Jump to content

BJØRN ute av hiet


Reven

Recommended Posts

Så en bjørn på reve åta i natt... :roll: sno bekreftet i dag att det var bjørn jeg så øverst i buskerud... Litt gøy men får litt frysninger på ryggen da åta bare er 30 meter fra huset å 5 meter fra vedskjulet mitt, å barna leker rundt huset.....

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt morsomt.. ;) Skjønner veldig godt du blir litt bekymret, men tror det er unødvendig bekymring..

Så fremt det ikke er en binne som har noen unger i nærheten som kan tulle seg inn til dine unger? Men er nok en veldig minimal sjanse for at det skjer noe da også..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det tror nok ikke jeg heller, bjørnen er nok en hanne. men den er fortsatt et rovdyr å den trekker til bebyggelse for å finne mat. hadde vært innom flere hus også...Fikk ikke bilde for så bare rumpa på et mørkt stort dyr som var på vei vekk fra åta...

Link to comment
Share on other sites

Har du peiling på om det er ungbjørn eller voksen? Men viss den har tatt sau før er det nok en ungbjørn..

For bjørner som spiser sau blir som regel skutt og da blir den ikke gammel.. Men gamle bjørner har jo overlevd, men dem har "naturlige" ting og spise som bær og vilt så da er det visst sjelden dem går over til sau..

Viss den har krysset grensa fra Sverige/Finland/Russland som voksen så er den antagelevis ikke vant med sau..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har folk et så stort inntrykk av at bjørnen er den sauedreperen?

Vi har hatt noen bjørner som har tatt sau vi også, men faktisk så er fåtallet av bjørner sauespisere.

Her ifjord så hadde vi en bjørn som gikk midt i beiteområdet sammen med sauen og spiste bær, men vi hadde også en bjørn for noen år siden som spiste mye sau. Iforhold til ulven så dreper bjørnen bare det han spiser, men bjørnen spiser bare jur å hjerne pga fettinnholdet så det blir et stort antall viss en bjørn da bestemmer seg for og spise sau. Ulven derimot er en lystdreper.

Det er 150000 brunbjørner i verden og 1-2% spiser sau..

Da SNO fastslo ca 160 i Norge så vil det si at viss 2% spiser sau så blir det 3,2 bjørner i teorien.

Det blir selvsagt ikke det i Norge da vi er rikt på sau, men det er noe i det.

Folk har som regel en vane og ta alle rovdyr under en kam, bjørn-gaupe-jerv-ulv..

Bjørnen er jo egentlig vegetarianer.. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du lever i fantasiverden til Heidi Sørensen og co Kvamsguten. Er ikke mange bjørner som går forbi sauer uten å rive av et jur eller brystfett for deretter å slippe søya så hun går en langsom å pinefull død i møte. Vet at enkelte KAN gjøre det, men det er meget sjeldent. Å bjørne bestanden i Norge er ikke 160 stk, men MINIMUM 160 stk. Er kun et lite areal av Norge der det blir samlet inn prøver. Direktoratet vet å bruke tallene de får inn for alt det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt 3 stk og kun 1 som spiste sau, men vet at i Norge så er det mye bjørn som spiser sau, men på verdensbasis er det ikke det.. Å om det usle 160++ i Norge spiser sau så utgir det minimalt på verdensbasis. Jeg kanskje forklarte meg dårlig.

Nei, jeg vet at 160 ikke stemmer, men SNO vil at vi skal tro det.. Det sier det er 3-4 binner og 156 hannbjørner.. Enten er det minst produktive dyr eller så stemmer det ikke helt.. En bjørn lever av drite, spise og formere seg.

Link to comment
Share on other sites

Binnene får unger hvert 2-3 år (hvert 3. år er vel mest vanlig)

 

For at en binne skal registreres som ynglende binne (som de setter bestandsmålet ut i fra) må den dokumenteres når hun har årsunger (unger født samme år)

Det vil si at for å oppnå bestandsmål på f.eks 4 ynglende binner i en region, må det registreres 4 binner med årsunger samme år :!: .

 

Og når man ser hvor ofte hver binne får unger, må man ha et bra antall binner før man treffer med 4 kull samme år...eller i alle fall at disse 4 kullene blir dokumentert og godkjent det enkelte år.

Har flere bilder av binner med unger innenfor norges grenser, men så vidt jeg vet har ingen blitt registrert som norsk reproduserende binne, da det er en potensiell sjanse for at binna har kommet fra Sverige samme år. Forstå det den som kan :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...