Jump to content

Lite tips (ta vare på ammo)


357

Recommended Posts

Mange har kanskje lagt merke til de små silica gel posene som er med radio i innpakningen til apparater osv.

De er beregnet på å holde produktet tørt (de absorberer fuktighet). For et år siden ladete jeg noen patroner, og i den ene esken la jeg en slik pose. Så på de i går, i den esken med silica gel var messing hylsene helt blanke, de så fortsatt nye ut :mrgreen: . De andre var ikke blanke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Den lokale våpensjappa selger slike silicagel-blokker som trekker til seg fuktighet. Kanskje jeg prøver et par slike i ammo og våpenskap, men jeg lurer på hvor smart det er at våpen med trestokker blir stående for tørt. Noen som har synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Den lokale våpensjappa selger slike silicagel-blokker som trekker til seg fuktighet. Kanskje jeg prøver et par slike i ammo og våpenskap, men jeg lurer på hvor smart det er at våpen med trestokker blir stående for tørt. Noen som har synspunkter på det?

 

Ingenting er bedre enn for tørt når du vil unngå korrosjon på ting.

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker sånne store poser av dei der i både kassene til ladeutstyret og i våpenskapet og det har fungert veldig bra. Får dei på jobben når me leverer store kopimaskiner, og tar vare på dei i tette poser, skifter ut iallefall 2 gonger i året...

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker sånne store poser av dei der i både kassene til ladeutstyret og i våpenskapet og det har fungert veldig bra. Får dei på jobben når me leverer store kopimaskiner, og tar vare på dei i tette poser, skifter ut iallefall 2 gonger i året...

 

Om du er litt gjærig så kan faktisk posene brukes på nytt. På noen av 5 grams posene mine står det 20 minutter ved 200 grader i ovnen. I disse dager så er vel kanskje støm utgiften høyere en verdien på posen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte av kuleprodusentene legger slike små poser sammen med kulene når man kjøper disse. Bruker disse som underlag i skrinet jeg har alle kulene.

Om noen er interessert i slike poser, er det bare å gå på en møbelforretning, der har dem garantert. Da flestparten av møbler i dag blir levert med slikt i forpakningene.

Link to comment
Share on other sites

Du kan reaktivere silicagelen (de aller fleste typene i allefall)

 

Jeg har et lite glass med silicagel stående i våpenskapet. Typen jeg har endrer farge fra blå til rosa når den blir mettet av fuktighet. Når det skjer, setter jeg bare glasset i stekeovnen på 100-150 grader til det blir blått igjen.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...