Jump to content

Løsning på Astro/jaktradio problemet!?


korporal

Recommended Posts

Siden jakta nå beskjedent begynner å nærme seg, har jeg begynt så smått å tenke på hvordan jeg skal takle utfordringen med hvordan utrustningen skal bæres.

Tenker da spesiellt på problemet med at Astroen ikke liker og sitte ved siden av jaktradioen i selen min. For de som ikke har fått det med seg: Jaktradioen tar knekken på antennesystemet til Astroen slik at rekkevidden på den blir redusert.

 

Derfor vil jeg sette i gang en idedugnad om hvordan utstyret kan bæres på en praktisk måte som Astroen tåler.

 

Her en litt av mine forutsettninger:

 

- Har (må ha) lange antenner på begge to.

- Er avhengig av og sende på 5W med radioen.

- Må nok innrømme at jeg er en ivrig bruker av GPS'en :popcorn:

- Har akkurat fått ny Astro i reklamasjon grunnet dårligere rekkevidde, og vil derfor ta vare på den nye så langt det lar seg gjøre.

 

Jeg har tenkt tanken på og modifisere selene, kanskje dele den i to på en måte.... :?:

Har noen av dere kamerater gjort dere tanker om dette.

Åpen for forslag.

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Endelig en tråd om praktisk jakt :mrgreen:

 

Men det er faktisk et relevant tema. Jeg har Astroen i lårlomma på høyre side og radioen i venstre brystlomme. Slik er begge deler lett tilgjengelig, men det kan være litt irriterende å ha Astroen på låret, fordi antenna får kjørt seg.

 

Jeg skulle ønske at et eller annet lyst hode kunne konstruere en trådløs LITEN dings som styrer sendeknappen og volumkontrollen til jaktradioen, gjerne til å klipse fast på skulderreima på ryggsekken eller noe sånt, eller til jakkeslaget eller rett og slett til å ha liggende i lomma. Slik at jaktradioen kunne ligge i sekken.

 

Og så skulle jeg ønske at Astroen (håndenheten) ble laget i sterk oransje eller gul farge, sånn at det ble lettere å finne den igjen hvis man skulle være så uheldig å miste den.

Link to comment
Share on other sites

noen som har problemer med at astroen slår inn på jaktradioen da? når jeg bruker hundepeileren så slår den inn på jaktradioen hver gang astroen søker etter halsbåndet. veldig irriterende med skurr i øra hele tida...

har prøvd å ha gps'n i buksa på sidelommen og radioen i brystlomma på jakka, men problemet dukker opp innimellom fordet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noe problemer med noe av det dere nevner. Går nesten med astroen i samme lomme som med radioen, og har ikke merket noe til dårligere rekkevidde eller skurringer. Hvor lang tid brukte dere astroen sammen med radien før dere begynte å merke at rekkevidden begynte å bli dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag.

Det er bare det at den selen er så jævlig kjekk! :x

Tenker at det blir mye bevegelse på post hvis Astroen skal opp og ned av lårlomma gjenntatte ganger.

Med selen var det jo så lett og diskre og løfte den 5cm og ta en kikk. Jeg heller mot og bruke selen til og ha Astroen i, og tråkke Hunter F1'n nedi myra :twisted:, neida.

Jeg kobler radioen gjennom monofonen og inn i hørselværnet. Jeg har tenkt tanken med og ha radioen i sekken jeg også, med da blir det den drittledningen hver gang en tar av seg sekken. Jakter hare og rådyr så sekken er av og på relativt mange ganger. Trådtøst hadde vært tingen.

 

@Beago: Hvilken typr radio har du? Jeg har en Hunter F1 og kan ikke si jeg har tenkt over noe forstyrrelse.

 

@Kjetil-A: Et par år tenker jeg. Men at i betraktning at kjærringa er relativt fersk i gamet og ellers generelt pratesjuk "sukk" :shh::silent: :crazy: så en kan vel si at radioene blir brukt endel. hehe

 

Hva med og lage en astro som tåler bruken... Hmrff :evil:

Link to comment
Share on other sites

Mener bestemt at det står at man kan få bluetooth overføring av siglaler fra jaktradio til øret. Jeg har en icom f34 hunter, å der går det. Da kan jo radioen ligge i sekken. Ledninger å jaktradio er ett evig kaos ja. Å alt surrer seg fast i dem: våpen, kikkert, sekk, skog osv... Jeg har ikke testet dette enda, men vurderer det sterkt. Noen som har erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

Evt kan bruke elektroniske ørepropper (ala Resound Jeger) med teleslynge til jaktradioen. Blir en ledning til teleslynga rundt halsen, men man kan få tilpasset mikrofon til denne som kan henges på jakkekragen e.l. Da kan radioen ligge i sekken, eller plasseres hvor som helst på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er enkelte radioer som kan operere med blåtann. Men det vil vel først funke optimalt om en kan gå med øremusling (eller blåtann-koble radioen til det man måtte ha i/over ørene) og ha mulighet til å justere volumet og bruke sendeknappen med en eller annen fjernkontrolldings som er liten nok og tøff nok til å være lett å putte i lomma/hekte på armen/jakka og å tåle vann.

 

Jeg bruker radioen når jeg går som hundefører. Og æille guder veit at det er knotete og rælete å gå i krattet med ledninger og annet faenskap hengende overalt. Plutselig blir øremuslingen røsket av øret og tar en halv nelson før kvisten som hektet ledningen tar sats og sender hele dritten pokkerivold inn i granhelvetet. Så i stedet for å få gitt beskjed om at storoksen kommer, må en stakkar legge seg på knær og rote rundt i buskaset.

 

Én løsning er å kjøpe hørselsvernet til Hørselslaben, den dingsen som ser ut som et høreapparat, til å putte inn i øret. Den opererer med blåtann og kommuniserer med et gummibånd som du har rundt halsen. Gummibåndet er koblet opp mot radioen, og det betyr at du kan ha ledningen mellom gummibåndet og radioen under jakka/genseren. Da mangler bare sendeknappen og volumkontrollen. Fortsatt.

 

edit: Spets kom inn før jeg så det. Den mikrofonen vil jeg ha tak i. Og da mangler bare volumkontrollen. Det begynner å hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

ICom + Peltor har vel en løsning på blåtann ?

 

http://www.telecomsystem.no/blaatann.htm

http://www.envirosafetyproducts.com/peltor-icom-bluetooth-radio-adaptor.html?parentreturn=peltor-bluetooth-wireless-headset-hearing-protection.html

 

Ser ut som en ganske stor boks, men hva gjør vel det når radioen ligger i sekken.

 

EDIT

 

Glemte helt Sordin

http://www.radiowarehouse.co.uk/sordin/sordin-supreme-proWW.php

Link to comment
Share on other sites

Astro motakeren sender ikke ut vhf signaler og skal derfor ikke forstyrre vhf radioen. Er bikkja nærme 0-5m har jeg fått forstyrrelser fra senderbandet. For å spare Astroen så er nok det enkleste å sende på lav effekt og så lite som mulig. Etter at alle på jaktlaget har fått Astro er det nesten ikke prat på radioen siden alle vet hva som foregår.

Link to comment
Share on other sites

Og da mangler bare volumkontrollen

Volumet kan du justere greit på selve øreproppen, problemet er at du også da justerer hva du hører av "vanlige lyder" for å si det sånn. Knotete forklart...

Du bør sette et volum på radioen som er greit og hvis det er en på jaktlaget som prater lavt så går det greit å justere opp på hørselvernet for en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...