Jump to content

Ut på tur kniv.


KnutH

Recommended Posts

Hei.

Jeg skulle ha hatt meg en ut på tur kniv. Har i dag div kniver hunter, fallkniven h1 etc.

Men skulle gjærne ha hatt meg en foldekniv.

Har sett litt på modellene til fallkniven, men jeg fant ikke noe ut om evt slirer de leveres med.

Hvilke anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Cordura lommer.

http://www.knifecenter.com/kc_new/store ... q%3Dfolder

 

For øvrig finnes det hundre og ørten nylontasker som kan gjøre samme jobben. Jeg fortrekker en foldekniv som kan henge på plass i en bokselomme.

 

Vet ikke helt hva du mener med en turfoldekniv, men du kan kanskje kikke på Spyderco, Benchmade og Cold Steel (Recon eller Lawman) for alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar..

Ser jeg har mye å gå på innen lesing på de rette sidene :oops:

Det jeg er ute etter er en turkniv. Ikke for stor/tung og av litt kvalitet.

Derfor tenkte jeg på foldekniver. På en tidligere maskin hadde jeg linken til en nettbutikk som solgte mye kniver. Tror den var svensk.

Er det noen som har linker til gode kniv butikker?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje kikke litt på denne lista her:

 

http://www.youtube.com/user/nutnfancy#p ... DF2E930BF8" target="_blank

 

Sier ikke at det er en av disse foldeknivene du ender opp med, men det gir et godt inntrykk av valgmulighetene der ute.

Den foldekniven som skriker "TUR" i mitt hode er Ontarios RAT Model 1. Billig, godt nok stål og ligger sannsynligvis bedre i hånden enn Fällknivens modeller. Men "tur" kan jo være så mangt...

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar og alternativer.

Ble jo mye å velge mellom :overrasket:

 

Men et kjapt spørsmål til:

Er det greit å handle fra disse utlanske sidene, er det noe man må være ops på med tanke på bestillingen?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du har bestemt deg ennå, så er Buck sin 110 Folding Hunter et godt alternativ.

Om du syns den blir litt stor, så har den noen mindre brødre også.

Jeg har hatt en i et par år nå. Den er skarp som et barberblad, og holder seg lenge.

Den har holker i messing som gjør den ganske tung, som sammen med størrelsen gjør at den egner seg best for slire. Ellers ligger den ofte trygt i baklomma mi.

Bladet er hulslipt, og er godt egnet for spikking.

 

I mine øyne er det en av de fineste store lommeknivene som finnes, men så er jeg heller ikke særlig glad i tacticool.

 

svakheten er spissen, som jeg har knekt av en millimeter på.

Link to comment
Share on other sites

Men et kjapt spørsmål til:

Er det greit å handle fra disse utlanske sidene, er det noe man må være ops på med tanke på bestillingen?

 

Har bare kjennskap til knifecenter.com selv. De har i alle fall ikke rotet bort hverken kniver eller kredittkortopplysninger ennå :)

De kan være litt lure med hva som er "In stock" - men er kniven på lager, så har du den i hånda innen en drøy uke. Hvis ikke, så sender de ukentlige oppdateringer på status. Med FedEx er det Posten som besørger frakten her til lands, mens UPS tar alt selv.

 

Styr unna alle foldere med "automatic"; de får du ikke inn i landet, mens "assisted" går greit.

Link to comment
Share on other sites

Men et kjapt spørsmål til:

Er det greit å handle fra disse utlanske sidene, er det noe man må være ops på med tanke på bestillingen?

 

Har bare kjennskap til knifecenter.com selv. De har i alle fall ikke rotet bort hverken kniver eller kredittkortopplysninger ennå :)

De kan være litt lure med hva som er "In stock" - men er kniven på lager, så har du den i hånda innen en drøy uke. Hvis ikke, så sender de ukentlige oppdateringer på status. Med FedEx er det Posten som besørger frakten her til lands, mens UPS tar alt selv.

 

Styr unna alle foldere med "automatic"; de får du ikke inn i landet, mens "assisted" går greit.

 

Jeg slenger meg på knifecenter, så lenge du er obs på at det du bestiller er på lager. (ellers så KAN det ta sin tid)

Ellers så er knivesshipfree.com også en god side jeg har handla en del fra. Frakten er billigere,

men desto tregere. I tillegg så er posten (spesielt de som behandler toll) for det meste bemanna med innavla kjøttpøkker.

FedEx leverer selv til meg, her i Oslo. De har hovedkvarter på Gardermoen, så de

leverer på døren vis du bor nærme. Regninga på tollen får du noen måneder seinere i posten.

Så er det viktig å huske på at man 25%MVA på varens pris og frakt til sammen.

Ellers så er det lite man trenger å tenke på utenom det som er forbudt i Norge, sprintkniver og balisonger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...