Jump to content

Elgbane skyting deltakelse


375 H-H

Recommended Posts

Etter å ha reist rundt på elg stevner i noen år nå så må jeg si at deltakelsen blir bare mindre og mindre ?

 

hva mener dere vi kan gjøre for å øke interessen på denne typen skyting er ikke mye over 35 i snitt på de stevnene jeg har hvert på så langt i år

og noe bør gjøres ellers frykter jeg for eksistensen til elgskytinga

Link to comment
Share on other sites

Jeg prioriterer ikke elg av relativt enkle grunner;

Nivået er høgt (vel og bra), men dette gjør at med ett halvdårlig skudd så er du borte - og trenger nesten ikke skyte ferdig. Altså: Enten må du trene hele tida, eller du må ha noe gæli flaks.

I tillegg er det da dyrt å reise distriktet rundt for å skyte tre(fire) serier, og startkontingent.

I tillegg er jeg nok blitt litt bortskjemt ift. jaktfelt, med variasjon.

Link to comment
Share on other sites

er nok mye riktig i det hyper sier,når en er vant med jaktfelt og 30 skudd så blir det fort lite når det ikke er mer en 15skudd på elgen.virker som mange skyttere legger bort børsa litt på vår-forsommer da det er mye annet som skjer og en er litt lei etter vintersesongen på jaktfelt,mange velger haglegrener og på sommmern. men som 375n sier hva kan vi evt gjøre for og dra flere skyttere på elgstevner.pri 1 er at det må være flere skudd for mange kjører langt og da vil dem gjærne skyte flere skudd.kombinert elgstevne og press skyting.men da blirt det ofte trangt på elektronikken.duell på stålgonger er et alternativ. trekkepremier på startene kan gjøre litt.men har vel ikke den store troa på at di vanlige jegera lokalt som kansje trenger treninga kommer uansett hva som en lokker med.litt synd at ikke flere grundeiere-almeninger osv kan være litt mer intresert i nettopp dette med trenings skudd og ikke minst at jegerne faktisk blir bedre også.skulle vært et vist ant skudd på løpene så alle må prøve.og kansje noen faktisk synes det er morro og skyte løpene og dette kan rekrutere skyttere. til nettopp denne skyttergrenen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke elg av 2 grunner:

1. Jeg får ikke trent all verden på løpern, så når resultatene er rævva så er det ikke noe morro

2. Jeg gidder ikke kjøre milevis for å skyte 15-20 skudd. Kjører nok bil for å komme på bana og trene, og kjører jo på jaktfelt hele vinteren. Når man er så mye borte da synes jeg det er lurt å "innvestre" noe av tida hjemme med familie.

 

Man kunne gjort noe så enkelt som å tilby skytterne å skyte press i tilegg til elgen. Er nok flere enn meg som ikke gidder kjøre 2-3 timer i bil for 15 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Mer og bedre reklame / informasjon på f.eks internett. Er relativt ny på elgbane og for meg virker det som om arrangørerne har akseptert få deltakere.

 

En cup/karusell kan også føre til flere deltakere, men også her gjelder god informasjon.

 

Jeg skjønner f.eks ikke hvorfor mange klubber ikke arrangerer et jegertrap-stevne samme dag. Mange skytebaner har trap og elgbane "vegg i vegg". Elgskytinga er jo over på 10-15min for skytter, og da er det mye igjen av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig vi kludra det til på Eidskog ved ha både elg og hagleskyting, men vi forsøkte oss nå på dobbeltstevne ifm FM elgbane Hedmark.

På elgen hadde vi to løpende serier, og haglestevnet var 75 skudd (jegertrap, variabel trap og sporting). 44 deltagere på elgen og noen-og-tredve på haglestevnet (de samme som skjøt på elgen) tilsier at det ikke bare er antall skudd som har noe å si. Mulig vi hadde reklamert for dårlig, mulig vi ikke burde ha både hagleskyting og rifleskyting samtidig eller kanskje var månefasen feil.

 

Ikke veit jeg, men 44 deltagere på FM for Hedmark er skuffende. 34% av deltagerene kom fra egen kubb. Skal man tenke rent økonomisk og jobbmessig på det så er det nesten bedre at vi som skal hjelpe til legger igjen en femtilapp og reiser hjem og sover litt til. Nå høres jeg kanskje litt negativ ut, men jeg var faktisk litt skuffet. Kammeret.no ble avglemt farta, men begge stevnene den dagen står i terminlista og det ble annonsert i Glåmdalen (burde kanskje ha brukt Østlendingen og HA også?).

 

Gode tips mottas med takk. Tror dere det hadde kommet flere med kun rifleskyting, altså med en form for press i stedet for hagle? Var hele bommerten får dårlig reklame, selv med terminførte stevner?

 

Som flere er inne på her så må "noe" gjøres. Jeg trodde jeg hadde løsningen, men antallet skyttere ble færre enn i fjor og jobben for arrangørene ble minst doblet.

 

Edit: Det var i tillegg flere stevner hos kubber i nærheten samme dag. Mulig dette er problemet? Det har nå blitt for mange stevner, og antallet deltagere pr stevne går ned. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Også i vårt fylke opplever vi svak deltakelse på elgbane, sett i forhold til jaktfelt. Selv tror jeg en av hovedforklaringene for vår del er mangel på treningsmuligheter. Det er ikke alle foreninger som har elgbane, og noen av de banene som eksisterer er for tiden ikke i drift. Det blir sjelden til at skyttere drar til naboforeninger for å få trent til stevner. Elgbaneskyting uten trening blir mye bingo, selv for rutinerte skyttere. Da står de heller over.

 

I områder med mye treningsmuligheter må det være andre forklaringer på hvordan deltakelsen blir. Jeg tror uansett at man ved neste regelrevisjon skulle vurdere skyteoppsettet for elgbane. Det virker som skytingen bare i begrenset grad appelerer til skytterne. Få skudd er nevnt som en ting mange er misfornøyd med, men det må åpenbart være en god del steder der man ønsker 15 skudd. Regelendringen fra 20 til 15 som kom nå sist må jo ha hatt støtte fra flere større elgbanemiljøer?

 

Selv tror jeg kanskje at den løpende delen av skytingen blir for spesialisert. Det krever for mye trening for å bli jevn og god, og da blir gjerne forskjellen på dem som trener og de andre skytterne litt for stor. Slik er det for så vidt også innen jaktfelt, men jeg opplever selv at det er enklere å være jevn (på et eller annet nivå) på jaktfelt enn på løpende serier.

 

Kanskje man skulle vurdere et oppsett med stående skudd på stillestående elg ved skansen, med umiddelbar start av elgen og påfølgende skudd på elgen i bevegelse før den når neste skanse?

Noe burde man i alle fall vurdere å endre for å revitalisere disiplinen og bruken av elgbanene rundt om. Press og andre stevner i tilknytting er vel og bra, men problemet ligger vel først og fremst i elgbaneskytingen i seg selv og ikke i mangel på tilleggsaktivitet? Det arrangeres mange jaktfeltstevner med stor deltakelse, uten at det finnes noe annet å ta seg til mens man er der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg deltar ikke i elgbanestevner lenger. Forsøker å få med meg ett eller to på grunn av at det er god trening, men det blir færre og færre. Min årsak er sammensatt. Jeg er ikke lenger del av ett milijø for elgbaneskyting (DFS har overtatt..). Det blir få skudd som nevnt, og helger i sommerhalvåret er fullt opptatt.

 

Jeg tror årsaken til at deltagelsen synker er sammensatt. Jeg tror ikke at en enkelt arrangør kan gjøre grep for å trekke haugevis med folk til sitt stevne alene. Når trenden er synkende, tror jeg at man må snu trenden generelt for å få opp deltagelsen. Noen årsaker jeg kan tenke meg er

- Få skudd på ett stevne (mange har nevnt dette før)

- Bingo preg på skytingen uten mye trening.

- De som trener mye skyter uhyggelig bra (disse to punktene tilsammen gir en stor kløft....)

- Lite variert skyting.

- I sommerhalvåret ønsker folk å bruke helgene på andre ting (familie...) enn å skyte.

- Sikkert mange andre.

 

Hva kan gjøres er vel minst like vanskelig å si noe om. Å legge om programmet til flere skudd er forsøkt uten hell. Det ble for mange løpende-skudd for de som trener lite, kløften mellom de gode og de som ikke trener ble større. Å øke antall skudd på stillestående vil gi flere skudd. Men for de som trener en del, er dette enkle mål og nærmest en formalitet. Det vil bare gi irritasjon tror jeg. Noen forslag kan være:

1. Øke antall skudd stillestående, men med kortere skytetid? Dette gir økt trening i å skyte fort, og avgi sikkert annetskudd på jakt.

2. Legge til en serie på løpende med dobbeltskudd som i Sverige. Dette gir også økt trening i å skyte bedre andreskudd. Mer bingo-preg, men det øker også vanskelighetsgraden hos de som trener mye.

3. Forsøke å få nabolag til å arrangere dobbelt stevner eller cup. Dette øker antall skudd i ett område, og gir mer å ”reise for”.

4. Arrangere lokale cup`er på kveldstid. Jeg ser at Hedemarks karusellen ikke lokker enormt mange deltagere ennå, men innenfor DFS i vårt samlag har dette økt deltagelse betydelig over noen år.

5. Jeg opplevde det ofte som urettferdig at ringene bare gikk ut til 3 poeng. Ett tolkeskudd gir forskjell på hele tre poeng. Jeg vil foreslå å lage en ny skive, der maks er 5 men der poengene går ut til 1. Ringene blir da mindre, og skiller mer. Dette kan øke avstanden opp til de beste skytterne. Kanskje kunne man også se på en mulighet for en ”progressiv” skive, der ringene er brede ytterst og smalere innerst. Det gir at det er relativt enkelt å få noen poeng, men å få fullt hus vil være vanskelig. Det kunne kanskje redusere kløften mellom bingo-skytterne og de godt trente.

 

Dette var bare noen tanker. Jeg vet ikke om noe av det ville ha hjulpet. Som sagt må man snu hele trenden tror jeg for at det skal bli noen form for virkning.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

@dagl: vedr 5.: er helt enig der. En 5-deltskive vil også gi mer utfordring på fast hold. Ringstørrelsene synes jeg er ok, men innerfem (5*) mener jeg bør gi 5p, ytterfem=4, 4=3, 3=2, og evt. en ring til hvis skiven tillater det. Eller også krympe ringer slik at det er mulig med innerste ring = 10cm og hele skive = 50cm..

 

For de som skyter litt så er jo 50p. som du skriver en formalitet på fastholdene.

 

Jeg tror mer utfordrende fasthold kanskje lokker flere jaktfeltskyttere, for da kan man skille mer på skytterne før løpende og et bomskudd på løp kan ha mindre å si sammenlagt.

Link to comment
Share on other sites

For oss som bruker elektronikk (Megalink) er det gjort på et øyeblikk å endre skiven fra norsk elgbane til 10-delt nordisk elg. Den samme som brukes i nordisk jaktskyting. Det totale treffområdet er likt (45 cm i diameter), men mye mer findelt.

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg at dere kommer på av veie. Man får ikke flere deltakere på elgbanestevner ved å skyte på nordisk skive :forvirra: ...man får flere deltakere ved å legge tilrette for at jegere, ungdommer og aktive kan skyte sammen i et godt miljø. Vi sliter jo også litt med dårlig fornyelse også blant elgbaneskyttere....sjelden at det er nye fjes og se. Jeg har mast om dette en rekke ganger før, men siden NJFF i 2006 vedtok på landsmøte at det skulle satses på jaktskyting som sport har jeg ikke sett mye til det :o . Når en 15-16 åring fremdeles må betale 6 kr pr skudd for å trene sier det seg selv at det blir begrenset. Dette problemet med elgbaneskyting tror jeg er over hele landet , men jeg er opimist og tror at det er fullt mulig og rette opp...men da må NJFF på banen. En god anledning er NM i Heidal til sommeren, da kan det kalles inn til et "skytterting" der alle fylker får luftet sine meninger og kanskje komme fram til noe som kan bedre framtia for sporten vår :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller ikke tid-delt skive er veien å gå. Spesielt ikke på løpende, eventuelt på sittende mål.

Mitt mål var å bli kvitt det faktum at en millimeter skiller tre poeng. Om man starter med dagens ring på 1 og går til 5* innover, så deler det nok mener jeg.

 

Kanskje kan stillestående mål ha vanskeligere poenginndeling enn løpende?

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

synsdet kommer mange gode forslag her.det med og kjøre dobbelt stevner er en ting som er veldig bra for dem som må kjøre langt spesielt. det med og gjøre det vanskligere på spesielt sittene er nok riktig og som det er nevnt her og ha ei 5 delt skive på løpene.det handler om og sette skudda i midten,men da slipper en kansje bom om en drar et skudd ut i 1 ring. det med og reklamere i forkant om stevnet og ikke minst skilte bra er veldig vikt om folk skal komme. og det med at njff satser på skyting er vel kansje noe overdrevet,hva om njff hadde klart og få til ei supsidiering av 22kaliber rekrut rifler med kikkert som kunne vært mulig og brukt rundt i foreninger som spesielt satser på rekrutering,eller i det minste tenke på om det er noe rundt det med og hjelpe di yngre til og satse,her støtter vi oss jo på dfs og det blir kansje og være litt gratis passasjer spør du meg. tror det med cupper med bra premier som for eks boj slår ann.

Link to comment
Share on other sites

Spa elgen frem og få skytingen vekk fra andre sommeraktiviteter tror jeg vil hjelpe. Hos oss hender det at vi har en litt actionfyllt ekstraskyting på gangelg der vi skyter så mange skudd vi rekker både ut og inn. De raskeste får ut 10-12 skudd. Vel så godt alternativ som press om en har tid.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag har blitt nevnt.

Noe jeg tror vi må jobbe med for at denne grenen skal vokse er.

 

Publisitet: (det må da gå ann å få jakt og fiske eller noen av de andre til å skrive noe om konkuranse grener i NJFF !! ) her må forbundet gjøre en jobb

Rekrutering: få med juniorer og andre største bøygen for mange tror jeg er å prøve (mange tror dette er helt håpløst)

Samkjøring mellom arrangører: slik at det er mulig å skyte mere på en dag

 

sikkert mye mere som bør gjøres men et sted må man begyne

Link to comment
Share on other sites

publisitet er det en stor jobb og gjøre,her er det alt fra og lage invitasjoner som kunne settes opp på stevner rundt om i forkant av eget stevne,og sende mail til kontakt person i foreninger.skilting har jeg til gode nesten og se til stevner,kunne sikkert vært mye bedre en det er nå.enkelte stevner ,å en jo nesten være synsk for og finne.vi kunne ta kontakt med media og sender herved ut en utfordring til bladet jakt-jeger osv om kansje gjøre en visitt til stevner og skrive om dette.tror egentlig mange er lei test av dempere osv nå.nye vinklinger kan være sundt.dette burde sannelig gjelde vårt eget "blad" men her er jo redaktøren bare opptatt av fisk ser det ut til.her må det da vel njff kunne sende litt signaler om andre ting en rovdyr og bly også.i jakt og fiske så står det nesten bare det som det er pålagt og måtta sette spalte plass til og dette er ikke riktig for alle oss skyttere som også betaler full kontigent for blekka. njff seiler også en del på vind til dfs egentlig, her er det en del fordeler på ammo priser som ikke njff har gjort så mye for.tenk om njff sentalt kunne satsa på et system med billige 22kaliber rifler som foreningene kunne brukt i rekruterings øymed til jaktfelt-nordisk-løpene og mer.sier ikke at dette er løsningen.men skal det være så vi skal ha stevner så må vi ha opp rekruteringa rundt om.

Link to comment
Share on other sites

publisitet er det en stor jobb og gjøre,her er det alt fra og lage invitasjoner som kunne settes opp på stevner rundt om i forkant av eget stevne,og sende mail til kontakt person i foreninger.skilting har jeg til gode nesten og se til stevner,kunne sikkert vært mye bedre en det er nå.enkelte stevner ,å en jo nesten være synsk for og finne.vi kunne ta kontakt med media og sender herved ut en utfordring til bladet jakt-jeger osv om kansje gjøre en visitt til stevner og skrive om dette.tror egentlig mange er lei test av dempere osv nå.nye vinklinger kan være sundt.dette burde sannelig gjelde vårt eget "blad" men her er jo redaktøren bare opptatt av fisk ser det ut til.her må det da vel njff kunne sende litt signaler om andre ting en rovdyr og bly også.i jakt og fiske så står det nesten bare det som det er pålagt og måtta sette spalte plass til og dette er ikke riktig for alle oss skyttere som også betaler full kontigent for blekka. njff seiler også en del på vind til dfs egentlig, her er det en del fordeler på ammo priser som ikke njff har gjort så mye for.tenk om njff sentalt kunne satsa på et system med billige 22kaliber rifler som foreningene kunne brukt i rekruterings øymed til jaktfelt-nordisk-løpene og mer.sier ikke at dette er løsningen.men skal det være så vi skal ha stevner så må vi ha opp rekruteringa rundt om.

 

 

AMEN :mrgreen: ....Her står det mye bra. NJFF er jo helt avhengig av konkurranse skytingen, så hvorfor det ikke skrives mer i vårt eget blad er rart. Uten disse miljøene blir det kun et fåtall av landets baner som er tilrettelagt når jegerne kommer å skal skyte plikskudda på høsten. NJFF må også arbeide aktivt med å fremskaffe subsidiert ammunisjon til yngre skyttere ( gjerne under 25 år ). Dette er veldig viktig med tanke på rekruttering. :o

Link to comment
Share on other sites

I fjor var jeg i kontakt med redaktøren av "Jakt & Fiske" ang. dårlig dekning av skytesporten, og sa det jeg mente at fisk hadde alt for stor plass i bladet ift. skyting og jakt. Da fikk jeg ett surt svar tilbake som i korthet dreide seg om at jaktskyting var det for få som drev med ift. fisk, så skulle vi ha mer omtale om dette i bladet måtte en av oss skrive det selv og sende inn til redaksjonen så fikk de se om det ble med! Jeg ble målløs av svaret, og er etter dette ikke det grann fornbauset at ting er som de er desverre. (Jeg nevnte vel dette også i denne tråden i fjor tror jeg).

 

Når dette er holdningen til de som drifter bladet, så er det klart at det må komme føringer fra NJFF, skal dette bli annerledes. Det gjelder også andre aspekter ved jaktskytinga som har vært diskutert tidligere. At NJFF skulle satse på jaktskyttersporten(e) har hverken jeg eller flere til sett noe av, så de har vel en jobb å gjære her. De siste 7 åra har jeg skutt 15-20 jaktfeltstevner hvert år, så om det hadde vært en voldsom satsning så tør jeg påstå at jeg hadde merket det :) Vi som skyter riflegrenene innenfor NJFF burde egentlig sende en stor takk til DFS, for de jobber mer for oss, enn vår egen organisasjon, så takk til dem at det "drypper" litt goder på oss jaktskytterne også!

Link to comment
Share on other sites

Vedr. J&F og fiskeskriverier, så er det nok slik som redaktøren sier. Tror mye av det som blir skrevet om fisking, selv blir skrevet av fiskegale fiskere! Sannsynligvis derfor det blir skrevet mye om lyddempere og testing av geværer også.

 

Kanskje noen av oss rett og slett må finne frem pennen? Jeg skriver mye på hjemmesider og litt i lokalavisene, men har ikke ønske om bli journalist i J&F. Kanskje noen andre har lyst og tar utfordringen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok heller ingen forfatter, men støtter forslaget ditt fullt ut :D ...Jakt&Fiske hadde noe før som het jaktskytterhjørnet e.l...men det har kommet bort. Tror nok at skriverier i bladet er et skritt i riktig retning når det gjelder reklamering for alle jaktskyttergrenene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser ut som vi skulle hatt en skrivefør jaktskytter for å få litt mer publisitet om våre egne skyttergrener! En som er rundt på stevner og som kan bruke både kamera og blyant :) Pettern og u.t. har vært i kontakt med lokalavisa her vi bor, men det virker som også interessen der er meget lunken. Kanksje vi bare må innse at sporten vi driver med er rimelig smal og at vi ikke kan forvente at alle andre skal være interessert i det samme som oss? I såfall må vi starte med vårt eget medlemsblad, så den som er skrivefør og vil ta på seg jobben oppfordres til å ta kontakt med redaktøren i "Jakt & Fiske". :)

Link to comment
Share on other sites

Samme opplevelser har vi også hatt både med lokalaviser og Jakt&Fiske. "Skarru ha no' på trykk så får du skrive det sjøl, og så tar vi en vurdering.."

Vi fikk også god hjelp fra tre personer under NM i nordisk Jaktskyting med speakertjeneste, resultathåndtering og elektronikk. I etterkant tok vi opp med forbundet om ikke de kunne sponse NM-arrangører slik at de kunne betale en fast gruppe mennesker som var villige til å bidra med sin erfaring under store arrangementer. Sette opp et slags "ekspertteam" som kan avlaste de klubbene som kvier seg for å arrangere pga bla Treffdata og elektronikk. Det var ikke spesielt positivt svar. Så da de sliter med å få arrangører så kan de ikke skjønne det, "vi satser jo stort på jaktskyting.."

 

At lokalavisa ikke ser det helt store markedet med skyting får så være, men at forbundet er såpass negativt sliter jeg med å skjønne. Det er mulig at det er som flere skriver her, at vi må ta pennen i den andre hånda og lage reportasjer sjøl.

Link to comment
Share on other sites

"vi satser jo stort på jaktskyting.."

 

Ja det har jeg også sett på trykk, men HVA har de gjort? Det hadde det vært artig å fått ett svar på, spør du meg! Jeg skjønner at dette ikke er en enkel sak, men jeg har inntrykk at de fleste skytterne ikke har sett noe til dette. Da er det i mitt hode to mulige årsaker: 1. De har ikke gjort noe eller veldig lite (så lite at det ikke merkes eller synes) 2. De har ikke vært flinke nok til å orientere om hva de har gjort.

 

Det eneste jeg kan komme på er at jeg til stadighet ser i div jaktblad og vårt eget medlemsblad er at det er avbildet noen damer. Dette er jo selvsagt bra av flere grunner, og at kvinnesatsing er bra både til jakt, fiske og jaktskyting er det vel lite tvil om, men min oppfatning er at det bør satses på noe mer....om man ser på gruppen "kvinner" innenfor det vi her snakker om er det jo en liten del av medlemsmassen så om dette er det eneste satsningsområdet satser man kanskje mye ressurser på ei lita gruppe! Jeg håper jeg tar feil!

Link to comment
Share on other sites

blir jo mye hogging på forbundet her,men at det burde settes sammen et kobbel av skyttere og ikke minst arrangjørstab som vet hva som burde endres og gjøre bedre.om det er vilje for det da.blir jo frustrert av og høre dem sier at det skal satses på skyting innad i njff og det er så mange som ikke er fornøyd både av skyttere og di som står som arrangører. tror mye av problet til njff er at det er stort og vil bli enda større og kapre medlemmer uansett pga pengestøtte,og når det satses så bredt så vil mange bli glemt. alle er ikke fornøyd bare med og betale kontigent for nm deltagelse. om det er slik så kunne forbundet opprette en egen kontigent for oss som skyter konkurase inn under njff parolen. når en ser deltagelsen på elgbane så burde jo fylkes sekreterer og di som sitter rundt på fylkeskontorene våkne og komme på banen og innkalle til drøftinger rund gode forslag som di kan ta med til hvalstad for videre drøftinger og tiltak. syns det blir mye feil når njff velger og ta inn en 3 ting i satsing for og kapre medlemsmasse når ting ikke er på stell i mye av skytedelen.men det er mitt syn på saken.penger og skryte av antall medlemmer virke som er et større mål for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra Bisley hvor vi konkurerte mot engelsmennene.

 

Løpende villsvin og løpende hjort + litt lokale grener.

 

Program torsdag 2.5. - søndag 5.6.:

 

Villsvin normalprogram: 30 + 30skudd. (4 prøveskudd før hver serie)

 

Villsvin mixed: 20 + 20 skudd ( + prøveskudd)

 

Hjort enkeltskudd: 20 + 20 skudd (+ prøveskudd)

 

Villsvin normal: 30 + 30 skudd (+ prøveskudd)

 

Hjort dobbeltskudd 20 + 20 skudd ( 4 prøvesprang på hver serie, totalt 16 prøveskudd hvis man skyter dobbeltskudd på alle prøvesprangene )

 

Løpende elg, "Swedish match" 12 skudd ( dobbeltskudd, elgen står stille på førsteskudd, elgen starter etter skuddet og andreskudd løpende før den forsvinner bak skansen)

 

"McQueen match" 10 skudd på oppdukkende hodemål i vinduer i hus på 300yds. Målet vises i 3sek. 15 sek mellom hver visning. Hodet dukker opp i ukjent vindu for hvert skudd.

 

Anvisning etter hvert skudd på alle konkurransene unntatt "McQueen match".

 

Totalt 262 tellende skudd på 4 dager + prøveskudd og treningsserier på hvert program. Fikk nesten tennisalbue :-)

 

15 eller 20 skudd på et elgstevne eller to en helg blir litt blodfattig etter dette..

 

Hvis jeg skal fåreslå noe til nyrekruttering er det å skyte løpende råbukk på 50m med 22lr på løpende villsvinbane. Råbukkskiva må endres slik at man har 2 siktepunkter på figuren, henholdsvis 30cm og 60cm i linje foran senter i treffområde. Da kan man skyte langsom og hurtig med vanlige kikkerter og std 22lr ammo. Villsvinskiva, selve grisen, kan forstørres 20% slik at nesetippen er 60cm foran senter/innertier. Hvis treffomtådet på grisen ikke forstørres 20% kan man direkte sammenlikne resultater på gammel liten gris og ny stor gris. Han man en BRNO 2 og et kikkertsikte har man et fullverdig våpen til disse programmene med std ammo. Som en bonus kunne disse skivene settes på elgbanen. Siktepunktet da er nesetippen med vanlig 6,5 ammo.

 

Det tar nok ikke lang tid før grisen blir gjenstand for treningsskyting. Idag er det grisebaner på Løvenskiold og Løten. I tillegg er det en ubrukt grisebane på Vardåsen i Kongsvinger.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye gode ideer,og som det blir nevnt her er det elendig deltakelse rundt omkring nå.

I oppland svikter vi hverandre og ikke mange som reiser rundt til f.eks Hedemark,Trøndelag på stevner heller. Liker ideen med elgskyting vinterstid sammen med et jaktfeltstevne eller lignende,men det er et par timers jobb å måke frem elgen men,men :P

Når det gjelder NM iHeidal til sommeren håper jeg virkelig vi kunne fått fart på påmeldingen nå fremover og som det blir nevnt det hadde vært en meget bra mulighet og kallt inn profilerte skyttere og arrangører til et Elgbaneting for å lufte ideer osv.

Det er såvidt vi har tippet over 400 deltakere nå og det må da vel finnes minst 100 rundt omkring som ikke er påmeldt enn. :roll: Påmeldingen stenges 19 juli så vi får bare vente i spenning.

Det er laget premier til 600 skyttere så jeg har et lite problem :oops: MELD DERE PÅ.

Sitter i arrangørstaben og dere vil nok høre meg hver dag under årets NM :shock: LYKKE TIL ALLE vi snakkes

Link to comment
Share on other sites

I fjor var jeg i kontakt med redaktøren av "Jakt & Fiske" ang. dårlig dekning av skytesporten, og sa det jeg mente at fisk hadde alt for stor plass i bladet ift. skyting og jakt. Da fikk jeg ett surt svar tilbake som i korthet dreide seg om at jaktskyting var det for få som drev med ift. fisk, så skulle vi ha mer omtale om dette i bladet måtte en av oss skrive det selv og sende inn til redaksjonen så fikk de se om det ble med! Jeg ble målløs av svaret, og er etter dette ikke det grann fornbauset at ting er som de er desverre. (Jeg nevnte vel dette også i denne tråden i fjor tror jeg).

 

I og med at Jakt & Fiske er medlemsbladet til NJFF så kan man jo spørre seg om hvor mange av medlemmene som er jegere/skyttere og hvor mange som er sportsfiskere. Så burde bladet reflektere denne fordelingen.

Det kalles jo Norges jeger og fiskerforbund men jeg kan ikke se for meg at så mange rene sportsfiskere ser noe behov for å melde seg inn i NJFF.

Spør du meg burde bladet ha dekning av konkurranseskyting i hver eneste nummer, både reportasjer fra stevner og andre ting relatert til konkurranseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Angående NJFF, så virker det for meg som om det eneste som betyr noe er å få fler medlemmer.....

Derfor profilerer de seg på de områdene som kan gi flest mulig nye medlemmer.

Det finnes mange damer i Norge som ikke er medlemmer, la oss satse på de!

Det finnes mange fiskere i Norge som ikke er medlemmer, la oss satse på de!

Det er ikke mange jaktskyttere som ikke er medlemmer allerede, de kan vi glemme.

 

Men dette var ett sidespor. For å få inn stoff om jaktskyting, må nok noen ta på seg oppgaven, og gjøre det skikkelig.

Dette er en av baksidene ved å drive en sport innenfor ett forbund som ikke er ett sportsforbund. Selv om forbundet selv har sagt de skal satse på sporten, så er det ikke sport de hovedsaklig skal drive med. Og i dette tilfellet er det for liten andel av medlemmene (eller helst potensielt nye medlemmer....) som har interesse av stoffet.

 

Personlig tror ikke jeg at flere artikler i Jakt og Fiske ville utgjort veldig mye. Litt, men ikke voldsomt. Ihvertfall ikke om vinklingen blir på toppskytterne med bilder av disse i sine spesialsydde drakter og med spesialbygde våpen. Det tror jeg vil avskrekke den vanlige jeger mer enn å trigge ham, og skape ett sterkere inntrykk av at dette kun er for spesialister. Isåfall tror jeg vinklingen måtte være mot at dette er en morsom og uhøytidelig trening for den vanlige jeger. Kanskje følge en gjeng med jegere gjennom ett stevne og legge mer vekt på den interne kommunikasjon og humor enn på resultatlister.

 

Elgbaneskyting er glimrende trening, og det er vel ikke noen annen rifleskyting som gir deg samme treningen i å finne igjen målet i kikkerten. Med alle de elgbaner som er bygd, så er det veldig synd at så få benytter muligheten for så god trening.

Jeg tror imidlertid at trenden må snus, og det må gjøres ved å legge om opplegget slik at det blir mer attraktivt for mengden å skyte. Mange gode forslag har kommet fram i tråden, og dersom det blir en form for skytterting noe sted, så håper jeg at noen av kammeratene tar de med dit.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dere kunne jo gjøre som svenskene i sporterklassen: 20 + 20 skudd løpende med anvisning etter hvert skudd. Da er det ikke en katastrofe med noen 4-ere.

 

Jegerklassen kan skyte det gamle programmet. Da hadde man fått et klart skille på klassene og utstyret.

Link to comment
Share on other sites

og nå er vi tilbake på forskjellen på jakt og sporter klassene.er ikke her problematikken ligger vedr rekrutering til sporten elgbane. ser jo tendenen der det er foreninger med mange aktive så er det gjærne mer rekrutering,her rekruteres det av egene unger ofte,og ofte så har unga noen venner som prøver seg og slenger seg med og skyter. det må legges inn mer resurser på di yngere en slik det er i dag,det med og starte cuper med sammenlagt premier og be inn pressen til stevner og skape posetive relasjoner til sporten vil kunne dra flere til elgskytinga. mange jegere synes elgen er for vanskelig og når du sliter med prøva så vil nok løpern være umulig og kalle,men om det er en som kan instruere litt så kommer det noen treff og vips så byner det og bli morro for jegern. vi kan da ikke sette oss ned og gi opp :winke1: det virker som det kan være litt med genrasjonskifte og som skjer og da må vi regne med litt svigninger.

Link to comment
Share on other sites

ja da er 4 runde i hedemarken karrusellen gjort, stevnet gikk på bøverlund og vi var da veldig fornøyde med stevnet gikk så greit.vi driver med litt oppgradering av skytteranlegget og da er det fint og få litt gode innspill på ting som burde endres osv.arrangørstaben var veldig godt fornøyd med overskuddet etter stevnet så det blir vel mer kombi stevner jaktfelt-elgstevne.og ikke umulig vi skal prøve oss på press skyting kombinert med jaktfelt.blir nok innkjøp av flere typer fronter til elektronikken etter vært.takker for oppmøtet og håper dere ble fornøyd til dere som var der

 

 

mvh

hans petter løberg- moelv og omegn jff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...