Jump to content

Hagle til nybegynner


janove

Recommended Posts

Jeg vet at dette emne er debattert opp og ned til den store gull medaljen her inne, men jeg er ikke riktig fornøyd med det jeg har lest.

 

Mine tanker / behov er som følger:

Jeg ska ha en O/U hagle, har slått fra meg halv auto og pumpe.

Vil ha med ut byttbare choker.

Helst med ejector.

 

Jeg ser før meg at jeg ska bruke en god del tid på leirdue bane før at trene på ferdigheter innen jeg gir meg i kast på levende ting.

 

Når vi kommer oss rundt til hva jeg ska jakte på ser jeg før meg at det blir stor fugl.

 

Jeg ser før meg at jeg ska legge meg på pris opp til 10.000,- som maksimum.

 

Har kikket litt på disse tyrker haglen som du kan få ned til 3000,- nytt men blir ikke fristet av dem, har kikket på brukt men ser der at det er en utfordring at det er svårt at se hvor mye hagla har gått.

 

Kan noen gi meg et par innspill på hva / hvor jeg burde kikke på. Som det er nå ser jeg ikke skogen siden alle trærne står i veien.

Link to comment
Share on other sites

jeg har lanber gyttorp, og er veldig fornøyd med den. Den har det meste en god hagle bør ha. Chooker, automatsikring, løpsvelger osv.

Du får med 5 chooker når du kjøper den.

 

Vekt: 3,3 kg

Type: O/U hagle, jaktmodell, cal 12-76.

Kolbelengde : 365 mm.

Løpslengde: 70 cm

Kaliber: 12-76

 

Det er tilbud på Våpenloftet As, og du vil ikke angre hvis du kjøper den. Den finnes også i lings til samme pris :)

 

http://vapenloftet.no/prod.php?id=17&hcat=2" :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg har lanber gyttorp, og er veldig fornøyd med den. Den har det meste en god hagle bør ha. Chooker, automatsikring, løpsvelger osv.

Du får med 5 chooker når du kjøper den.

 

Vekt: 3,3 kg

Type: O/U hagle, jaktmodell, cal 12-76.

Kolbelengde : 365 mm.

Løpslengde: 70 cm

Kaliber: 12-76

 

Det er tilbud på Våpenloftet As, og du vil ikke angre hvis du kjøper den. Den finnes også i lings til samme pris :)

 

http://vapenloftet.no/prod.php?id=17&hcat=2" target="_blank" :smile:

+1 :) Veldig grei hagle...

Link to comment
Share on other sites

Eg har inntrykk av at der er mykje gode hagler for nybegynnerar og "normale" jegerar i prisklassen 5-10.000.

Eg ville først og fremst sett på den prisklassen.

Lanber'n på Våpenloftet var eit godt tips. Ellers fins det mykje anna der som eg har inntrykk av er brukbart.

 

Mitt tips er som vanleg; finn ei hagle i den rette prisklassen som passar deg, og gje blanke i kva merke det er.

Det aller, aller meste i den klassen held tilfredsstillande kvalitet, sjølv om dei kjem til for kort samanlikna med dyrare våpen.

Du vil dessutan alltid finne folk som har gode erfaringar og folk som har dårlege erfaringar med absolutt alle merker, so det å finne eit merke som kun får skryt er umogeleg.

 

Finner du ei pent brukt Beretta eller anna gromhagle til 10.000 kan det vere eit kupp. Men "alle" gjev råd om å kjøpe akkurat det og det fins nok ikkje nok fine brukte Berettaer til alle som skal ha hagle. Og ver klar over farene ved bruktkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hei janove,

Jeg synes du er på rett vei her, og har to gode alternativer:

 

Hvis du kjøper brukt er Beretta 686 et meget godt valg. Jeg ville ikke hatt kortere løp enn 71cm. Naboen har en slik Beretta med 66cm løp (tror jeg det er) og vi synes begge at den er for "lettsvingt".

 

Franchi Falconet er en flott hagle. Kjøp gjerne en slik om du vil ha ny hagle. Et alternativ jeg vil anbefale deg å se på er Finn Classic 512, som du kan være heldig å få ned mot kr 10 000 ny. Dette er solide og velkonstruerte bruksvåpen som du senere kan kjøpe kombi- og dobbeltrifleløp til. Hvis du er interessert i en slik kan du jo ringe importøren - Ing. Rolf Aaberg AS.

 

I tillegg til ejektorer og løse choker anbefaler jeg enkel avtrekker, som gjør det lettere å skyte med hansker. Og pass på at skjeftet ikke har for mye fall. Jo høyere skjefte jo bedre etter min mening.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange tusen skudd har du skutt med din Yldiz siden du kan anbefale den?

Jeg har sett flere av disse bli ødelagt på mange måter etter kort tid i lerduemiljøet da flere av våre juniorer kjøpte disse pga prisen.

Så min anbefaling er styr langt unna disse billige Tyrkerhaglene!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Håper der går greit at jeg låner tråden her litt. Er også nybegynner og ser på disse to hagler:

 

Lanber Gyttorp  kal 12-76, 5 choker                    Veil pris  kr    8.490,-  Tilbud  kr   7.990,-

Lanber Greystone kal 12-76, 5 choker, lettvekt Veil pris kr  11.880,-  Tilbud  kr   9.990,-

 

Gyttorp er 3,3 kg og Greystone er 2,8 kg. Har spøtt litt runt hva er bedre til nybegynner, men kan så langt ikke bestemme meg. Så her hva jeg vet

 

Guttorp:

- tungere hagle er bedre til leirdue skyting, siden den tar rekylen opp bedre

- tungere hagle der lettere å treffe med til en begynner

 

Greystone:

- lettvekt har klare vordeler på jakt

 

Jeg skal sikker skyte en del på leirduebane til å lære meg å skyte. Men oppgaven av hagle skal være å jakte. Men jeg kan pga av tid ikke jakte så ofte, antar 2-4 ganger i sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Gyttorp er 3,3 kg og Greystone er 2,8 kg. Har spøtt litt runt hva er bedre til nybegynner, men kan så langt ikke bestemme meg. Så her hva jeg vet

 

Guttorp:

- tungere hagle er bedre til leirdue skyting, siden den tar rekylen opp bedre

- tungere hagle der lettere å treffe med til en begynner

 

Greystone:

- lettvekt har klare vordeler på jakt

 

Jeg skal sikker skyte en del på leirduebane til å lære meg å skyte. Men oppgaven av hagle skal være å jakte. Men jeg kan pga av tid ikke jakte så ofte, antar 2-4 ganger i sesongen.

 

Hvis det er vekt som er problemet så er det mye bedre å la hagla være hjemme.

Ei 12 kal. hagle bør veie over 3 kg for at det skal være behagelig å skyte med og poenget med å skyte er vel å faktisk treffe litt?

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, i søk på ny hagle har jeg og begynt og kikke på Franchi Falconet S. er det noen som har noen innspill på denne?

 

Falconet er en kjempefin hagle, men den krever nitidig vedlikehold under lengre feltmessig bruk, ellers blir det en kamp mot rustflekkene. Beretta 686 kan til sammenligning vanskjøtes et par uker i felt uten at stålet korroderer.

Link to comment
Share on other sites

Gå for Falconet S !

Eg og en kollega kjøpte oss hagle for ca 3 år siden,han kjøpte Baikal og eg kjøpte SB Precision.

Vi har jaktet MYE på sjøen etter sjøfugl.

Min hagle er ikke bortskjemt med puss og stell,men ser fremdeles ut som ny.

Eg kan bære den i timevis på fjellet,uten å bli trøtt i armene.

Den har skutt ett par tusen skudd uten ett klikk.

Baikal'en fungerer også helt topp, men ser ut som et rustet armeringsjern.

I tillegg har stokken sprukket ved låskassen på russeren.

Min neste hagle blir utvilsomt en Franchi,kanskje en halvautomat.

Den gamle selger eg aldri.. :smile:

Lykke til med valget !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...