Jump to content

Ombygging av CZ Varmint fra 22 LR til 17 HMR...


bojan

Recommended Posts

CZ 452 i 22lr er ikke mulig å bygge om til 17hmr

 

Det der er vel en en haug med "Horse Shit". :wink:

 

At det ikke er like enkelt som et løps-skifte system kan jeg gå med på.

Det du trenger er et løp i .17 dimm med 1-9 stigning.

Få kvalifisert personell til å lage gjenger til låsekassa og kamringa.

 

Jeg skulle gjerne hjolpet deg selv men har dessverre ikke mulighet. I hvertfall ikke på denne siden av sommeren.

 

Viss du absoluut skal ha løps-skifte system er muligens Heen-muffe noe å vurdere.

 

 

BrunodontmakelifecomplicatedEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger er et løp i .17 dimm med 1-9 stigning.

Få kvalifisert personell til å lage gjenger til låsekassa og kamringa.

Veeel, det er vel en del annet som må modifiseres før man kan smelle ivei også, skulle jeg mene...

Magasinene er ikke identiske, så en utvidelse av låsekassa må vel til for å få plass til ,17hmr-magasinet.

Sluttstykket er ikke likt helle, ettersom ,17hmr trenger noe lenger slaglengde for å mate patronen fra magasinet.

Skulle ikke forundre meg om avtrekkeren måtte fikles med for å få det til å fungere i tilegg.

For ikke å glemme stokken da... :winke1:

 

Tror nok at det enkleste er å skaffe seg ei 455 med det samme, så er det bare å skifte så mye man ønsker...

Link to comment
Share on other sites

Man må bytte "sear" på avtrekket for å få lang nok slaglengde på sluttstykket.

Man må forlenge kanalen i sluttsykket, som "sear" går i pga slaglengde

Man må åpne opp sluttsykke bunn pga litt forskjellig diameter.

Man må frese større åpning i låskasse for å mate en lengre patron.

Man må ha nytt magasin.

Man må ha ny magasinholder.

Man må ha ny styrings plate inni låskasse.

Man må borre, og tilpasse den nye magasinholderen til låskassa, grunnet forskjeller og lengder.

Man må ta ut endel tre i stokken for på få det nye magasin og holder til å passe.

Alt dette før man gjør som Bruno Børsemaker sier........

 

Da sitter man igjen med en istykker mekka børse, som er verdiløs i de flestes øyne, så spørs om du ikke heller bør kjøpe en ny istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

CZ 452 får du jo i utgangspunktet i 22lr, 17hmr,22 mag og 17 machII. jeg går da ut ifra at de ikke er forskjellige kasser på de bruker i de forskjellige kaliberene. mulig jeg har vært ute litt for raskt i svingene emn jeg mente da bestemt at de var laget for å kunne bytte kun løp...

 

 

Bare for ordens skyld så er jeg altså ikke børsemaker enda og har fortsatt mye å lære... :wink:

 

 

BrunoManlærersålengemanleserEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg har vanskelig med å tro helt på hva du sier. Jeg finner det hardt å tro at CZ lager helt forskjellige kasser for de enkelte kalibrene.

 

For meg virker det logisk å ha så like kasser som mulig for å gjøre det så økonomisk som mulig.. Men det er selvfølgelig bare meg da... :wink: Jeg er fortsatt ikke utlært og dette er bare det som høres logisk ut når det resonerer fra innsiden av hodeskallen min...

 

 

BrunoLectureMeEngerdal

 

EDIT: Jeg vill gjerne høre så detaljert forklaring som mulig for å kunne få en så god "innføring" som mulig... :wink:

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det logisk å ha så like kasser som mulig for å gjøre det så økonomisk som mulig.. Men det er selvfølgelig bare meg da... :wink: Jeg er fortsatt ikke utlært og dette er bare det som høres logisk ut når det resonerer fra innsiden av hodeskallen min...

 

Det virker kanskje logisk, men nå er det nå engang fakta en må forholde seg til. :roll:

 

Du får følge godt med når dere kommer til faget "CZ's salongrifler og dens forskjellige låskasser". :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja Bruno, du har feil :mrgreen: De er forskjellige på de punktene jeg listet opp......

 

Da skal jeg motvillig gi meg. He he :lol:

 

 

Du får følge godt med når dere kommer til faget "CZ's salongrifler og dens forskjellige låskasser".

 

Det er da ikke et eget fag da vel... :wink: Har veldig begrenset kjennskap til cz sine salonger. Er vel heller systemer generelt vi lærer om. Får heller ta den biten når jeg får en om hender.

 

 

BrunoHatersureeplerEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Har veldig begrenset kjennskap til cz sine salonger.

 

Da skal en være litt forsiktig med uttalelser som:

 

 

Det der er vel en en haug med "Horse Shit" :winke1:

 

At det ikke er like enkelt som et løps-skifte system kan jeg gå med på.

Det du trenger er et løp i .17 dimm med 1-9 stigning.

Få kvalifisert personell til å lage gjenger til låsekassa og kamringa.

 

Jeg skulle gjerne hjolpet deg selv men har dessverre ikke mulighet. I hvertfall ikke på denne siden av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok vel heller utgangspunkt i våpen generelt og ikke 452 spesielt.

Så ikke for meg at 452 var noe veldig annerledes.

 

Det at det ikke går an å bygge om dem er jo forøvrig "Horse Shit" da. Om bare litt mer ommfattende enn det jeg trodde.

Det er jo uansett ikke super avanserte justeringer som skal til, ut ifra hva som er blitt sagt her.

 

 

BrunoikkegjørdetstørreenndeterEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Nåja, det er vel uansett klart at man ikke bør uttale seg så fryktelig bombastisk om ting man ikke vet noe om. :wink:

 

Kort sagt så Er Brno model 2E og CZ452 kassene i utgangspunktet like, men kostnadene og mengden jobb for å endre de mellom kaliber, er utenfor all fornuft.

 

Det er altså dette med hvordan de er maskinerte, hvilke deler de putter på de. :wink: Og andre tilpassninger som er gjort for de forskjellige kalibrene. Det som er listet opp av andre her er korrekt, og allt i alt er det kun ett svar som er korrekt på dette spørsmålet.

 

Nei, den er ikke for gammel. Men den egner seg heller ikke til den type modifisering du antyder.

 

Av økonomiske hensyn, anbefaler jeg deg å kjøpe en ny rifle i 17hmr fremfor i det hele å tenke på å tukkle med CZ sine salong mekanismer.

 

17MII anbefaler jeg deg å holde deg unna, da mye tyder på at dette er ett kaliber som ikke vill overleve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...