Jump to content

Utmeldelse fra skytterklubb....


Martin Ruter King

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på en ting.. Vis det er en som er aktiv skytter i skytterklubb og har pistol selv Osv. og melder seg ut av skytterklubben, Har da klubben plikt til å raportere/Si ifra til evt. politiet om at vedkommende ikke lenger er "Aktiv skytter i skytterlag/Klubb? Da tenker jeg på det at man må være det for å eie det våpenet Feks.

De lederne i klubben jeg har begynnt på var litt usikre på dette.

Link to comment
Share on other sites

Nix, klubben opplyser kun om kven som ER medlem. Skal dei liste opp alle som ikkje er det vil jo det ta veldig med tid.

Du har forresten akkurat søla bensin, napalm og brennende høystakker i tørt gras, dette blir nok ein spennende tråd.

;)

Link to comment
Share on other sites

Det at man ikke har lov til å eie/inneha konkurransevåpen, når en ikke er medlem i skytterlag er korrekt (ihvertfall hva angår håndvåpen).

 

Men der er ingen lov eller forskrift som pålegger klubbene noe som helst rapporteringsplikt, hva angår om medlemmer slutter (og det er etter min mening derfor dagens kontrollrutiner, desverre ikke fungerer).

 

Derimot må man ha kontroll på hva pistolklubbens egne vedtekter sier om saken (om temaet i det hele er berørt), i min klubb sier vedtektene at man skal rapportere alle som slutter i klubben til det lokale våpenkontoret.

 

Dette er altså kun styrt av den enkeltes klubbs vedtekter (det kan du gjerne si til lederne i klubben din din, og hilse fra meg :wink: ).

 

Det man derimot har plikt til, er å svare på konkrete spørsmål om navngitte enkeltpersoners medlemskap (eller ei). Om politiet (våpenkontoret) fremmer forespørsel om slikt (har akkurat sjekket dette med NSF).

Link to comment
Share on other sites

Klubben har ikke plikt til å melde fra. Klubben har derimot plikt til å oppgi medlemsliste etter forespørsel fra politiet.

 

Stadig flere klubber velger selv å melde fra til Politiet om opphør av medlemskap. Dette fordi en mener at det tjener lovlydige våpeneiere at en får luket bort de som ikke fyller lovkravene for våpeneie.

 

Uansett er de våpeneieren som er ansvarlig for å holde seg innenfor loven. Om brudd på våpenloven blir oppdaget, vil det ha alvorlige konsekvenser både umiddelbart og for vedkommendes mulighet for å bli våpeneier i fremtiden.

 

Det er fint mulig å finne klubber hvor kontingenten er mindre enn 2 kroner per dag.

Link to comment
Share on other sites

En ting som man må ta med i tankene her er at en person kan være medlem av flere klubber/organisasjoner som gjør at våpen eier formelt fyller kraven til å inneha av våpen.

 

Jeg er medlem av praktisk klubb, NROF, klubb som er knytta til NJFF, og en pistol klubb. Hvis jeg da melder meg ut av en er det ikke automatikk i at jeg ikke fyller kraven.

 

Det som er sagt tidligere vedrørende at det er opp til innehaver at holde seg på loven/reglenes side er en bra måte og legge frem det på. Hvis jeg tex blir "tatt" før at jeg ikke er medlem lengre og ikke fyller kraven før å inneha håndvåpen resulterer garantert i at jeg og mister rett til mine jakt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Som janove skriver, så er det mange som er medlem av flere klubber med overlappende program. Jeg f.eks er medlem av 2 forskjellige klubber for å ha god tilgang på bane. Jeg hadde blitt svært lite fornøyd om en klubb jeg meldte meg ut av sendte brev til tante politi og hevdet at jeg ikke var medlem noe sted og derfor måtte få tilbakekalt våpenkortene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tex blir "tatt" før at jeg ikke er medlem lengre og ikke fyller kraven før å inneha håndvåpen resulterer garantert i at jeg og mister rett til mine jakt våpen.
Dette kan da umulig stemme? Det må være mange "gamle" jegere, som kjøpte seg håndvåpen den gangen kravet var medlemskap i klubb for å få erverve håndvåpen. Dette pisset med at man må være aktiv for å få lov til å beholde det har vel kommet i senere tid? Hvis "gamlefar" ikke har fått med seg dette, så kan politiet sikkert kreve at han kvitter seg med håndvåpenet. Men de kan vel ikke ta fra han jaktvåpnene også. Det får da være grenser til natzieregime i dette landet!
Link to comment
Share on other sites

Piss eller ikke, det koker ned til at du plikter at holde deg oppdatert på de regler og lover som er gjeldende per dags dato. Kan godt være at du kommer unna med at du ervervet en pistol i 1975 og regelen kom i 1983. Men fortsatt så er det ditt ansvar at holde deg oppdatert. (År var her kun eksempel)

Link to comment
Share on other sites

Men fortsatt så er det ditt ansvar at holde deg oppdatert.
Fantastisk at myndighetene fremdeles har tillit til å la folk beholde dette ansvaret. Jeg trodde målet var å kontrollere absolutt alt, slik at menigmann slapp å bry seg med å ha et ansvar for noe som helst.

 

Snart kommer de vel å henter hestene mine. Siden jeg kun har dem som hobby, og ikke deltar aktivt i konkuranse eller på utstillinger. Et par store kaldblodser kunne faktisk gjort mye skade hvis de kom ut av kontroll. Hvor lenge er det til K. Storberget går på hue og ræva ut av Justisministerkontoret?..........Å faen, det er jo kommunevalg til høsten. Så synd :cry:

Link to comment
Share on other sites

Klubben har ikke plikt til å melde fra. Klubben har derimot plikt til å oppgi medlemsliste etter forespørsel fra politiet.

Dette har jeg ikke funnet noe dokumentasjon på. Derimot sier fagkomite pistol, at Politiet har innsynsrett i medlemslisten (går på navngitte enkelt individer, og ikke hele listen over ett).

Det er etter mitt syn en svært stor forskjell mellom å overlevere en komplett medlemsliste, og å overlevere informasjon om enkeltmedlemmer som av en eller annen grunn har havnet i politiets søkelys.

 

Fra NIF sin side har jeg fått opplyst at NIF tilknyttede klubber, kan overlevere medlemslister til politiet. Uten at dette er i strid med NIF sine lover (men eventuelle personsensitive opplysninger skal tas ut før overlevering). Dette er basert på at NIF ikke ser på politiet som en mulig misbruker av medlemslister. (Om NIF har tenkt på/ vurdert at det er stor forskjell på sensitiviteten i en medlemsliste i ett vanlig idrettslag, og i en pistolklubb, vites ikke).

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg tex blir "tatt" før at jeg ikke er medlem lengre og ikke fyller kraven før å inneha håndvåpen resulterer garantert i at jeg og mister rett til mine jakt våpen.
Dette kan da umulig stemme? Det må være mange "gamle" jegere, som kjøpte seg håndvåpen den gangen kravet var medlemskap i klubb for å få erverve håndvåpen. Dette pisset med at man må være aktiv for å få lov til å beholde det har vel kommet i senere tid? Hvis "gamlefar" ikke har fått med seg dette, så kan politiet sikkert kreve at han kvitter seg med håndvåpenet. Men de kan vel ikke ta fra han jaktvåpnene også. Det får da være grenser til natzieregime i dette landet!

Problemet er normalt ikke manglende aktivitet, men manglende medlemskap.

 

Det er normalt at mange tar pauser fra sporten i perioder (noe som er lov når man har opparbeidet seg aktivitet over tid), dette er regulert i gjeldende rundskriv.

Manglende medlemskap er derimot ett klart brudd på loven, og skal belønnes med inndragelse av våpenkort (i henhold til lovverket).

Link to comment
Share on other sites

@hveem. Både Politiet og retten vil utøve godt skjønn når de vurderer evt lovbrudd. Du vil sikkert få rimelig tid på deg til å melde deg inn i en ny klubb.

Det er heller intet forbud mot at du bruker sunn fornuft. Du trenger ikke melde deg ut den dagen du flytter :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...