Jump to content

Saltpasta til hjortevilt?


Ole_Netland

Recommended Posts

Ser at jaktfall er kommet med ett "saltpasta", er der noen av dere som har lest, hørt eller prøvd noe slikt før?

 

ser jo nesten for meg at en "klatt" med slikt må da bli "brukt opp" ganske fort da når dyra får smaken på det. Eller tar jeg veldig feil nå?

 

Har egentlig plan om å få satt opp noe saltsteiner til dyra men tenker jo på om dette kan være ett altenativ. Nå er der jo vel og ett hav av forskjellige saltsteiner og å velge i, deriblandt noen som er beregnet til vilt... valgets kvaler.

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg tenker og litt på dette med regn og slikt... sikkert greit for de som bor i skogskanten og av nyskjerrighet er borte å bytter brikke på viltkamera 3-4 ganger i uka og kan legge ut en ny klatt.

 

Vil ikke tro viltet har forståelse for at slik pasta skal vare en stund så dei forsyner seg moderat om enn legger ut litt mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skulle ha med eple,men utsolgt..Fått testet med Anis siden november.Ikke så populær som jeg forventet,men blitt ivrigere fra mars,og forsvant fort!Særlig en sekstagger er ivrig på den.Men jeg foretrekker i grunn steiner,varer lengre.Tror egentlig saltet er viktigst,ikke smak og lukt..Er vel forresten vanlig at det er på våren de er ivrigst etter salt.Blir nok til at jeg holder meg til hvit to kilos stein fra Fk i fremtiden,og håper ikke Elgen som vanlig slafser de i seg..

Link to comment
Share on other sites

Bruker vanlig hvit 10 kg. stein fra Felleskjøpet. Desidert billigst. Trekker inn det meste og varer hele sesongen. Setter den opp ca 80 cm over bakken. Der det beiter sau, bør den høyere for å unngå alt for mye sauetråkk. Minst mulig folketråkk rundt saltsteinen er et stort pluss. Sniker meg innom for å sjekke viltkameraet innimellom. Funker ihvertfall for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...