ladedata, så nå er jeg litt mindre bekymra og vet hvor jeg skal starte.

 

Gode tips har jeg også fått. Dessuten fant jeg et interessant kapittel i Ladeboka om lading for baneskyting. :)

 

Når det gjelder patronlengden, så ikke driv å kopier og stresse på den måten. Du har vel kjøpt et skyvelære?

 

Jeg gjør følgende, alltid når jeg starter lading med en ny kule:

Presser en tomhylse litt slik at det blir minimalt kulehold

 

Fredrik, regner med at det er med en "necksizing-die" du presser litt? Ca 1 mm eller noe?

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...