Jump to content

M98 9.3x64


Recommended Posts

Har tenkt og bygge meg en jaktbørse med litt mer kraft i en min 6.5x55 Tikka semisporter.

 

Har fåt tak i en mauserkasse med timney avtrekk og sikring, utover det har jeg tenkt og bygge noelignende som en KKC stokk til våpenet.

 

Jeg har også tenkt å få børsa så lett som mulig, uten at det koster for mye. Da jeg til tider tidligere har syntes att semisporteren har vært litt dryg på de lengste turene. trenger da noen tips angående hele prosjektet :)

 

det som nå står for tur er bestilling av løp. bør jeg da gå for såkalt fjervektløp eller flutaløp? vekt er viktig men presisjon går sef forran.

 

tofot har jeg også tenkt å ha, hvilken bør en gå for?

Link to comment
Share on other sites

He he :D Glemte å si at jeg også har tenkt å sette demper på børsa, den vill vell ta unna litt av sparket? trnger også ett tips om demper? da jeg ikke har noen erfaring med dempere. Har skjønt at A-tec er noe av det hetere nå, etter litt lesing her inne.

 

Har skutt noe med 444 og 338 i lette våpen uten og bli særlig skremt, mulig disse ikke er samenlignbare med 9,3x64

Link to comment
Share on other sites

Husk at du fjerner marginen mellom 64'n og 62'n ved løpskapping av førstnevnte. Mye mer å velge i hvis du går for 62'n. Ikke tror jeg elgen merker noe heller.

 

I mine hine hårde dager ladet jeg 286gr. Partizan i 62'n til 760 ms. Trykket var nok noe over fabrikktrykk, men ikke uforsvarlig høyt. Brukte forøvrig N-19 krutt og patronlengde på 87 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
He he :D Glemte å si at jeg også har tenkt å sette demper på børsa, den vill vell ta unna litt av sparket? trnger også ett tips om demper? da jeg ikke har noen erfaring med dempere. Har skjønt at A-tec er noe av det hetere nå, etter litt lesing her inne.

 

Har skutt noe med 444 og 338 i lette våpen uten og bli særlig skremt, mulig disse ikke er samenlignbare med 9,3x64

 

Prøv en Tikka T3 i 300 en 338 W.M. med en normalt lett kikkertsikte og ta en vurdering av rekyl etter det.

Det er et svært lett våpen.

Jeg tror jeg ville byggd dette våpnet til 3,8-4kg m/kikkert uten to-fot og demper montert.

Etter min mening bør løpet ha en lengde på opp under 60cm. Skal det være noe kortere er det mye mer praktisk å gå for en 9,3*62. Tykkelsen i munning bør være minst 17.5mm pga at godset rundt hullet til kula ikke skal bli "for" tynn og gjerne flutet. Løpet får da en vekt på rundt 1,1kg. Vekta på komplett M-98 låskasse husker jeg ikke. Den er det lite å gjøre med vektmessig. Men du kan trekke ned litt vekt ved å sette på et underbeslag i lettmetall eller gå for et magasin uten hengslet underbeslag. Tenker da på en stokk som er lukket/stengt under. Men vektreduksjon er minimal. Så det er på løp, stokk og kikkertsikte du kan hente vekt på.

Nå er det begrenset hvor lett du får en jaktrifle byggd på en Mauserkasse med noe tilnærmet standard løpslengde uten at div. ulemper som f.eks. tynt "sviktende" løp, puslat stokk å holde i. Eller på en an side uten at tusenlappene suser fortere enn du aner og ligger fort likt eller over f.eks. en Tikka T3 eller et annet våpen kosten nytt.

Nei, etter å ha skrevet hva jeg ville gjort i et slikt prosjekt der både løp og stokk skal kjøpes nytt og fornuften omsider trer inn vil jeg rett og slett anbefale at du leter etter en brukt 9,3*62 (f.eks. T3) og gått for en omkamring og gjenging for demper. Det blir garantert billigst.

Link to comment
Share on other sites

Takker for inputt :D

Særlig info om løp.

Lurer på å beholde B&C stokken som var med børsa, og evt forhøye kolben på den slik som det er gjort på " prosjekt gåserifle" inne på børsemaker prosjekter. Også ha på litt mer glassfiber på forskjeftet, for og fikse noe lignende som "beawertail" :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ahh.. Eg ser at spørsmålet mitt er litt upresist. Mævseren er kamra i 7,92 og eg aktar å behalde ei pipe og sluttstykket i det kaliberet. Men eg vurderar ei ny pipe, samt nytt sluttstykke i 9,3x64 og lurer på om matinga funkar slik kassa er originalt, eller om det er vanleg å justere den for å få 9,3x64 til å mate godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...