Jump to content

Trenger hjelp, Nightforce 5.5-22x56


Berglid

Recommended Posts

Heisann.

 

Driver og sparer til sikte til langholdsskyting. Lurer på om folk har erfaringer med Nightforce 5.5-22x56

Link: http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4944

 

Lurte også på og sette på Nightforce Ultralite 30mm rings, Medium, Matte ringer.

Link: http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4956

 

Tenkte og montere dette på ein Remington 700 LTR rifle i kal .308

 

Noken som har anbefalinger av valg av base til rifla?

 

Håper og kunne bruke siktet til både jakt og langholdsskyting.

 

Er det noken som har siktet eller prøvd det som kan fortelle litt om siktet?

 

Takker for hjelp

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Dem jeg har sett av disse er ok optisk og skal være meget bra mekanisk. Så lenge du holder deg borte fra det tetteste krattet på jakt vil denne gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

NF kommer på ca 10k med MVA og frakt.

mitt råd er zeiss 6-24x56 som er NESTEN i samme prisleia,bedre optisk og ikke minst LETTERE kikkert også skrur du det sammen med noen skikkelige stålmontasjer f.eks BADGER eller lignende :wink:

 

Kunne ikke sagt meg mer enig :-) Har selv 6-24x56 og den er bare helt rå. Og så er jo det lotutec på denne :D

 

Har en kompis som har NF 5-18x50 ??? optikken er absolutt ikke noe å si på. Men da vi var på seljakt er for litt tilbake,så fikk jeg prøve denne NF. med min så fant jeg selen med en gang i siktet,men derimot med NF så måtte jeg lete etter den. Vet ikke hva som gjør det,men sikkert noen som har mer peiling på dette en meg som kan svare på det. men skal du kun bruke den til bane,så er den sikkert helt topp. men skal du bruke den til jakt også ville jeg aldrig kjøpt NF

 

men kan i vært fall si at jeg kommer aldrig til å bytte ut min 6-24x56 :D Eneste jeg har snokt litt på er 6-24x72. Denne er bare helt råååååååååååååååååååååå :D men koster jo deretter også :-)

Link to comment
Share on other sites

Har en NF 5,5-22x56 og en 12-42x56 og er kjempefornøyd med begge. Spesielt er den siste rå med tanke på lengre hold. Optikken er også av god kvalitet, men når ikke helt opp til f.eks Zeissn. Har en Zeiss V 6-24x56 og denne er hakket skarpere, synes jeg. Det fine med NF kikkertene er de også kan brukes som batonger i nærstrid!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

NF kommer på ca 10k med MVA og frakt.

mitt råd er zeiss 6-24x56 som er NESTEN i samme prisleia,bedre optisk og ikke minst LETTERE kikkert også skrur du det sammen med noen skikkelige stålmontasjer f.eks BADGER eller lignende :wink:

 

Kunne ikke sagt meg mer enig :-) Har selv 6-24x56 og den er bare helt rå. Og så er jo det lotutec på denne :D

 

Har en kompis som har NF 5-18x50 ??? optikken er absolutt ikke noe å si på. Men da vi var på seljakt er for litt tilbake,så fikk jeg prøve denne NF. med min så fant jeg selen med en gang i siktet,men derimot med NF så måtte jeg lete etter den. Vet ikke hva som gjør det,men sikkert noen som har mer peiling på dette en meg som kan svare på det. men skal du kun bruke den til bane,så er den sikkert helt topp. men skal du bruke den til jakt også ville jeg aldrig kjøpt NF

 

men kan i vært fall si at jeg kommer aldrig til å bytte ut min 6-24x56 :D Eneste jeg har snokt litt på er 6-24x72. Denne er bare helt råååååååååååååååååååååå :D men koster jo deretter også :-)

 

Ja, det var en god forsjell i "jakt bildet". Zeiss virket som det var vidvinkel på, jeg med NF NXS 5,5-22x56 hadde problemer med å finne selen fort før selen dykket siden syns vidded var mye mindre. Optisk i mørket og i motlys virker de like. Det positivet med denne kikkerten er at den tåler myyye juling og du kan dykke med den ned til 30 meter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

NF kommer på ca 10k med MVA og frakt.

mitt råd er zeiss 6-24x56 som er NESTEN i samme prisleia,bedre optisk og ikke minst LETTERE kikkert også skrur du det sammen med noen skikkelige stålmontasjer f.eks BADGER eller lignende :wink:

 

Kunne ikke sagt meg mer enig :-) Har selv 6-24x56 og den er bare helt rå. Og så er jo det lotutec på denne :D

 

Har en kompis som har NF 5-18x50 ??? optikken er absolutt ikke noe å si på. Men da vi var på seljakt er for litt tilbake,så fikk jeg prøve denne NF. med min så fant jeg selen med en gang i siktet,men derimot med NF så måtte jeg lete etter den. Vet ikke hva som gjør det,men sikkert noen som har mer peiling på dette en meg som kan svare på det. men skal du kun bruke den til bane,så er den sikkert helt topp. men skal du bruke den til jakt også ville jeg aldrig kjøpt NF

 

men kan i vært fall si at jeg kommer aldrig til å bytte ut min 6-24x56 :D Eneste jeg har snokt litt på er 6-24x72. Denne er bare helt råååååååååååååååååååååå :D men koster jo deretter også :-)

 

Ja, det var en god forsjell i "jakt bildet". Zeiss virket som det var vidvinkel på, jeg med NF NXS 5,5-22x56 hadde problemer med å finne selen fort før selen dykket siden syns vidded var mye mindre. Optisk i mørket og i motlys virker de like. Det positivet med denne kikkerten er at den tåler myyye juling og du kan dykke med den ned til 30 meter :mrgreen:

Ja du får ta den med neste gang vi tar en dykketur,så får vi sjekke at det stemmer dette :D Skulle no det gå skeis,så regner jeg med du har garanti på den :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Driver og sparer til sikte til langholdsskyting. Lurer på om folk har erfaringer med Nightforce 5.5-22x56

Link: http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4944

 

Heisann. Jeg har en NF i overnevnte utgave på langholdsriggen "Dolly" i 300 winmag. Mekanisk er kikkerten skuddsikker. Man kan ratte opp og ned til krampa tar deg, og kikkerten kommer alltid tilbake til dit man vil ha den. Den har 1/4 moa klikk, så man må tenke litt mer enn med cm klikk. Men på gitte avstander er det bare å skru antall klikk opp etter tabell og så er man der. Jeg har mildot retikkel i min, så det er lett å forlegge for vind. Optisk er den helt grei. Ikke helt Zeiss eller S&B men det er ikke mye fra. Det belyste retikkelet er veldig kraftig innstilt fra fabriken, men den er bare å stille på en motstand inne i batterihuset så ordner den saken seg. Man kan også få kjøpt ett avstands stykke man skrur på batterihuset for å få lavere lysintensitet.

Den har også stoooort justeringsområde. 100 moa til alle kanter hvis jeg ikke husker helt feil. Nå skal det sies at om du må skru 100 moa til side, bør du ta børsa til en børsemaker.

Når jeg kjøpte den så gav jeg 14 k for den. Hadde jeg kjøpt den på nytt?? Vell, jeg hadde vell ikke det. Hadde jeg skulle handla kikkert i dag, hadde jeg gått for en PMII, men det frister ikke så mye at jeg selger NF'en og legger en større haug med kr på disken :D .

For å konkludere så er NF helt klart blant de bedre langholdskikkerter man kan få. Det er ikke det ypperste, pga 1/4 moa klikk og litt dårligere optikk.

Link to comment
Share on other sites

Du har oppsumert ganske bra luftkjølt.

 

Jeg er enig, NF er en veldig godt kikkert, men jeg ville aldri kjøpt en igjen for dem kommet med cm eller milirad klikk.

 

min 50 cents

 

Edge

 

 

NF kommer mil klikk og mil retikkel og med front focal plane. Og zero stop.

De er tilgjengelig nå eller blir det i løpet av året. Men jeg vet iikke om de blir tilgjengelig i alle modellene.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke "feil", NF leveres med 0,1 milrad. klikk som ekstrautstyr. 3,5-15 modellene har denne muligheten, vet ikke om 5,5-22 har det samme.

Er selv på utkikk etter en bombesikker kikkert, NF ser ut til å være det opplagte valget...

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke "feil", NF leveres med 0,1 milrad. klikk som ekstrautstyr. 3,5-15 modellene har denne muligheten, vet ikke om 5,5-22 har det samme.

Er selv på utkikk etter en bombesikker kikkert, NF ser ut til å være det opplagte valget...

 

 

 

Denne HER har cm klikk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

NF kommer på ca 10k med MVA og frakt.

mitt råd er zeiss 6-24x56 som er NESTEN i samme prisleia,bedre optisk og ikke minst LETTERE kikkert også skrur du det sammen med noen skikkelige stålmontasjer f.eks BADGER eller lignende :wink:

 

Kunne ikke sagt meg mer enig :-) Har selv 6-24x56 og den er bare helt rå. Og så er jo det lotutec på denne :D

 

Har en kompis som har NF 5-18x50 ??? optikken er absolutt ikke noe å si på. Men da vi var på seljakt er for litt tilbake,så fikk jeg prøve denne NF. med min så fant jeg selen med en gang i siktet,men derimot med NF så måtte jeg lete etter den. Vet ikke hva som gjør det,men sikkert noen som har mer peiling på dette en meg som kan svare på det. men skal du kun bruke den til bane,så er den sikkert helt topp. men skal du bruke den til jakt også ville jeg aldrig kjøpt NF

 

men kan i vært fall si at jeg kommer aldrig til å bytte ut min 6-24x56 :D Eneste jeg har snokt litt på er 6-24x72. Denne er bare helt råååååååååååååååååååååå :D men koster jo deretter også :-)

 

Hvordan type Zeiss har du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den nye NSX med MRAD klikk. Dette er en 3.5-15x56.

MRAD justering kan kunn fås med mildot og MLR retikkel, jeg valgte MLR (0,5 mil pr strek) har dott på Zeiss 3-12x56 Diavari kikkkerten min, og angrer på retikkel 60 fremfor 66.

Retikkelet er tynnt og derfor lite synlig i mørket, men md lys er dette ikke noe problem. Har jo hatt mulighet til å titte godt i både zeiss og nightforcen nå og amerikaneren er faktisk ikke så dårlig. Hadde en khales helia 3-12x56 og den er ikke like klar som nightforcen.

Jeg var nok noe heldig med kjøpet og betalte ikke mye for kikkerten, faktisk billiger enn hva den gamle leupolden 8.5x25x50 ltr kikkerten kostet. Så det er mulig bare man leter og maser nok.

 

2298051401_0d483c64b4_b.jpg

 

Den veier ca 800 gram mot zeissens 550gram så mye tyngre er den ikke.

 

bare for å vise at jeg faktisk har begge kikkertene og ikke synser her.

421299491_7cd2eba8b0_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
kan heller sjekke hvilke nummer det er på de Butler Creek flip-opens som jeg faktisk bruker :D

 

Har ikke kikkerten i nærheten akkurat nå, men skal sjekke det så snart jeg er hjemme igjen..

 

/Jabb

 

Det hadde vert supert :wink:

 

PS: Posten er treig... Kikkerten har ikke forlatt Bodø enda :lol:

Link to comment
Share on other sites

Beklager det sene svaret. Har vært litt opptatt idag..

 

Butler Creek Flip Open: 51 Obj 19 EYE

 

19 Eye er perfekt, mens 51 Obj er litt trang. Alternativ kan du gå en størrelse opp og så tape rundt røret med elektrotape.

 

/Jabb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...