Jump to content

Jakt på kråke/rev/mink - terreng


BG-Jeger

Recommended Posts

Hei, Eg er en forholdsvis ny jeger, eller, eg tok jegerprøven for snart 10 år siden, men har dessverre ikke drevet mye med denne spennende friluftsaktiviteten. Det har blitt en årlig tur i rypeterrenget, men det er alt. Kanskje eg heller burde betegne meg som en uerfaren jeger :-)

 

Etter som årene går, og eg er blitt eldre, så merker eg at interessen øker. Nå har den tatt litt av, men eg merker eg er litt usikker på hvor aktiviteten kan utføres.

 

Rypejakt - hjortejakt - reinsdyrjakt etc. er organiserte aktiviteter med salg av jaktkort, så det er ingen problem. Problemet melder seg om en vil drive med annen jakt .Slik som jakt på rovvilt som kråke, mink og rev. Dette er vel også viktig jakt? Vi lærte jo selvfølgelig at en trenger grunneiers tillatelse for å kunne jakte. Spørsmålet er da; hvor er oversikten over hvem som er grunneier, og hvordan bør dette gjøres? Burde det ikke være i grunneiers interesse at slik jakt utføres? Det skulle vært organisert på en mye bedre måte.

 

Før i tiden var det ingen som rynket på nesen om noen skjøt etter mink(i jakttid på mink) ,men utover vanlig jakttid (10 september). Nå føler eg nesten det slik at det er vanlig å ringe til politiet om en hører skudd, og at faktisk politiet tar våpen og bøtelegger uten at noe galt er skjedd. Dette gjør det også ekstra vanskelig, da en bør ikke skyte rev på kveldstid uten at det er milevis fra folk. Mange spørsmål, men håper noen har svar og synspunkter. Eg er forresten ny her, så HEI!

 

 

BG - jeger

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Eg bor i Bergen . Det er ikke mange bønder rundt her. Det er muligheter i nordhordaland, Sotra etc, men liksom litt vanskelig å bare kjøre til noen å spørre. :oops:

 

jaja, kanskje det bare må gjøres, mulig de ser positivt på slikt

 

BG -jeger

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har jaktet en del mink ute i Øygarden utenfor Sotra. Er dog en fordel å ha hund type terrier/dachs!

 

Forrige gang eg dykket der såg eg en feit mink i sjøkanten , men er ikke det ulovlig å jakte der da? Hvordan gikk du frem for å få tillatelse?

 

Er

 

 

 

BG - Jeger

Link to comment
Share on other sites

Øygarden består av mye frilufts områder. Har en kompis med tysker som pleier å pløye over en del av områdene der ute så minken er ikke så mye igjen av. Ser ut som Oteren er med på å presse minken vekk også. Har satt litt feller rundt i Åsane området der det har vært en del mink, men de ser ut til å være forsvunnet.

 

Hvordan er det med mink rundt haugesund Mr TT? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Øygarden består av mye frilufts områder. Har en kompis med tysker som pleier å pløye over en del av områdene der ute så minken er ikke så mye igjen av. Ser ut som Oteren er med på å presse minken vekk også. Har satt litt feller rundt i Åsane området der det har vært en del mink, men de ser ut til å være forsvunnet.

 

Hvordan er det med mink rundt haugesund Mr TT? :wink:

 

Er selv oppvokst i åsane. Har vært så heldig å ha hatt natte besøk av rev på tunet. Men bare den ene gangen.

Kråke og tjor er det mye av. minken har jeg ikke sett så mye til. hvor i åsane setter du fellene da?

Link to comment
Share on other sites

Er oppvokst på Tertnes så det har vært i området rundt kaiene. Oppover elvene i betjarvik. Nede ved Åstveit vannet. Det er nok av steder det er observert mink. Mye av holmene i Tertnes området der terner og måser har hekket i alle år er mang en gang ramponert av minken`s blodtørstighet, men ser ut til at det går bra i år, til nå i hver fall. :roll: Skal sette ut feller der nede til helgen så får vi se.

 

Ser ut som minken har forsynt seg grovt av stokkand bestanden siste årene. Kråke og tjor er det nok av, men jeg har ikke funnet noen steder i Åsane der jeg kan jakte dem uten å trå ulovlig til. Selv med 22lr med lydemper. Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jan, jeg tenker å bygge kråkefelle i samme slengen som jeg bygger luftegård for min nye valp. :D

(jeg får meg ESS nå i juli fra samme sted som du fikk).

 

Du skal bare se at det blir tøff kamp i BJFs rovviltkonkurranse... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen:

Er denne konkuransen kun for de som er medlem av bjff, eller har vi som er med i åsane jff muligheten til å raportere inn felt vilt???

 

Ellers så vil eg si at dette er et glimrene tiltaket for økt predatorjakt og er noe som andre jff-er burde startet opp :D:D:D . Se til Sverige, der har de en stor konkuranse for hele landet og der er det store og mange premier.

Link to comment
Share on other sites

Er oppvokst på Tertnes så det har vært i området rundt kaiene. Oppover elvene i betjarvik. Nede ved Åstveit vannet. Det er nok av steder det er observert mink. Mye av holmene i Tertnes området der terner og måser har hekket i alle år er mang en gang ramponert av minken`s blodtørstighet, men ser ut til at det går bra i år, til nå i hver fall. :roll: Skal sette ut feller der nede til helgen så får vi se.

 

Ser ut som minken har forsynt seg grovt av stokkand bestanden siste årene. Kråke og tjor er det nok av, men jeg har ikke funnet noen steder i Åsane der jeg kan jakte dem uten å trå ulovlig til. Selv med 22lr med lydemper. Forslag?

 

Kommer fra midt imellom eidsvåg og tertnes jeg. Vet om et sted eller to, men ønsker ikke si det her og nå. Intet ulovelig, men ønsker ikke det helt store rushet av ivrige jegre trakkende. :D Men det er ikke mink å få der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...