Jump to content

Hagleladde-presse og nødvendig utstyr


tmgun92

Recommended Posts

Hei, e litt grønn med detta ladderiet, hadde tenkt meg å starte med hagleladding...

Lurte på, ka e det e treng, noe ekstra-utstyr i tilleg til pressa...?

Hadde tenkt meg denna pressa her https://shop2.mailordercentral.com/bpicart/prodinfo.asp?number=1308755

 

Ellers så vet e at ei bok+ladedata bok e kjekt, bestiller det samtidig som pressa for å spara frakta...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kjenner at jeg fryser litt på ryggen her nå. Du er helt ny med hjemmelading og har tenkt å begynne med og lade for hagle?

Kan du gjøre meg den tjenesten å først handle inn en haug med ladebøker om temaet, så prater du lenge og grundig, med noen du kjenner som har mye ladeerfaring.

Så leser du litt til.

 

Er ikke meningen å skremme deg, men det er så lite erfaring med lading av haglepatroner her i Norge at jeg vil tenkt meg om.

 

Hvor skal du kjøpe krutt? Wads? Hetter? Hvilke hylser? Hagl?

Link to comment
Share on other sites

Vel har hørt advarslene får, e tek å kjøpe krutt med svenskinj, staffanvapen ell ka farsken det va...

Men kun prototype e fin ladedata på til hagle, og passer på å kun bestille komponenter det står i boka. Andre deler kan gi fæle følger sånn e he forstått det.

Og pågrunn av det, så må e sannsynligvis bestille bøker fra utlandet, finner jo kun om rifle lading i norge, så bestiller alt på engang for å spare noen kroner på tollen.

Lærern min e hemladdar på rifle, men det er jo noe helt annet. Grunnen til e vil begynn å ladde sjøl e for å spare penger og evt. seinere kunne lage egne patroner tilpasset til det e ska jakte på, men det bli ikkje i får lang lang tid, om e får hjelp til starten eller ikkje kommer ikkje til å avgjøre om e starter eller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte faktisk å lade for hagle,lenge før jeg "lærte" meg å lade for rifle. Jeg og en kompis spleiset på en Lee Load All presse. Kruttvekt hadde vi ikke, men derimot en del flaks. Problemet var mellomladningen. Det var ikke noen plass vi kunne få tak i slikt da. Men med en hullpipe og noe nålefilt fra en teppebutikk ble mellomladningene til. Dette var nok ikke helt gasstett, og det skal vi vel være glad for. Kruttmengden ble bestemt ved å skjære av en patron i rett lengde og bruke den som øse. Og jada, vi brukte røktsvakt krutt.

Det ramlet faktisk både ender og duer for disse ladningene.Inntil en dag kompisen kom med en pose med plast haglkopper/mellomladning som han hadde fått tak i. Og nå skulle alt bli så mye bedre trodde vi.Vi satte sammen noen patroner med disse koppene , og dro avgårde for å teste.Jeg er på en måte glad for at det var jeg som skulle prøve, for jeg hadde en winchester pumpehagle den gangen. En modell 1200 , og den hadde 3 eller 4 låse klakker. Kompisen hadde ei gammel enkeltløpet brekkhagle.Jeg husker at det sang i ørene, og verket i kinn og skuldrer etter skuddet. Jeg fikk ikke opp sleiden, men måtte ta med hagla hjem og spenne den i en skrustikke og banke opp sleiden med en en hammer og en vedkubbe.Der og da tok ladningen slutt for oss to. Vi skjønte at det var noe her vi ikke skjønte , og at det muligens var farlig det vi holdt på med.Ca 10 år etterpå oppdaget jeg at det var ei bok som hette "Ladeboken"......

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det e ganske enkelt, men man skal være nøye med komponenter og ladedata!

Så burde alt gå bra, evt. eksprementering kan vente etter lang lang lang erfaring, helst vil e satse på noen som har gjort det for meg, får jo tak i amerikansk krutt med http://www.staffansvapen.se

og http://www.dillon.no/store/comersus_index.asp (Innenlands) skal vistnok prøve å få tak i amerikansk krutt og selge det, ellers ska han få tak i alt anna utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hallois..

akkurat skaffet meg en load all, og jeg pratet med en jeg kjenner( den har vi ikke hørt før...). Han snakket om at han ladet med pistolkrutt (300 ett eller annet). Skal sjekke opp saken når jeg har tid (noe som det er fælt lita av omdagen) :cry:

Bortsett fra han, så vet jeg det er en fyr i florø, google "hagleladaren florø", ta en prat med fyren, så er jeg sikker på at du får svar på det du måtte lure på blir jeg fortalt.

 

Med små unger og masse jobbing, så får jeg dessverre ikke levd noe ungkarsliv, men jeg glimrer til med litt hjemmelading, en skikkelig avslappende hobby :roll:

Link to comment
Share on other sites

Beste og trygeste måte og lade hagleammo på er og bruke svartkrutt....Da klarer du ikke og lade overtrykk hvis du da ikke vil gjøre det med overlegg.

 

Har også den erfaring at det ikke har så mye og si hva slags wads/hylser osv du bruker når du lader med svartkrutt til hagle. Noe jeg vet kan lage granater hvis du bytter om med røksvakt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Vel, så mener e å ha lest på et annet forum at svartkrutt ikkje e ti salg lengre til vanlige personer ol. Fordi det kan lettere tas fyr ved statisk elektrisitet og noe annet som e ikkje husker.

 

Og det med pistolkrutt, ja har hørt at det finske kruttet VV pistolkrutt e så å si likens som haglekrutt.

Men det er jo ikkje ladedata på det, så da må e begynne å forske med krutt, og det er jo det alle sammen advarer ferskinger med å ikkje gjera!

 

Så da e e like langt, men les litt Staffan.se selger amerikansk krutt vistnok. Ja, da kan e bruke amerikanske ladedata, og ca. 95% av alt som er publisert om det er amerikansk. Da er det bare å finne en som selger de kompenente e trenger for å følge ladedataen der, eller ka?

 

Det e spurt om var utstyret. Er ei presse og komponenter alt som trengs til haglelading?

Eller er det en ide å kjøpe kruttvekt ol. i tilleg, det va mitt spørsmål;)

 

Setter pris på all hjelp såklart, men kunne dere være så snill å svare på spørsmåle mitt=)?

Link to comment
Share on other sites

Tror dette blir fremstilt som mye farligere enn det faktisk er. Om en holder seg til data fra sikre kilder er lading av haglpatroner neppe farligere enn andre ting en utsetter seg for daglig.

Jeg driver ikke med dette fordi jeg ikke kan se at mitt forbruk av haglpatroner gjør det nødvendig. Unntaket er om noen kommer med ladedata for slugs med Vithavouri-krutt (men tror jeg snart kan poste slike data..).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...