Jump to content

hvilket krutt til lapua mega i 9.3x62


1983

Recommended Posts

N150 går fint, men fyller hylsa såpass at du må komprimere ladningene om du vil ha hastighet på nivå med fabrikkammo (eller høyere). Du må også regne med et betydelig munningsglimt om du ikke har veldig lang pipe. Til gjengjeld gir N150 jevn hastighet og fin presisjon, etter min erfaring.

 

N140 er greiere å jobbe med, fordi du ikke trenger lang krutt-trakt og komprimerte ladninger for å få brukbar hastighet. Jeg har ikke fått til like god presisjon med N140 som med N150, men det kan sikkert variere fra våpen til våpen.

 

Jeg har brukt N140 til treningsladninger med 285 grs Mega og Partizan, og N150 til jaktladninger med 285 grs og 320 grs Woodleigh. Har fungert fint i 15 år.

Link to comment
Share on other sites

Har omtrent same erfaring som Elgen, men med skyttarlagskrutt frå Norma. Norma 19 må pakkast litt for å gi over 700 m/s med 286grs kuler, men gir veldig god presisjon. Norma 11 har betre plass i hylsa, men gir litt dårlegare presisjon. For 232 og 250grs kuler er Norma 11 bra, og da trur eg N140 passar like bra!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt N-140 eller Norma 202. Da med 250 gr kuler. Klarer tett oppunder 800 m/s med 250 gr Woodleigh RN og en passelig dose 202. Normakruttet er dyrt, men det betaler seg ved at det er jevnt fra lot til lot. Da slipper en unna å skyte opp masse dyre jaktkuler for å tilpasse neste lot. N-140 har jeg brukt først og fremst fordi jeg har hatt det i hylla :) Det fungerer fint til veldig mange kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har brukt Mega i mange år til elg, og er brukbart fornøyd. I min Mauser kan jeg sette kula ut slik at patronlengden blir 84-85mm, og da har ca 60 grs N140 fungert fint. Hvis du må sette kula til 82-83mm patronlengde tror jeg du skal gå ned til 57-58grs N40. Dette vil være opp mot maks i mange våpen.

 

NB; jeg bruker Norma hylser. RWS er tyngre, og da må du ned 2 grs på alle ladningene.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Er fersk..

 

Men i tabellen til lapua er kruttvekten mellom 46.3 og 52.3 grn n140

 

I ladeboken er kruttvekten mellom 55 og 57 grn.

 

Ikke samme kule, men samme likevekt. Hvor bør jeg begynne ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å måle hvor lang patronen maksimalt kan være for å passe i kammeret. 1mm friflukt minimum. Hvis denne lengden er større enn oppgitt COL i tabellen, så bruker du tabellen. Setter du den dypere, vil trykket øke. Hvor mye er vanskelig å si, det må testes. Siden du er helt fersk, vil jeg anbefale at du følger tabellen 100%. Når du blir sikrere på hva du driver med, kan du eksperimentere litt med settedybde og kruttmengde.

Link to comment
Share on other sites

ok. fant settedybde vel å stikke pussestokken i løpet, og kula i kammeret, og trakk fra 1.5mm

Så om denne er lengre enn det Lapua oppgir, så bruker jeg bare tabellen ?

 

Også begynner jeg bare på laveste kruttmengde og lader noen skudd og prøver presisjon? også event gå litt høyere opp?

Link to comment
Share on other sites

Ja, test både presisjon og fart. Bare for å sjekke at du er på riktig vei. Hvis du lader og tabellen sier du skal havne på f.eks 680m/s så er det jo greit å kontrollere at du havner rundt der.

 

Sjekk for trykktegn etterhvert som du lader deg oppover. Ikke vær redd for å snu hvis presisjonen blir dårligere. God presisjon er verd mer enn 20-30m/s ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testet mitt 9,3 løp for første gang i går kveld. Lapua Mega 286gr. 57gr Rhino 15 (Norma 203b), COL 84mm (0,7mm friflukt), samlet 3 skudd i ett eneste litt stort hull gang på gang. Sykt godt fornøyd! Det råeste var da jeg skrudde ut 9,3 løpet og skrudde inn 6,5 løpet. Samlingen for 6,5 løpet satt bare 20-25mm til venstre for 9,3 løpet :D Tror børsemakeren har hatt en grei porsjon flaks og medvind i ryggen :roll:

 

Skal prøve Nosler Partition også, men regner med at jeg kommer til å bruke Mega/Rhino 15 fremover ja.

 

Mvh

 

Georg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kronograf, så får nesten bare gå etter presisjonen da?

Skyt både på 100 og 200 eller 300 meter. Du finn sikkert ein kulebanetabell for Mega, og om treffpunktet i skiva stemmer med tabellen kan du rekne med at hastigheten er nokolunde OK.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...