Jump to content

Hvilken type lakk på haglestokk?


1983

Recommended Posts

og ser ikke for meg at jeg gidder fjærne all lakk fra den... Blir kronglete å fjærne lakk i nettskjæringene...

 

Derfor vil jeg lakke den

 

Hvis du ikke er mere glad i børsa di enn dette innlegget tilsier.ja da er det samme F... hva du lakker den med :winke1: Da kan du bare stikke innom nærmeste Biltema og kjøpe billigste type trelakk.

 

Er du glad i børsa di så gir du den en oljefinish 8)

Link to comment
Share on other sites

Lakk brukes fordi det er billigere enn ei skikkelig oljebehandling. Og er den gamle slitt under blir det langt fra pent eller bra, uten å fjerne den først... Noen har nevnt duracoate, trolig mitt førstevalg også. Men da bør du uansett fjerne resten av den gamle først - og da ville jeg uansett gått løs med olje ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om du skall behandle litt store områder på stokken, er vel ikke dette den beste løsningen, men for å "tette" små skader bruker jeg 2komp Epoxy (rengjøres/pusses først). Min egen velbrukte Rem1100, har fått denne behandlingen med bra res.(synes nå jeg).- Regner med at dette ikke er "grom-børsa" di, men at den skall tåle vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke grombørsa,nei...

 

Tja, stort sett hele kolben er jo pusset ned allerede da, er bare pistolgrepet med nettskjæring igjen, så bør vel kanskje bare olje den da... hvilken olje bør man bruke da?

 

Hadde jo også vært morro å kjøpt slike "hjern" for å lage nettskjæringer med for å få de skikkelig rene for gammel lakk

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke grombørsa,nei...

 

Hadde jo også vært morro å kjøpt slike "hjern" for å lage nettskjæringer med for å få de skikkelig rene for gammel lakk

 

Du trenger ikke nettsjæringsjern til det da.. :wink:

 

Litt nedi denne postinga viser jeg hvordan det gjøres..med lett tilgjengelig verktøy.. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=198883#p198883

Link to comment
Share on other sites

gå på en maleforretning å kjøp LAKKFJERNER. Så smører du inn både kolben å nettskjæringen å hele greia, vent noen monutter å vask av. Nå har du en kolbe som er helt fri for lakk. Puss ned med fiiiint sandpappir å begynn å olje med ei olje som har farge....eller innblandet beis. Vent til det tørker mellom hver gang du pusser for å ta "reisningen" i treverket. Så er det bare å legge så mange lag du vil til du får ønsket farge. Så bruker du vanlig blank olje til slutt.

Blir som ny kolbe dette :D

Link to comment
Share on other sites

enten kan du kjøpe "stokkolje" hos en våpenhandler, eller du kan lage din egen. Da bruker du kokt linolje som hovedrett. Her kan du tilsette enten Herdins "beis/lakk" eller du får også en beistype i pulverform på fargehandelen som jeg ikke husker navnet på i farten. Denne er ikke noe lakk i da. Mens Herdins har dette. Er godt fornøyd med herdins, selv om det er lakk sammen med denne, vil du ikke merke dette på stokken, bare at fargen sitter bedre. Blandingsforholdet må du se etter hvert, men lønner seg bedre å olje flere ganger enn å ha mye beis i olja. Husk å la tørke mellom hvert strøk for så å pusse ned. Når du merker at veden ikke reiser seg mere, polerer du siste strøkene til du får en helt blank å glatt finish.

Når du har en oljet stokk, trenger du ikke være så forsiktig med om du får en liten skade. Da legger du bare en klut som er god å våt med olje på skaden, å i løpet av et døgn er denne trukket ut så du ikke ser den mere.

Som sluttfinish kan du kjøpe deg en god våpen voks som du polerer inn stokken med. Denne får du også hos våpenhandler.

men min mening er du ikke trenger dette, da det blir litt vanskeligere om du skal olje igjen. Da må du først løse opp voksen for å komme til trevirket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...