Jump to content

Sjøfugl jakta 2011/2012


don krey

Recommended Posts

Hei.

det er fred-fulle tider nå iforhold til jakt. i den sammenheng er det leirduer det går i nå.

men har undersøkt litt på jakt tider å ser at ærfugln starter:

Ærfugl Østfold, Vestfold, Buskerud, Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder fylker 01.10. 30.11.

men hvorfor står ikke andre plassene som nordland og andre plasser?

 

legg gjerne inn bilder/tips/forslag

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

For å kverulere så er det vel sånn at det er fri jakt på hav og fjord året rundt, men at jakttiden for mange av de mest aktuelle artene er satt til å begynne 10.09 eller 01.10. Hvis du er ute og ror med hagla i august og det kommer en kråke flyvende eller en mink svømmende har du vel lov til å skyte disse?

Link to comment
Share on other sites

skulle hatt meg en liten gummibåt det var mulig å ha med seg rundt omkring, har noen her erfaring med denne tyden?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29496258

 

Leser mye positivt om di på nettet, men vil di være bra nok for min bruk som jeger? Skal brukes til å ro ut for å hente felt fugl, og muligens ifra holme til holme innenfor en viss rekkevidde...

Link to comment
Share on other sites

For å kverulere så er det vel sånn at det er fri jakt på hav og fjord året rundt, men at jakttiden for mange av de mest aktuelle artene er satt til å begynne 10.09 eller 01.10. Hvis du er ute og ror med hagla i august og det kommer en kråke flyvende eller en mink svømmende har du vel lov til å skyte disse?

Finner alt her:http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

Fri jakt på salt sjø:

1) Langs kysten fra Svenskegrensen t.o.m Vest-Agder fylke: 10.09 til 28.02/29.02

2) Resten av kysten: Hele året.

 

Også må det selvsagt være innenfor lovlig jakttid og aktuelle arter må ha jaktid i ditt område.

Link to comment
Share on other sites

For å kverulere så er det vel sånn at det er fri jakt på hav og fjord året rundt, men at jakttiden for mange av de mest aktuelle artene er satt til å begynne 10.09 eller 01.10. Hvis du er ute og ror med hagla i august og det kommer en kråke flyvende eller en mink svømmende har du vel lov til å skyte disse?

Så lenge du ikkje har motor på eller i båten så har du lov å skyte det som måte komme over båten din, Innenfor lovlig jakttid.

 

Ror du med hagla ? :lol:

Å så var det en som kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Finner alt her:http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

Fri jakt på salt sjø:

1) Langs kysten fra Svenskegrensen t.o.m Vest-Agder fylke: 10.09 til 28.02/29.02

2) Resten av kysten: Hele året.

 

Også må det selvsagt være innenfor lovlig jakttid og aktuelle arter må ha jaktid i ditt område.

 

Jeg finner ingen ting i den linken om at det ikke er fri jakt på hav og fjord etter kråke i perioden før 10.09 uansett hvor i landet du befinner deg. En sensommertur med robåt etter for eksempel mink, rødrev eller villsvin bør dermed være juridisk kurant, om kanskje ikke så utbytterik.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaja da sitter jeg og teller ned timer :D nye lenker til lokkefuglene er laget,lokkefuglene er fylt med byggskum og jolla er klar! Været er bra og meldt lite vind i morra så da er det bare å håpe på bra trekk :D hadde noen turer i fjor med beste resultat 48 fugl på en morra :P reiser ut etter jobben i dag sammen med 4 andre og sover ute i natt... Tar med oss primus og mye god mat og godt humør så får vi håpe det ikke blir noe regn :lol: lykke til alle sammen på første dag i sjøfugljakta :wink: oppfordrer alle til å legge inn litt bilder også for holde stemninga oppe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var årets første ærfugljakt unnagjort. Ble egentlig ferdig før jeg hadde begynt.

 

Alt var klart, kajakken var av taket, hagla var montert, og jeg så til og med et knippe ærfugl sitte et stykke ut på fjorden. Jeg satt meg i kajakken, og gjorde meg klar til å padle ut på sjøen. Da alt var på stell var det bare å lade, mens jeg la taktikken for min ferd mot ærfuglene lengre ute på fjorden. Skulle til å ta patronene opp av lomma da jeg fant ut at jeg hadde glemt noe av det viktigste nå man er på jakt, nemlig kaffen.... neida.... skudda :oops:

 

Sånn endte altså første dag etter ærfuglen for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har vært ute en tur i år. Mulig det blir med den ene også.

For makan til dårlig resultat har jeg aldri opplevd på sjøfugljakt før.

Var ute i god tid før det ble lyst, på en plass det har vært mye aktivitet tidligere.

Men sola kom å ingen fugl sett. Etterhvert kommer tre ærfugler hvor av en blir igjen. 2 timer uten sett fugl. Så 2-3 små flokker på 300m hold.

 

Å så var dagen over for min del!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...