Jump to content

Diesett til Kongsberg Mauser, banerifle.


Kråkejegern

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg skal starte med hjemmeladning, bestilt bok, og sett en del her på forumet om forskjellig utstyr. Sett en del videoer på forskjellige presser og ladesett. Prisen gjør vel at jeg kjøper Lee sitt sett. Men forøvrig lurer jeg litt på diene til rifla mi. Klassisk Kongsberg Mauser. 6.5 x 55. Men ser jeg på diesett f.eks hos www.hjemmelading.no finnes det mange varianter av 6.5mm og den som tilsynelatende passer best må vel være http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1231593464 men liker ikke at det står swedish på den. :overrasket: så er der også Lapua sin 6.55 x 47...

 

En anna viktig ting er at på videoene skryter folk av "Carbide" eller noe sånt (amerikansk uttale) der du ikke trenger fett på hylsene når du skal presse de til riktig form. Får man kjøpt det her i norge tro? (Lee carbide dier ble nevnt).

 

På hjemmelading.no er det stor variasjon i pris på krutt... er det bare å velge det billigste?

 

Mange spørsmål, håper jeg får svar på dem her. :smile:

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

Velkommen inn i ladingens mystiske verden! Du har gjort heilt rett som har bestilt bok. Når det gjeld dier så kjem du nok langt med Lee sine. Det er slike eg har ladd mest med. Nå har eg ladd med "alle" andre fabrikat og, men likar best Lee sine. Om dei heiter Swedish eller Skan spelar liten rolle. Ein av dei smartaste tinga du kan gjera er å kjøpa Lee Collet dier eller De Luxe settet som har både Collet die og vanleg sizer. Søk på ordet Collet og les til augene blir store og våte.

 

Karbiddier for flaskehalshylser er ikkje vanleg, men finst i somme riflekaliber. Du må smørja uansett. Lee har ikkje slike. Karbiddier er vanlege for rettvegga pistolhylser. Då slepp ein å smørja. Vanlege ståldier for rettvegga pistolhylser er det ikkje mange som brukar no til dags.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerene kaller 6,5x55 for Swedish Mauser, så det er det du skal ha. Alle diene du linker til er "vanlige" sett med helpressingsdie og en enkel kulesetter. Hvis du vil ha litt ekstra bra utstyr så bør du kjøpe kulesetter med flytende kammer, Forster eller Redding har disse. Av smørefrie dier kan jeg anbefale Lee collet eller Redding med flytende kammer og løse bøssinger.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Settet fra Lee er ok, og jeg lader med 6,5 og har dette settet her: 6,5x55 Swedish Mauser Pacesetter die-sett som du finner på hjemmelading.no. Har i tillegg denne dia her: 6,5mmx55 Mauser/Scan neck-sizer (collet die) som er grei å ha da det ikke er nødvendig å helpresse hylser hver gang når du bruker de i samme rifla. Jeg bruker denne mye, og da trenger du ikke å bruke fett ;)

 

Når det gjelder krutt er det et lustusen av typer - jeg bruker Raufoss NC-96, Norma N-4 og Vihtavuori N150 og N160. Bruker også Norma 202, 204 og MRP mye, men da helst til jaktammo. Krutt, hetter og mer som smeller kjøper du lokalt - da frakta er SVÆRT dyr på slikt - spesialtransport.... Siden du bor i Tr.hjem skulle ikke det by på mange problemer :)

 

Det er bare å spørre - man kan ikke forspørre seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva skiller Lee Pacesetter og RGB? Er det factory crimp-dia? Den kommer du ikke til å bruke uansett, så da kan du klare deg med RGB. Da har du en billig og grei start. Kjøp med collet i tillegg. Evt. kjøp Deluxe-settet, som inneholder alle tre. Tipper du stort sett kommer til å bruke collet. Den gjør pressinga til en lek uten griseriet med hylsefett og rengjøring.

Link to comment
Share on other sites

Så en Dillon RL 550b presse eller sett på Youtube der man lader 4 hylser i slengen. De roterer til neste die for hver gang man trekker i hendelen, man bare setter inn tom hylse og en kule i ei anna hylse, og trekker i hendelen. Er dette veldig kostbare saker? Kanskje http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 50_pakke_1" target="_blank krever mye tilleggsutstyr som gjør alt mye dyrere?

 

Har lest en del om forskjellige meninger om forskjellige presser og delene som følger med. Jeg tenker i allefall som så at skal jeg lade ved å kjøre, la oss si 20 hylser gjennom først den ene dien, så bytte die i pressen og kjøre de gjennom neste prosess, så bytte die og kjøre de gjennom siste prosessen, ser en Lee presse like grei ut på youtube, som Rockchucker og de andre single-stage pressene.

 

Kråkejegern

Link to comment
Share on other sites

@Kråkejegeren

 

Hadde jeg vært deg ville jeg satset på en enkelpresse. Det er lettere å holde oversikt, og man lærer å lade på rette måten. Mange som lader med flerstasjonpresser / karusellpresser, går tilbake til enstasjonspresse pga at de får mer "fealing" med det de holder på med. En O-presse er ei sterk presse som holder i mange år. Og når du er kommet inn i det så er det ikke noe problemer å lade mellom 60 og 100 patroner i timen med en enstasjonspresse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...