Jump to content

Mauser M98, todelt base eller hel skinne?


eirik79

Recommended Posts

Hei

 

Jeg driver med litt renovering av min Mauser M98, og skal skifte ut dagens todelte aluminiumsbaser.

Spørsmålet er, skal jeg gå for en hel skinne i stål, eller skal jeg velge todelte baser i stål?

Vil det bli trangt for utkastingen med hel skinne?

 

Noen som har erfaringer, og eventuelt linker til anbefalte produkt?

 

På forhånd takk

 

Mvh Eirik

 

(Beklager dårlig bilde, men det viser hvor høyt siktet må sitte. Kan ta et bedre i kveld. )

(Aluminiumsbasene er festet med 2 skruer hver)

64krhx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil helt klart anbefale hel skinne, i alle fall hvis du skal gjøre mye selv. Da er du så og si garantert å slippe at basene står skeivt i forhold til hverandre. Det blir litt trangere til fingrene under der, men det går fint. Er det ei rifle som du skal stoppe skadeskutte elefanter eller bøffler med, så vil jeg nok ha insistert på å fått ha såpass med plass under kikkerten, men ellers trengs det ikke.

Ei hel skinne må forøvrig festes meget godt, da denne vil ta opp en del av svikten i ei slik Mauserkasse, som i utgangspunktet har vist seg å flexe ganske mye. Hvis denne skinna ikke sitter skikkelig, så kan den klippe skruene, eller ganske enkelt løsne.

På den ene rifla mi, så har jeg en picatinny-skinne med 20 MOA tilt. Der har jeg gått opp en størrelse på skruene, og limt hele dritten fast i tillegg med epoxy. Om dette holder får tiden vise, men det sitter som hønn ennå.

Jeg har en M67 som jeg har løse baser på, og de peker i alle himmelretninger. Noe som resulterer i banan-kikkert. Jeg løste det ved å skifte til Burris Signature-ringer. De har plastikkinnsats som utlikner spenningene, og tingene blir rett.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Buster. Har en m98 med leupoldskinne selv (stål) Merkbart mer stabil presisjon fikk jeg etter montering også,men den må skrues godt og limes, som buster sier. Jeg brukte kraftig locktite og den har ikke løsna enda ivertfall. Synes ikke det blir plagsomt trangt å lade magasinet med leupoldskinna heller. Går fint det, da det er tatt ut ganske mye gods i skinna over utkaståpning. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har montert på Leupold STD skinne på begge Mauserene mine, og har ingen problemer med de. Lading og puss går fint. Hvis du skal gjøre jobben selv, så bør du være KRITISK nøye på monteringen, og har du ikke BLÅ locktite - bruk epoxy lim beregnet for stål / jern / hardt virke. Da kan du faktisk få det fra hverandre igjen om du vil. Leupold STD skinna er produsert for å ikke hindre utkast av hylsene. Du vil sikkert bli fornøyd...

Link to comment
Share on other sites

Picatinnyskinne fra UTG:

 

http://shop.ebay.com/i.html?_kw=UTG&_kw=REMINGTON&_kw=798&_kw=RIFLE&_kw=SCOPE&_kw=MOUNT

 

6ef8_12.JPG

 

Remington 798 er Remingtons m98, sikkert litt børsemaking som må til, men gjetter på at det mest dreier seg om å lage skruehull.

 

Billing hos Optics Planet, men de selger ikke til Talibanvennlige-Norge:

http://www.opticsplanet.net/leapers-utg-model-798-bolt-action-rifle-scope-mount-solid-integral-base-mnt-rm798.html

 

Amazon derimot, enda billigere, og ingen restriksjoner:

http://www.amazon.com/UTG-Model-Action-Rifle-Scope/dp/B001WJ46JO

 

13 dollar er grisebillig, har sett over 30 doller andre steder.

 

Denne skinna er stål.

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en mauser m98 og kjøpte min skinne hos EGW (http://egw-guns.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=39_128&products_id=205)

Den gang kostet den rett under 200.- så jeg slapp moms ved innførsel ($39.88 i dag blir vel ca 219.-).

Frakt ble ca. 100.-.

 

Totalt 300.- for hele picatinnyskinna :-)

 

Skinna passet perfekt til de fabrikkgjenga hullene på låskassa. Brukte medfølgende skruer og limte den fast med epoxy. Sitter som støpt den dag i dag (etter 4 års røff bruk).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bumper denne opp igjen.

 

Har en M98 som jeg bruker til elgjakt, den har en burris skinne for leupold std ringer.

z2h0idI.jpg

 

Den har løsnet fra kassa ved et par anledninger, og nå tenker jeg å lime den for å få ting fast. Er det virkelig epoksy som gjelder, eller holder det med locktite i gjengene? Kikkerten er relativt lett (leupold 1-5x20), men jeg antar kassa bøyer seg så mye i skuddøyeblikket at basen løsner.

Synes det høres litt drastisk ut å lime hele skinna fast i kassa, men det er kanskje dette som må til. Noen tips til type epoksy?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å lime disse, og en hvilken som helst anerkjent epoxy av 24-timerstypen ( f.eks. Araldit o.l.) gjør egentlig susen.. Jeg pleier å Feste i to operasjoner; Først setter jeg skruene inn med slippmiddel og epoxylimer skinna til kasse med skruene skrudd til. Deretter tar jeg ut skruene og Locktiter dem.

 

Det viktigste du må passe på er i grunnen avfetting før liming.. MEK, bremserens ol.. Ikke dumt å røffe opp anleggsflatene på skinna med smergel før liming heller..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...