Jump to content

1911 Sikte tips


jarex

Recommended Posts

Emne sier det meste, trenger anbefalinger til ett bra felt\konkuranse sikte til min nye 1911 pistol, helt ett som IKKE er fiberoptisk, noen som har egene erfaringer, regner med jeg må modde sleiden uansett er novak low mount carry cut i den nå desverre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det kan hende du skal skyte PPC en gang: Aristocrat TS-45. Hvis ikke: Aristocrat RS-45.

Forskjellen på disse siktene er med og uten tri-set.

Fantastisk bra siktebilde på disse siktene, krever fresing av sleide for montering men det må du jo likevell som du skriver.

 

autoRS.jpg

 

Frontsikter til disse baksiktene ligger helt nederst på prislisten.

 

http://www.aristocratproducts.com/prices.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har skrudd 2 knepp 1-gang dem siste 4 åra, så behovet for justerbare sikter er iallefall ikke stort, men det er kjekt når man en gang får behov for det. Iallefall om man skifter mye mellom forskjellig ammo eller lader selv.

 

Skulle likt å vist om det har vært et behov for å korrigere på den nye 1911, eller om det er en slagt MÅ HA ting fordi noen har sagt det. Dem går vel ikke så dårlig rett ut av boksen vel ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter rullende innendørs, men midt i på felt. Dessuten varierer ammunisjon nok til at justerbare sikter er nødvendig. Av og til skyter jeg VM Grov med 1911'n, og da foretrekker jeg å stille om siktene mellom press og duell.

 

Jeg har montert et Novak-liknende sikte som er justerbart. Er ikke helt fornøyd, litt få klikk på høydejusteringen. Kjøpte et Bomar-sikte på eBay for Novak-cut, men det krever at jeg enten freser bort noen millimeter foran Novak-cut'n eller sliper bort litt på selve siktet. Ser ikke helt hensikten med et sikte som nesten passer, vitsen måtte jo være å kunne gå tilbake til Novak-siktet uten at man kan se at noe annet har sittet på plassen? En annen ulempe med noen av disse siktene er at det originale forsiktet blir for lavt. Nå er disse ofte enkle å bytte i og med at de fleste leverer 1911-er med svalehalespor til forsiktet for tiden, men det er en merkostnad.

 

I den gamle prislista til Jaktdepotet, så tar de kr 1.200,- for å frese en sleide for Bomar-sikte, og da kommer kostnaded til siktet i tillegg. Springfield Armory lager et sikte som også passer i Nivak-kuttet, det ser litt snålt ut, men det kan hende det fungerer bedre mht justering. Tror jeg ville foretrukket det fremfor det jeg kjøpte.

 

Springfield Armory for Novak Cut:

721189.jpg

 

EGW for Novak Cut:

images?q=tbn:ANd9GcTPdbw56NKG2IKY1Me3WV00S80zwGdOZaCwXKINtnk0zyvnUDr9&t=1

 

Bomar (style):

champion_pistol_sight_860_022.jpg

 

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Generell info:

 

Hvis sleiden er frest for Novak-sikte, så er dette svalehalesporet så stort at det ikke er mulig å frese for Bo-Mar eller LPA uten å først sveise igjen svalehalesporet til Novak. Har sett noen løsninget med avstandsstykker, men personlig ville jeg foretrukket sveising + fresing på nytt + blånering.

 

Dere som ikke har kjøpte pistoler enda; tenk deg nøye om før du velger et våpen med Novak-sikter, er du brennsikker på at du ikke vil montere Bo-Mar e.l. senere?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tek sjansen på å bumpe denne tråden litt.

 

Eg har ein Springfield 1911A1 med faste sikte som pekar i heilt feil retning. (skyt 20-30cm ned til høgre)

Har tenkt å bytte til justerbare, men er usikker på kva som passar med tanke på eventuell maskinering osv.

 

Nokon som har tips til greie sikte til militærfelt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...