Jump to content

Kompakt kikkertsikte-sånn omtrent 4-12x32, finnes det?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Driver å kikker etter et forholdsvis lite/lett/kompakt kikkertsikte til en enkeltskuddsrifle som er på vei inn i skapet. Ser for meg sånn omtrent 4-12x32, 1" mellomrør, duplex eller noe som ligner på nr.4 retikkel (altså ikke noe tactical juletre).

Ok optisk kvalitet, tror ikke jeg trenger noen Zeiss (de har vel heller ikke noe som passer sånn noenlunde mine krav?) men kjøper ikke noe fra fabrikken til en som har en onkel som har levert nudler til den kinesiske hæren..

 

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Fysisk størelse og forstørrelse; noen gram fra eller til betyr mindre. Kan sikkert klare meg med 9x forstørrelse, men det er noe som gjør at jeg ser på 3-9x som skrot-sannsynligvis ungdomens erfaringer med ymse billig skrot som gjør det :P

 

Skal google den Swarovskien.

Link to comment
Share on other sites

Liten men overraskende tung har du Nightforce 2.5-10x32 NXS. Den gir deg litt mer forstørrelse. 2.5_10x32_1b.jpgTidligere laget de en utgave som var 2,5-10x24, men den har ekstremt liten utgangspupille på største forstørring. Så liten at den antakelig er for liten bare det er overskyet.

Link to comment
Share on other sites

Blir mye synsing og "windowshopping" fram til børsa og jeg befinner oss på samme sted :winke1:

 

Vortex har en 4-12x32, men den er beregnet for hagle (sånn parallaxejustert til 50meter), og Hva er Vortex for noe rart?

 

Conquest 3,5-10x44 er vel en OK kandidat-selv om den nødvendigvis blir større enn en x32; de Conquestene jeg har kikket igjennom har igrunnen imponert.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe tysk skrot her nei; jeg har gravd dypt i frimerkekassa og handlet (dvs det gjenstår papirarbeide og oppgjør) et kvalitetsvåpen i ekte resirkulert pansevogn og bjørk; en Baikal IJ18 i 308Win. :lol:

 

Kipplauf er det ihvertfall og jeg har planer om et litt artig bilde; russerinnen side-ved-side med en tysk Fraulein en kamerat har; den ene koster 50 ganger mer enn den andre :overrasket:

 

Det jeg vet har disse børsene et par utfordringer; avtrekk og kikkertmontasje, men begge deler lar seg nok løse. Jeg forventer ikke en Blaser, men en grei, presis og håndterbar rådyr-rifle.

 

Satt akkurat å kikket på den Meoptaen, prisen var ikke avskrekkende og optisk er den vel bedre enn Conquesten (?).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du retter inn kikkertsiktet ditt på noe som er veldig nært, vil du se at trådkorset endrer "treffpunkt" hvis du beveger hodet bak siktet. På 47m er dette avviket borte. På andre avstander har du avviket, spesielt på nærmere hold. Vanligvis har kikkerter med fast parallaxe denne avstanden satt til 100yds/100m. På vanlige jaktavstander, og til jaktskyting kan du se bort fra denne feilen. Hvis du vil sette den tetteste mulige gruppen i ei skive på 100m, vil denne parallaxefeilen kunne åpne gruppen din et par cm når parallaxen er satt til 50yds.

 

Jeg prøvde selv prikkskyting med salonggevær på 50m, men det ble trøblete med et sikte som er parallaxefritt på 100m. Et lite avvik i øyeplassering vil da flytte siktepunktet litt, og en samling som ville være 15mm med perfekt parallaxe kan fort bli 30-40mm med feil parallaxe.

Link to comment
Share on other sites

Heller vel mer og mer mot 40-44mm objektiv, finner igrunnen ikke noe 32mm sikte som sier "KJØP MEG"-på en annen side-trenger jeg all forstørrelsen? Ikke enkelt dette.

Må nesten få kloa i børsa og begynne å prøvemontere for å se hvordan det ser ut, montasje (fra Sun Optics, for IJ18 og IHX94) er på vei over Atlanteren.

Link to comment
Share on other sites

Heller vel mer og mer mot 40-44mm objektiv, finner igrunnen ikke noe 32mm sikte som sier "KJØP MEG"-på en annen side-trenger jeg all forstørrelsen?

 

Kommer an på bruken. Hvis det er jaktskyting ut til 150-200m så vil jeg si at en 6x holder. Da blir det plutselig mye mer å velge i. Både med 40+mm objektiv og mindre. Hva slags budsjett hadde du forresten? Ikke svinedyrt, og heller ikke usselt?

Link to comment
Share on other sites

Til et slikt våpen holder jeg fortsatt en stor knapp på Leupold VXIII 2,5-8x36. Lite, lett, høy og lav forstørrelse og bra kvalitet.

Jeg hadde en Sabatti Kipplauf en gang, og det var ikke noe langholdsvåpen. Det blir lite og lett, og dertil ustabilt / vinglete, så hold utover 150-200m som nevnt er lite aktuelt med en kipplauf. Jeg hadde 1,5-6x42 på min, holdt i massevis.

Stor forstørrelse er oppskrytt. Spør vinneren av Kammersmellen x2. Skru opp slik at du ser hva du sikter på, stopp der.

Link to comment
Share on other sites

Det koster det det koster, så for meg rundt 3-3500 når jeg startet tråden, men smeller handlekraften til...

 

Endel 2-7x33/35 i kompakt format og greie priser, hadde blitt hendig børse da. Ligger en i handelskammeret nå, Burris Fullfield II 2-7x35. er det noe OK greier da? Sammenlignet med Leupold VX2?

 

Sjekker pris på den Leupold VXIIIen.

Link to comment
Share on other sites

Leupold har forskjellig øyeavstand ved forskjellig forstørrelse. Det irriterer meg, men kanskje ikke deg. Burris kan være helt OK. Vet ingenting om Fullfield. Bushnell har Elite 6500 i 1-6,5x24 og 1,25-8x32. Det enkleste og antagelig beste er å se på bruktmarkedet etter kvalitetsoptikk i 1-8x42 eller mindre.

 

F.eks http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=52197

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøperen ble fornøyd og jeg mente at jeg neppe kom til å få bruk for siktet; spilt melk osv.

 

Lett påvirkelig som jeg er har jeg forlest meg på skryt om Burris Fullfield II 2-x35 og kjøpt et til en grei pris; om det ikke duger til denne børsa får den et nytt hjem på en salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ting tar tid, men nå er russerknekkløperen prøveskutt. Den er utstyrt med en skinnesak fra Sun Optics (11mm til Picatiny); et sett lave Weaver ringer og den omtalet Burris Fullfield-II 2-7x32.

 

Med Selleri&gullerot setter den 2 skudd pent ved siden av hverandre og det 3. noen com høyee til høyre; det virker som forskjeftet ligger inntil pipa-mulig det er det som er probelmmet. Avtrekket er greit nok; langt som et skuddår men fullt mulig å skyte med inntil jeg finner på å plukke den fra hverandre.

Montasjen sitter bra; 3 skruer som klemmer den på plass og en ned fra toppen som låser.

Burrisen er klar og fin helt ut i kantene. Den er parallaksejustert for 50meter og iflg Burris egent for hagler og grovkaliberbørser; noe som er ren bullshit! Den holder ikke til en skarve 308 engang; den vandrer ut i periferien etter noen skudd. Hva som skjer inne i røret aner jeg ikke-jeg ser for meg noen kinesiske tannhjul montert av en filipiner med tanken opptatt av hanekamp...

neste friperiode blir det tur til fergestedet Molde for å klå på Meopta Meopro; de har bla en 4-12x40 som virker interresant. EDIT-dette er jo bare tull; den er 4-12x50-altfor stor (tror jeg) på en så liten børse.

 

 

Alt i alt er jeg fornøyd, og har tro på at denne børsa blir en OK jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å oppdater eher; Burris er uskyldig den (stakkar..), montasjen hadde sklidd i montasjesporet og det var dette som gjorde at treffpunktet flyttet seg rundt. Avfetting, litt Araldit rapid og dugelig tiltrekking av skruene så satt det bedre.

Holder treffpunktet.

Børsa gir helt grei presisjon med NATO (kommer et fint bilde av samling så sanrt jeg får Telenor monilt bredbåndsmøkka til å virke..).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...