Jump to content

30-06 presisjon m98 -


Langlo

Recommended Posts

Hei! Jeg har en m98 med Landrø jaktstokk. Frittliggende løp har den, og beddet med plast, i frem og bak kant av kassa er den. Løpet er av jakt-typen, med avtrappende tykkelse mot munningen. Børsemaker mener beddingen som er gjort er helt ok.

 

Observasjon: Samlinger på under tommen med Norma ballistic tip - fabrikkpatron. Nesten like bra med Lapua Trainer. Med Norma jaktmatch sjelden under 5 cm samlinger og - Oryx og Fusion i 180 grains (11,7 gram) enda verre - ofte med to av de tre nesten hull i hull og så en som stikker av 7-10 cm. Samme med Remington 200 grains Nosler partition - Alt dette er kjøpepatroner. Jeg skyter i en relativt ok benk og kjenner jeg har rimelig kontroll på avtrekket.

 

Ergrelse: Presisjonen med de tunge kulene jeg hadde tenkt å bruke på elgjakta er, som dere ser, dårlig.

 

Situasjon: En brukt Sako L61 i butikken i 30-06, lakket og ikke frittliggende løp - men merke og modell har jo rykte som brunsvidd flesk. Savage 114, brukt og med forsikringer fra selger (og artikler på nettet) som forteller om konsistent gode samlinger med alt mulig av kjøpe ammunisjon.

 

Valgets kvaler -1. drive å flikke mer på m98 2. Skaffe meg en annen 30-06

 

Forslag av alle typer tas imot med takk :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

 

Valgets kvaler -1. drive å flikke mer på m98 2. Skaffe meg en annen 30-06

 

Forslag av alle typer tas imot med takk :)

 

Mvh Langlo

 

3. Begynne med hjemmelading og utvikle ladninger som passer børsa 8)

 

Har selv erfaring med at små variasjoner i ladevekta kan utgjøre store forskjeller på presisjonen.

Var ute for en ombygd HV-mauser for lenge siden med samme problemet. Alt av kjøpeammo gikk dårlig. Ladde opp patroner med økende kruttmengde og skaut bra grupper opp til et visst punkt der elendigheta begynte....

 

Bakket så av en smule og ladde 50 patroner til eieren. Gubben var lykkelig med børsa 10-15 år etter det til han sluttet å jakte :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Du har sjekket at det ikke er problemer med sikte ?

Kanskje noe skrangler når det blir litt mer rekyl el.

Er det noe system i hvor slengerene treffer, og når de kommer ?

 

Hvis alt er tight, løpet fritt og rifla beddet er det vel ikke all verden en kan flikke på.

Siden den tydligvis har presisjon er det vel et spørsmål om å finne rett ammo.

 

Hvis du ikke finner noen feil så ville jeg solgt den og prøvd igjen.

Livet er for kort til å surre med rifler du ikke er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan de aktuelle fabrikkpatronene er ladd med hensyn til hastighet/trykk osv.

det jeg har erfart i min gamle hær- mauser er at når jeg tester jaktladninger med tunge kuler, opplever jeg at det blir større spredning når jeg nærmer meg maksladingene etter tabellen. Dette kan skje såpass brått at en økning i kruttmengde på 0.5 til 1 grain gir en dobling av treskuddsgruppa. f.eks. 2 til 4 cm.

Jeg tror dette kan ha sammenheng med at militærpipa (som du og har hvis den er "trappet"), har en riflestigning tilpasset ca 150 grains kuler, og at den derfor strever litt med å stabilisere tyngre prosjektiler.

Det er mulig jeg er helt på feil jorde her , men da får heller Mentor eller andre mauserkjennere sable meg ned i all offentlighet. :roll:

 

Jeg jakter forøvrig for tida med 220 grains Woodleigh ladet til ca 735 m/s, og dette er både jeg og mausern fornøyd med, og ikke har jeg hørt at elgen har klagd heller 8)

Link to comment
Share on other sites

kan være et problem med beddinga om børsa ikke samler ammo med tung rekyl. eller at skjeftet er så mylkt at det fjærer under rekylen? kan også være pipa som ikke liker tunge kuler/kraftige ladninger.

 

spørsmålet blir hvor mye tid og arbeid du skal legge i det.

 

har noen andre spørsmål:

er det noe grunn til at du ikke kan jakte med 150grs kuler? eller 165grs kuler?

hvor god samling får du med 180 grs kuler? 5 cm? er det godt nok til elg?

hvor god samling får du med 150 grs kuler?

Link to comment
Share on other sites

Har selv, og andre kjente eg kjenner har drevet med ulike modifiseringer av m98 modeller.

 

Av disse erfaringene pleier eg si at det er best å kjøpe noe nytt eller pent brukt.

 

Selvfølgelig kan man sitte på et godt eksemplar av m98f1 i 3006 som skyter som en gud.

Kjenner desverre godt til noen eksempler på personer som arldri blir ferdig å oppgradere og flikke på sin gamle m98 før de er fornøyd. Da har prisen kommt opp i over det en ny brukbar rifle koster ny.

Man kjøper tross alt et våpen med deler fra 1930-40 årene med et mulig "godt" brukt løp.

 

Har selv sansen for m98f1 modellene, og synes at alle bør ha en slik i sitt våpenskap.

Et ypperlig våpen å ha som reserve med åpne sikter, hvis man klarer skyte opp uten åpne sikter.

Som en kuriositet pleier eg å skyte opp med blant annet med min gamle HV Mævser på min lokale skytebane.

Ingen ting er så gøyt som å skyte opp med den på første forsøk, mens andre med dyre børser og enda dyrere kikkertsikter ikke klarer det.

Da pleier eg spørre de andre med et godt glis rundt kjeften, " ka e problemet".

 

 

Litt spøkefullt pleier eg å si at det er bare børsemakerene som tjener på at man bygger om en m 98f1.

 

De eneste ombyggingene som er noe å satse på er gjerne M59 og M67 modellene som er allerede ombygget til DFS våpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for vettuge svar! Jeg tror dette fører frem til en ny, eller nyere brukt, tikka t3 lite eller browning a-bolt. Kommer litt an på hva jeg finner ut om dem. I butikken sier de at de to er jevngode på presisjon... Kan hende det blir en brukt, forutsatt at løpet er sjekkt nøye innvendig.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

I og med at flere prøvde å hjelpe meg med presisjonen i dette våpenet, tenkte jeg at jeg skulle presentere "fastiten" som en takk til de som viste engasjement :D

 

I forbindelse med at m98´en skulle kappes (53cm) og gjenges for lyddemper fant min kjære børsemaker følgende:støtbunn skjeiv, låseklakkene måtte også rettes, gjengene løpet er festet med i kassa er også skeive.

 

Mannen fikser alt dette på en dag, og børsa samler nå meget bra. Av 6 tre-skudd serier (skutt med lyddemper) samlet den 2 serier under tommen, 2 under 30 mm og 2 under 40 mm. Dette med en kikkert på bare 6xforstørrlsen. Halvparten av samligene ble skutt i en provisorisk benk og andre halvparten med to-fot. Ammunisjonen var 200 grains nosler partition (her var det typiske bildet hull i hull + én) og american eagle (bildet var her triangler).

 

Det var deilig å komme i mål med dette våpenet som inntil nå har vært som en bingomaskin. Jeg har lært en del om elementære presisjonsfremmende tiltak gjennom forsøket på å få denne tyskeren straight, også takket være folk som svarer. Takk

 

Ellers var det interessant å se, for oss som er interessert i tap av fart ved kapping av løp, at american eagle 150 grain fmj havnet 3cm over 200 grain remingtons nosler partition. Den sist nevnte lå nøyaktig på samme sted i skiva som før kappinga, mens american eagle som før kappinga hadde ligget 20 cm over, nå altså lå 3cm over = 17 cm lenger ned på grunn av kappinga. - Nå er jeg ganske sikker på at en kyndig hjemmelader har noen teorier om hvorfor det var Eagelen som lot se påvirke mest.

 

Børsa fikke en veldig fin balanse ved kapping på 53 cm - gleder meg til å postere med den, nå som presisjonen er god.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

IEllers var det interessant å se, for oss som er interessert i tap av fart ved kapping av løp, at american eagle 150 grain fmj havnet 3cm over 200 grain remingtons nosler partition. Den sist nevnte lå nøyaktig på samme sted i skiva som før kappinga, mens american eagle som før kappinga hadde ligget 20 cm over, nå altså lå 3cm over = 17 cm lenger ned på grunn av kappinga.

treffpunkt på en gitt avstand er vel ingen fasit på tap av fart..... det har med pipesvingninger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...