Jump to content

Ammunisjonspris .223 vs. 6,5x55


Del

Recommended Posts

Saken er den at jeg er usikker på hvilket kaliber jeg skal gå for, og hvis forskjellen på ammo-prisen er stor, er det en avgjørende faktor for meg. Jeg har lest tidligere tråder om dette her i forumet, og begge kalibrene har jo sine tilhengere...

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel som å lure på hva som er billigst i drift av en bil eller en traktor? Begge to kan brukes til å komme seg rundt, men hovedbruksområdet er litt forskjellig.

 

Det store spørsmålet er vel hvilke arter rifla er tiltenkt? Skal man bare jakte småvilt og et og annet rådyr, og samtidig skyte mye på blink, er 223'en et godt valg.

 

Skal man også jakte storvilt, eller iallefall ha mulighet til det, er 6,5x55'en det eneste aktuelle kaliberet blant de to.

Link to comment
Share on other sites

Om du har den minste mistanke om at du vil starte med hjemmelading før eller siden, så er ikke dette en faktor du skal vektlegge så veldig. Har selv 223, og for meg, som nå er student, så er det omtrent gratis å skyte. Jeg kjøpte inn alt av hjemmeladingsutstyr mens jeg var i jobb 8)

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg bor er det i hovedsak småviltjakt som er aktuelt, da spesielt gås, skogsfugl, rev og en og annen bever. Mulig det blir noe rådyrjakt også, mens det sannsynligvis ikke blir hjorte- eller elgjakt. Hjemmelading har jeg egentlig ikke tenkt å begynne med, men hvis det er så lønnsomt, må det jo vurderes. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på og anbefaller 6.5*55, har selv hat en 222 før som er lillebroren til 223, brukte den til samme

bruksområde som du. Jaktet en del gås med den, men syns det var varierende effekt med helmantel på gåsa,

noen ganger ble fuglen barre suppe kjøtt mens andre ganger fløy fuglen et stykke før den døde, blyspiss blir

stort sett bare grøut i det kalibereret om man ikke er heldig og treffer hode/hals. Nå har jeg skaffet meg en 6.5 som

jeg hører folk med erfaring si at har mye bedre effekt med helmantel på fugl en 222 og 223.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har litt lite peiling på skudd plassering, men det kommer vel etter hvert,,,

Har selv en 223 og med treffpunkt litt over ryggen så er det meste, av det jeg mener er brukbart matkjøtt, i fin stand etter skuddet. 55 grain winchester jaktammo er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel greit med 223 når man ladder selv og kan redusere farten på kula lit, men har mye bedre trua

på støre kule i moderat hastighet en ei lita og hurtig ei. Blei ihvertfall en del supekjøt med 222en med

norma jaktmatch og treff i bein. Forøvrig har jeg same siktepunkt som du har "kjaf", mulig jaktmatchen

ikke er spesielt egnet kanskje. Men når det gjelder 6.5 vs 223, så er det vel om man tror man får muligheten

til storviltjakt som er det viktigste å tenke på, en er gokjent en er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...