Jump to content

Farer ved forlavt trykk


villmannen

Recommended Posts

3 grain N320 er bortimot minimumsladning for å få sikker tenning, slik at kula kommer seg ut av løpet, og ikke bare blir puffa inn i løpet av tennhetta. Om noen påstår de har oppnådd SEE i forbindelse med dnne ladningen og dette kruttet, er jeg så fri å hevde at da har vi med en som ikke er villig til å innrømme at han har fylt hylsa si med pistolkrutt og således har sprengt rifla.

 

Jeg må si meg enig i den. 3grs N320 vil ikke engang få kula ut av løpet i en 30-06, og selv om en skulle sveise igjen løpet er det rett og slett ikke nok gass tilgjengelig til å gi farlig trykk. Hvordan 3grs med krutt (0,2g) skulle klare å sprenge en rifle er komplett uforståelig.

 

 

Du har antakelig lest samme kilder som meg Fulmen, mht subsoniske ladninger.

 

Jeg antar at Per har godt belegg for det HAN snakker om, men jeg stiller meg ekstremt tvilende til overføringsverdien når det gjelder det VI på Kammeret vanligvis beskjeftiger oss med.

 

Jeg er imidlertid veldig glad for å lære noe nytt, ikke hver dag en kan snakke "fag" med en artillerist!

:-)

 

Uansett det som blir hysterisk morsomt her, er at akkurat det som forsøkes hypet opp til noe dødsfarlig av enkelte her, nemlig et par grain N320 i ei riflehylse, er nettopp den ladningen som går igjen som en generell nedre grense for overhodet å få ei KULE UT AV LØPET!

 

Og da er det vanligvis ikke våpensprenging vi er bekyret for, om vi ikke har med innbitte entusiaster å gjøre, som smeller av et skudd til - med full ladning!

 

Samma F! hva folk sier: bak alle mytene om våpensprenginer pga mystiske krefter, ligger det nok alminnelige hjemmeladertabber:

For stor ladning (dobbel)

Feil krutt

Feil kuletype (7,92 i 30 kaliber feks...)

 

Men det er en gammel sannhet: det skal virkelig et mannfolk til for å innrømme at man har gjort en tabbe ved ladebenken!

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg nok innrømme at jeg er enig med Keith (litt motvillig, det blir ikke samme susen over debatten når alle er enig), jeg tror at langt de fleste tilfellene av våpensprenging skyldes operatørfeil.

 

Men det er noen få tilfeller som overveiende sansynlig skyldes andre ting. Og keith, sammenligningen med artilleri er nok gyldig, jeg skal komme tilbake til det når jeg får tenkt meg om slik at jeg kan forklare det på en logisk og enkel måte.

Link to comment
Share on other sites

Litt fart må det vel være i en diskusjon.

 

Men klarer dere å dytte nok MRP i en .243 til å sprenge et våpen med 80grs. kule uten å komprimere ?

 

Jeg tror ikke noe på at de tyske ingenørene på prøvelabben i Ulm slurvet.

Dr. Meyer skrev første utgaven av den nevnte boken i 1977 som leder for labben.

Den er den tyske utgaven av Ladeboken.

http://www.pension.garstenauer.net/wiederladen.shtml

 

Jeg tror faktisk han ikke løy når han sa at de sprengte to oppsett. Det kan selvsagt være at det er et meget omfattende bedrag og at dette slett ikke står i boken.

 

Jeg syns kanskje den bevisbyrden ligger på de som forfekter en slik teori.

Link to comment
Share on other sites

I og med at det her diskuteres om det er farer med for lavt trykk, og jeg er i starten som hjemmelader, så stiller jeg da spørsmålet med tanke på det jeg skal lade, 7x57R. Er det noen fare får å få SEE på dette kaliberet. Jeg ser at lademanualen til Sierra operere med mye lavere vekt på N-140, N-150 og N-160 krutt som er det jeg skal prøve. 3-5 grains lavere på 7x57 mauser enn i Vhitavuori sin manual for 7x57R, som da i utgangspunktet blir ladet ca 2 grain lavere for å få lavere trykk i R patronen. På noen av kulevektene så ligger maxladning i Sierra under minladning hos Vhita :?::?:

 

Vil liksom ikke risikere å ødelegge våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du ta helt med ro, denne debatten har skært ut, det som diskuteres NÅ i forhold til utgangspunktet for tråden er ekstreme ladninger, og effekter som vanskelig kan bevises eller motbevises å eksistere.

 

Noen mener å ha observert dette, andre mener det dreier seg om misforståelser.

 

Uansett har det ingen relevans til normale ladninger og kulevekter. Lad og skyt rådyr du! Jeg har selv ladet 7x57R, det er en stødig og absolutt pålitelig patron.

 

Debatten om denne SEE effekten kommer til å fortsette inntil det alle siste håret på eselrompa er splittet.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på SEE før jeg ser det, og tror at mange hjemmeladere med behov for å berge ansikt har brukt det som unnskyldning når en nummerlik Luger fragmenteres pga dobbel dose.

 

Richard E. Lee advarer mot fenomenet i sin ladebok, men klarer ikke vise til laboratorieeksperimenter hvor man har klart å repetere dette påståtte fenomenet. Han skisserer dog en plausibel teori:

 

Forutsetning 1: Brennhastigheten på krutt bestemmes av minst 2 forhold, relativ overflate, og tykkelse på overflatebehandling (På amerikanske "ballpowders" justeres brennhastigheten med hvor tykt lag lakk som legges på kornene, og hvor store kruttkornene (ballene/kulene) er.

 

Lee relaterer fenomenet til tykkelsen på overflatebehandlingen.

 

Hvis det er så lite krutt i en patron at gnisten fra tennhetta slår over kruttladningen, så vil det i første omgang bare frese over de øverste kruttkorna. Disse vil skape varme, og fordampe overflatebehandlingen på kornene under før forbrenningen mer eller mindre stopper opp. Deretter antennes de varmebehandlede kruttkornene som nå har en helt annen brennhastighet. Teorien er da at trykkutviklingen nå blir så brå at våpensprengning kan oppstå.

 

Jeg tror at for at dette skal skje, så må man ha provosert en høyere makt. Jeg tror ikke dette lar seg gjøre, men kan ikke avfeie det som vås uten empiriske data.

 

Tror dog minimumsladningen ligger langt under det som er anbefalt i ladetabellene. Ihvertfall mht eksplosjonsfare.

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join, denne diskusjonen er blitt religiøs, og Keith er ateisten som fornekter eksistensen av det som feilaktig er kalt SEE.

Du kan trygt kose deg med hjemmeladning dersom du holder deg til oppgitte data.

 

Så skal vi diskutere eksistensielle spørsmål videre.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest gjennom mitt eksemplar av den tyske Wiederladen på nytt.

(Og funnet annet stoff av interesse)

 

Det står overhodet ikke ETT ord der om noen Secondary Explosion Effect - ikke ETT.

 

Da er det grunn til å anta at dette instituttet i Ulm på det tidspunktet boka ble trykket, enda ikke hadde observert dette påståtte fenomenet i håndvåpenammunisjon.

 

Det på tross av at man hadde - på det tidspunkt - overvåket våpen og ammunisjonsfremstilling til minst 3 store kriger, tysk-franske i 1871, 1. verdenskrig, 2. verdenskrig.

Og gjenoppbyggingen og revæpningen av vest-tyskland i etterkrtïgstiden.

 

I den perioden hadde en overoppsyn med milliarder og atter milliarder av patroner for alle slags våpen.

 

Jeg er blitt kalt ateist i denne diskusjonen.

 

Jeg er i hvert fall ikke TROENDE, som jeg alltid har holdt for å være lettlurte individer, de har en hang til å tro på helbredelse ved bønn, diverse under og prester som lever i sølibat!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest gjennom mitt eksemplar av den tyske Wiederladen på nytt.

(Og funnet annet stoff av interesse)

 

Det står overhodet ikke ETT ord der om noen Secondary Explosion Effect - ikke ETT.

 

Da er det grunn til å anta at dette instituttet i Ulm på det tidspunktet boka ble trykket, enda ikke hadde observert dette påståtte fenomenet i håndvåpenammunisjon.

 

Det er etpar andre muligheter, feks at de har fjernet den fra -77 utgaven.

"Meyer, Klaus. 1977. Handbuch fur den Wiederlader. Journal-Verlag Schwend. Schwäbisch Hall, Germany. 573p." det er tross alt den jeg oppga.

 

Leste du den andre linken om artikkelen i Handloader, eventuellt artikkelen det refereres til ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Nå har jeg lest gjennom mitt eksemplar av den tyske Wiederladen på nytt.

(Og funnet annet stoff av interesse)

 

Det står overhodet ikke ETT ord der om noen Secondary Explosion Effect - ikke ETT.

 

Beklager å dra frem denne diskusjonen igjen, men jeg blir litt overrasket når jeg snubler over internasjonale konspirasjoner uten noe øyensynlig formål. Så jeg kjøpte boken og fikk den i posten igår.

 

Til min store skuffelse viste det seg å ikke være noen konspirasjon alikevel. Så langt har jeg bare såvidt rukket å bla litt i den. På første oppslag jeg gjorde, i 4. avsnitt kapitel 10 "Zimmerpatronen" (Squib Loads)... s.387 henvises det til eksplosive følger ved å bruke underladninger med progresivt krutt. Nærmere forklart annet sted i boken, står det. I samme avsnitt, kapitel 6 "Aufbau einer Laborierung... s.367 Står historien om de to sprengte testløpene som fortalt tidligere i denne tråden. Uttrykket som er brukt om fenomenet er "Secundary Explosion Effekt (S.E.E)" (sic). Så en kan forsåvidt si at "Secondary Explosion Effect" ikke er nevnt.

Jeg har dog ikke kommet så langt som å kikke på kapitelet om overtrykk.

 

Ellers er denne artikklen om konstruktiv interferens i kanoner, som vel er nevnt tidligere i tråden,interesant.

 

http://stinet.dtic.mil/oai/oai?verb=getRecord&metadataPrefix=html&identifier=ADA095342

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...