Jump to content

powerpoint


Guest danko

Recommended Posts

Er det noen der ute som har prøvd winchester powerpoint 150gr i 308 til rein og rådyr :?: tenkte og prøve dem i reserverifla til mindre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal hjelpe til med å dra tråden tilbake til topic igjen ;) Først skal jeg innrømme at jeg ikke har brukt kula sjøl. Men hvis du leser hva Winchester skriver på hjemmesiden sin, virker ikke dette som ei kule jeg umiddelbart ville valgt til matvilt:

Super-X® Power-Point®: Unique soft nose jacketed design delivers maximum energy on target. Notches around jacket mouth improve upset and ensure uniform, rapid expansion.

Dessuten hadde jeg en gang den nokså tvilsomme gleden av å være med og vomme ut et rådyr som var blitt skutt med Winchester Silvertip ( :? ), så jeg er i utgangspunktet skeptisk til Winchester-kuler. Det virker som om de prioriterer knall&fall framfor moderat kjøttødeleggelse. Hvis jeg skulle brukt den kula , ville jeg ihvertfall ladet den til ganske så moderat hastighet...

Link to comment
Share on other sites

Mente ikke å skuffe dere da..vel nå skyter jeg kun lungeskudd bak bogen så tenker ikke så mye på ødeleggelser,vil at dyret skal legge seg fort.har skutt rein med 150gr silvertip jeg ca 850ms utgang og det var lite blodslått,men det var en god lot,fin kule.mulig jeg velger accubond i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Var en test av Silvertip i Våpenjournalen på slutten av 80 tallet. Da var den en av de bedre konvensjonelle kulene og Powerpoint ble regnet for å være enda bedre. Mener å huske den siste påstanden gjaldt 375 men er sikkert ei brukbar kule i 308 også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med en gjeng eldre karer som alle sverger til

"orginalladet" Silvertip i .30 . Alaska i .30 har vi/jeg derimot dårligere erfaringer fra. Når det gjelder Silvertip, så ser elgene sjelden noe annerledes ut enn de som blir skutt med Trophy bonded, Barnes osv. Dette kulehystertiet er noe oppskrytt etter min mening ( jeg som har og bruker premiumkuler i alle kaliber :? )

Link to comment
Share on other sites

Ja eg kjenner til den testen ,trur det var Svein Solli som utførde den for eit eller anna jaktblad. Eg veit ikkje om Silvertip blir laga likt no,men den blir ikkje rekna for å vera noko særleg bra.Temmeleg sprø. Sjølv om Silvertip og kom bra utav testen så blir den ikkje akkurat "rost" på amerikanske nettsider ....

Da blir nok PP sett på som ei betre kule.Også Hornady Interlock blir omtalt som ei av dei bedre konvensjonelle kulene. No er jo smaken ulik i Norge og USA, Interlock blir jo sett på som ei dårlig kule her av mange , i alle fall fekk eg det inntrykket på Sluttstykket. Men her er jo folk meir opptatt av kjøtskade enn "over there"... Der er dei gjerne meir opptatt av å få lagt ned dyret fortast mogeleg. Sikkert derfor Nosler Partition er så enormt populær i Amerika.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...