Jump to content

38spl i 357mag.


Hans Torslett

Recommended Posts

Kan kun svare ut fra egen erfaring.

Med en Colt Python (nå eid av en annen her på Kammeret) fikk jeg samlinger med HBWC i 38 spl. hylser godt under 20 millimeter på 25 meters avstand skutt i Ransom Rest.

Ifølge en tidligere diskusjon her på Kammeret kom det frem at det kanskje ikke var rett fram med bruk av magnumhylser siden det kunne føre til trøbbel dersom standplasslederen ville være ekstra nidkjær.

M.a.o. dersom våpenet går godt med 38 spl. hylser, så gjør det det.

Tror også de fleste PPC-skytterne bruker 38 spl. hylser i sine 686´er, så det skulle vel tilsi at det går helt utmerket.

Det er visstnok et kjent triks å sette kula noen millimeter ut av hylsa for å tyne ekstra god presisjon ut av ladningen, noe jeg heller ville ha gjort kontra å bruke magnumhylser.

Vær imidlertid påpasselig med kammerpuss før du skyter magnum i våpenet pga. eventuelle avleiringer i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel bli hipp som happ, bruker selv utelukkende .38 hylser i 357 om jeg skal lade normale .38 ladninger. Men leste en plass at det teoretisk skal gi bedre styring av kula om man bruker .357 hylser da kula slipper å hoppe i friluft fra den slipper hylsa til den entrer sylinderen. Men i gjenn teoretisk, tror de fleste .38 kuler likevel har entret sylinderen før den helt slipper taket i hylsa.

Men test grundig og gi meg konklusjonen(også i .32 om jeg må be)

Link to comment
Share on other sites

Det er magnum ladninger som ikke er tilatt i revolver felt og ikke om det brukes magnum hylser. Har frem til nå skutt med en S&W i 41mag i revolverfelt og der er det ikke noe alternativ til kortere hylser. 25m er en ting, men lengste holdet på felt kan bli ut til 70m og jeg er ute etter maksimal presisjon også på dette holdet. Samt å slippe den blyoppsamlingen foran i kammeret.

Tidligere så hadde jeg en Pedersoli Sharp i 45/90 som jeg brukte til skyting på 300m. Kammeret i den var 5mm lengre enn hylsene som Starline lagde i 45/90. Med di hylsene så samlet den i beste fall innom 8er ringen på 300m.

Når jeg fikk tak i hylser fra Norma i 45/100 og trimmet dem ned så dem passet perfekt i kammeret så samlet rifla godt innenfor 10eren, nesten så den holt inner10eren på 300m. Vil tro at det kansje kan ha en betydning i revolver også.

Kan jeg samle inn en par millimeter på ladningen, så er det til stor hjelp for en som meg som har stor nok egenspredning å slite med i lavetten.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, jeg har ikke hørt (lest) annet enn at PPC-gjengen bruker .38-hylser, og jeg regner med de streber etter best mulig presisjon, de også.

Prøv å sette HBWC-kula noen millimeter lengre ut for å minke friflukten og stapp litt ekstra krutt i hylsa for å kompensere for volumøkningen.

Du får ofre deg i vitenskapens navn og teste dette ut.

Her forventes fyldig rapport.

Test også ut hulspisskuler, da jeg ser en markant bedring i presisjonen med slike kontra de uten hull i 9mm, så jeg regner med det har noe for seg også i en revolver.

Hvilken revolver er det snakk om, løpstype, riflestigning osv...?

Husk at standard S&W stigning kan slite med stabilisering av lange kuler om hastigheten er lav, slik den har lett for å bli med tunge hulbasekuler.

Det er ikke for ingenting at løpsprodusenter gjerne anbefaler 1:10 eller 1:12 for lange kuler i sedate hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Fra fagkomite pistol, har jeg en rykende fersk (skriftlig) uttalelse om dette med bruk av mag hylser Revolverfelt.

 

Det er for tiden lov (om det forblir det er derimot ikke så sikkert).

 

For tiden bruker jeg følgende ladning (i 38spl hylser, da jeg ikke vill blande de):

Kule H&N HBWC 125grs (belagt).

4.0grs N32C

Federal hetter.

Sette dybde (for tiden) 32,8mm. Burde nok ha vært lenger for 357m kammer (men jeg venter jo med håp på min 38spl :roll: ).

Hylser er en god miks av S&G og Federal

Bruker samme data med Berry sine 148grs DEWC (belagt). Men den burde nok ha hatt litt mere hastighet for å samle.

Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om en S&W revolver med LWalther løp. Den kommer i posten over helga, så jeg har ikke fått sjekket riflestigninga enda, har heller ikke lykkes med å få tak i børsemakeren som har gjort jobben med den.

Har kuletenger fra 120 gr og oppover til 200gr, men desverre ingen med hullspiss, så det får jeg ikke testet. Dessuten er det mye mas å støpe hullspisskuler.

Forstår ikke vitsen med å forby magnum hylser i revolver når våpnene er kamret for det, skal jeg trimme ned lengda på 41mag hylsene mine da og fjerne bunnstemplinga på dem???

Link to comment
Share on other sites

Er det konvensjonell rifling, er det sannsynligvis 1:18, noe som kanskje ikke er det greieste til lange ruslebiffer, men det funker glimrende til 105-grainere eller høyere hastigheter.

 

Edit: sjekket siden til LW, og der ser det ut som om alt de leverer i 38/357 har 1:18, men det er sikkert mulig med custombestillinger i andre stigninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Prøvde en ladning med 85gr hbwc, 3,3gr p5, som jeg ladet opp i både 38spl og magnum hylser. Ladningen med mag hylser hadde samling som godt holt seg innom 10eren på 25m, men ladningene fra spl hylsene brukte hele skiva.

Det var skutt med anlegg i skytebenk med sandsekk.

Har skutt 105 gr swc kuler fra spl hylser, og dem går meget bra, men har ikke fått prøvd disse i mag hylser enda.

Mag hylser er tillatt i revolver følge fagkomite pistol, da emnet har vert tatt opp der og endelg avgjørelse var tatt.

Link to comment
Share on other sites

For tiden bruker jeg følgende ladning (i 38spl hylser, da jeg ikke vill blande de):

Kule H&N HBWC 125grs (belagt).

4.0grs N32C

Federal hetter.

Sette dybde (for tiden) 32,8mm. Burde nok ha vært lenger for 357m kammer (men jeg venter jo med håp på min 38spl :roll: ).

Åssen Hastighet får du med det?

Den ammon, som flest av mine 357 revolvere liker best er 125gr fp belagt kule, med ca 5gr N320 i magtech hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...