Jump to content

Ettersøksnorge?


setesdølen

Recommended Posts

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Reglene er klare og faktisk litt logiske: Bandhundprøven inneholder en sporingsdel der står i reglene at skal prøven godkjennes som fersksporprøve, skal sporet være minst en time gammelt. Løshundprøven inneholder ingen slik del, ergo må man ta fersksporprøven utenom.

 

For å bringe tråden litt tilbake på sporet: Om DN får det som de vil, er ikke dette noe problem da hele ordningen med jaktprøvegodkjente hunder fjernes fra 1. april 2015:

FORSLAG TIL ENDRING

§26 oppheves fra og med 1.april 2015

Ingenting i høringsutkastet om bruk av lys, regodkjenning, ...

 

Kilde:

http://www.dirnat.no/content/500042398/ ... -og-fangst" target="_blank" target="_blank"

Klikk på Høringsnotat til høyre.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm og så er det også foreslått at man må delta på en terminfesta prøve for å få godkjent hunden sin... pr. i dag kan det foregå både ved terminfesta og bevegelig. Jeg ser umiddelbart at det kan medføre en del problemer da terminfesta prøver ikke arrangeres så ofte i nærområdene og at det kan være venteliste for å komme med (store arrangement med mange deltakere).

 

Jeg skal være med i NKK sin kompetansegruppe for blod- og fersksporprøver 2011 - 2012 - jeg regner med at jeg kommer til å komme borti dette på et eller annet vis.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har misforstått denne også, mandag i dag? Hard helg?

DN ønsker prøvene skal være det vi kaller ordinære eller bevegelige, det er de såkalte "annonserte" prøver de vil bli kvitt, de uten NKK prøvenr. Mener jeg leste dette et eller annet sted, husker ikke hvor.

Link to comment
Share on other sites

Ser litt på dette, og DN unlater bevist å berøre de områddene som er avgjørende for å faktisk llykkes med ett ettersøk når man er inne på det, jeg tenker da på bruk av lys under ettersøk, fjerningen av ordningen med §7 hundene fra 2015 synes jeg er noe forbanna tull, det er faktisk disse som står for majoriteten av ettersøkene på lagene og de har så vidt meg bekjent gjort denne jobben på en utmerket måte, enig med lykke i det hun sier mht terminfestede prøver, men tror faktisk NKK er veldig for dette da dette vil øke aktivitetene og iinntektene til NKK.

 

Ser ut til at man må mobilisere tungt i denne prosessen her

Link to comment
Share on other sites

Tror du har misforstått denne også, mandag i dag? Hard helg?

DN ønsker prøvene skal være det vi kaller ordinære eller bevegelige, det er de såkalte "annonserte" prøver de vil bli kvitt, de uten NKK prøvenr. Mener jeg leste dette et eller annet sted, husker ikke hvor.

 

Nå er det slik at NKK arrangerer både faste og bevegelige terminfestede prøver, det som DN og sikkert med NKK s velsignelse vil fjerne er de lokale godkjenningsprøvene arrangert av den llokale jff eler hundeklubb

Link to comment
Share on other sites

Tror du har misforstått denne også, mandag i dag? Hard helg?

Hehe ja litt så :roll:

 

Men hvordan tolkes dette da:

"§ 24 første setning skal lyde: Prøven for godkjenning av ettersøkshund skal være terminfestet og gjennomføres i regi av arrangør godkjent av Direktoratet for naturforvaltning".

 

Det står at godkjenningsprøvene nå ønskes å gjennomføres som terminfesta - bevegelige er ikke nevnt med ett ord.

 

Originalteksten er:

"Prøven for godkjenning av ettersøkshund skal gjennomføres i regi av arrangør godkjent av direktoratet."

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan tolkes dette da:

"§ 24 første setning skal lyde: Prøven for godkjenning av ettersøkshund skal være terminfestet og gjennomføres i regi av arrangør godkjent av Direktoratet for naturforvaltning".

At prøvene skal stå på en av terminlistene til NKK, enten den over ordinære eller den av bevegelige prøver. Det er vel ikke slik at terminlista over ordinære prøver er ei terminliste, mens den over bevegelige ikke er?

Blir jo vanskelig å få gått opp på ordinære fersksporprøver, finnes ikke mange av dem...

 

("Ordinær" eller "Samlet" er heller ikke nevnt med ett ord :winke1:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...