Jump to content

Links rifle : valgets kval


mortenowre

Recommended Posts

Sliter med å velge rifle. Er links skytter. Fått tilbud fra Xxl på remington 700 cdl 30 06 med nikon 1,5-6 42 ferdig montert til 13000. Men mange valgmuligheter og litt mer komplisert for en links rifle. Ser også på tikka t3 hunter. Ønsker at det skal være litt god byggekvalitet. Har sett på sidene til beveren og jaktdepotet , men blir ikke klokere. Evt heym eller skal jeg ruinere meg på en sauer. Øvre grense på 20000.Bør vel også sette på lyddemper. Skal ha riflen i mange år på rein og hjortejakt og vil helst ikke angre på er halvdyrt kjøp. Noen som kan hjelpe meg videre ?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville valgt rustfri rifle til den form for jakt som du legger opp til. Det er 2 merker som du kanskje burde kikke på, Browning Abolt og Ruger. De har begge robuste våpen som tåler en støyt. Begge leverer i 3006. I tillegg ville jeg montert demper. Jeg har selv Hausken titan til 3006. Selv skyter jeg også links, og har erfaring med Ruger. Remington er forsåvidt et bra våpen, men har en bakdel med at bolten ikke låses med sikringen på. Jeg har selv hatt Remington, men solgte den da jeg var lei av at bolten åpnet seg en del ganger ved forsering av busk og kratt. Du kan også prøve bruktmarkedet dersom du har tid til å vente.

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt Links og har vore igjennom mange merker.

Sauer,Sako,Tikka,Remington,Kongsberg,Marlin og noen recht rifler....

I skapet no står kun 2 Kongsberg. 1stk 389 i cal 6,5*55 og en stk 393 i cal 9,3*62

Angrer på salget av Sako M75

 

Ellers har eg enda på att kongsbergen blir værande i skapet.

 

Brukt ligg dei på 5-6tusen. resten av pengane kan du bruke på demper og optikk.

Link to comment
Share on other sites

Sako leveres ikke i links!

 

Disse merkene har links: Mauser M03, Sauer,Blaser,Heym,Merkel,Tikka T3,Remington,Browning

 

Kanskje flere men kommer ikke på mer :)

 

 

Det var rart, for jeg ble tilbudt en Sako Finnlight 7mm rem i links for 1 års tid tilbake da jeg satt inn "rifle ønskes kjøpt" annonse. Denne riflen var en ca 15 år, så det er mulig Sako hadde links før, men ikke nå?.

 

Er sjøl og links, men føler det er mye å velge i for det. Har du litt budsjett, så kan du jo velge fra "øverste hylle" å kjøpe noe dyrt tysk produsert. Både Sauer, Blaser, Merkel og Mauser lager kvalitetsrifler som en vil være fornøyde med i mange års jakt fremover. For blir du hekta på dette med skyting og storvilt jakt vil du mest sannsynelig kjøpe ei sånn likevel til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Trur du må informere Sako fabrikken om att de ikke har LINKS rifler.

For de selger noen med spaken på motsatt side.... men sikkert bare en produksjonsfeil ;)

 

Eg har sjølv eigd ei Sako i Links så dette var litt merkelig...

Link to comment
Share on other sites

Trur du må informere Sako fabrikken om att de ikke har LINKS rifler.

For de selger noen med spaken på motsatt side.... men sikkert bare en produksjonsfeil ;)

 

Eg har sjølv eigd ei Sako i Links så dette var litt merkelig...

 

Trenger ikke informere de om det, siden de allerede vet det :wink:

 

Eg eigde ei Sako M75 Links. er dei virkelig tatt ut av produksjon???

Einaste rifla eg har solgt som eg angrer på....

' og er dei ute av produksjon angrer eg meir...

Link to comment
Share on other sites

Mine to cents, selv om jeg hadde halve budsjettet til trådstarter og knapt det: Var uerfaren venstrehendt riflekjøper for et par år siden og landet på Savage Weather Warrior i 30-06 (tror modellen er 116flss hvor l står for left) - en rimelig og grei "best i test" sak i følge jaktdepotet, som for øvrig også mente at Savage generelt har gode modeller for linksskyttere. Har satt på en rimelig kikkert og Maxim lyddemper, sistnevnte fordi den ble litt slitsom på skytebanen. Nå er den skikkelig snill.

Har skutt noen hundre skudd og synes det er ei lett og grei bruksrifle, jeg liker spesielt avtrekket, men syntetstokken er litt veik i framskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Sako leveres ikke i links!

 

Disse merkene har links: Mauser M03, Sauer,Blaser,Heym,Merkel,Tikka T3,Remington,Browning

 

Kanskje flere men kommer ikke på mer :)

 

Ruger, Savage, Zastava, S&L, Sabatti, Røssler er noen alternativer til som leverer links rifler i normal prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...