Jump to content

Garantert uenigheter og krangling, men.....


StockII

Recommended Posts

Min fru og jeg er hektet på idretten. .22 har vi fått konstruktive meninger om, men nå begynner alvoret for mine egne valg :) Jeg elsker litt power og kvalitet, ved koseskyting. Les Baer "the boss" 45 acp, hevdes å være "kongen", og jeg liker den. Hva med Pardini? (børselars er visst tilhenger av dette.) Har også bestemt meg for stock II for generelt bruk (9mm), men noen sier CZ Shadow er like bra? Kanske noe annet i denne kategorien (innen production selvfølgelig) her også? Håper noen med erfaring vil kommentere deres erfaringer, slik at jeg ikke vil angre en måned etter kjøpene mine. Setter stor pris på alle konstruktive tilbakemeldinger! Ps; når jeg spør medlemmer etc. om våpen, er de mest interessert i kostnadene ved ammunisjon, og vi får "dårlige" svar på alt relevant føler jeg. Vi kommer ikke til å lade selv, uansett, men setter en moralsk grense ved ca 50k for denne hobbyen årlig. Som ny her, må jeg si at dette forumet er overlegent i sin bransje, som Finn :) Gøy og gratulerer! Håper på mange svar fra dere erfarne entusiaster !!

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg/dere ville jeg spart minst mulig på våpnene. Det koster masse skudd å bli en god skytter med en dårlig pistol eller revolver. Nå vet jeg ikke noe om ambisjonene deres, men å stå å kaste skudd mot en skive med ett våpen som har dårlig presisjon eller dårlig avtrekk, blir man ikke god av. Prøv det som er tilgjenglig å prøve, for å finne noe bra som passer bra til dere.

Ta gjerne kontakt om det er noe du vil prøve. Mulig jeg kan hjelpe deg litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

.........Jeg elsker litt power og kvalitet, ved koseskyting. Les Baer "the boss" 45 acp, hevdes å være "kongen", og jeg liker den. Hva med Pardini? (børselars er visst tilhenger av dette.).........

 

Tja....hva skal man svare her. Vist penger ikke spilte noen stor rolle, så ville jeg fått bygget en SVI. http://www.sviguns.com/" target="_blank

Da kan du få den akkurat som du vil, til den mest presise tilpasset kvalitet som overgår dem fleste andre. Men det var et sidesprang. Power og kvalitet som du kaller det er ikke ensbetydende med 45 ACP, men det er en fin patron som har overlevd nå i over 100 år sammen med 1911 konseptet. Tolker innlegget ditt derhen at du med dette kaliberet ønsker ha litt koseskyting og ha noe som du tar en feltløype med av og til, men at det avgjørende her er litt nostalgi rundt 45 ACP og en klassik god bygget 1911. Da er ikke Pardini valget for akkurat i denne sammenhengen.

 

Jeg går mye på felt, og en av dem som ligger og pirker øverst på listene er en som skyter 45 acp og har gjort det i mange år. Med Hjemmeladet Semi Wadcutter kuler, så blir det huller i skiva som man kan bli misunnelig på.

 

Når det gjelder Production som du sier, så er man over på praktisk. Jeg mener det blir litt halveis når man begynner og blande bruksområder og skal ha noe som passer til alt.

Da må man fire på noe en plass for å tilfredstille noe annet en annen plass. Men vist det er det du søker etter, så tror jeg du må se på f.eks CZ som 9mm varianten. Den blir sånn midt på treet grei til volum skyting. Production krever DA avtrekk vist jeg ikke tar mye feil, og det blir førende for valg av pistol type, og jeg tror ikke det er alle som tenker på dette når man sier man skal ha noe som både er greit til Feltskyting og til Pratisk Production. Det er en vesentlig forskjell å skyte med SA avtrekk og DA avtrekk....og som nevt tidligere...DA avtrekket gir føringer for hva pistol man må kjøpe og at det må vere en godkjent sak innefor IPSC reglene.

 

Går man derimot over på Standard/minor og Modified/minor klassen så kan man samkjøre en god 9mm som vil ha SA avtrekk, og skal man ha power, så er jo 40 S&W det som ruler i Major klassen. En STI IPSC ville jo da vere fristende å se på. http://www.stiguns.com/guns/IPSC/IPSC.php

 

Men en Les Baer, 1911 SA avtrekk, og en CZ Shadow med DA avtrekk, så vil du meget raskt oppleve forskjell på hvordan dem er å skyte med. Hva du vil like best blir noe bare du kan si noe om.

Link to comment
Share on other sites

Flott dere er blitt hekta , det blir gjerne sånn..

 

Er lurt å gjøre som dere gjør , å sjekke litt på forhånd hva man skal kjøpe. Pistoler er jo ikke like lett omsatt som mynt...

 

Men dere kommer til å få mange svar og sikkert også riktige de fleste, selv om de er forskjellige.. :)

 

Ville spurt venner i klubben om å få prøve litt forskjellig, så finner dere nok ut hvilken vei dere skal gå..

 

Husker min første 9mm . Så jo fryktelig tøff ut men stoppet der også, i allefall for min del.

 

Lykke til.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Enig med SON her. Den ideelle kombipistol finner du ikke. Du må prioritere best i feltøpa (NSF) eller best i production. Evt kjøpe to pistoler.

Deretter må du avklare med deg selv hva som er viktigst: Vakker og tøff (utseende) eller den som gir flest poeng. Personlig synes jeg utseendefokuseringen er en typisk nybegynnersak. Jeg har hatt det selv, og skapet inneholder mange våpen som blir lite brukt.

Personlig synes jeg ikke Pardinien (GT45/9mm) er vakker, men den gir meg flest poeng, og den virker alltid. Derfor bruker jeg den.

Du må avklare dine valg og kjøpe deretter.

 

Prisen på en pistol er relativt uvesentlig. Sett over et par år, er det transport og ammo som koster.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye så er det noke bedre å satse på 9mm foran .45, koster vel 2 ganger så mye pr skudd for .45.

Hvis du skal skyte felt, så kan du fint få både 9mm og .45 til dette, fordi det er forskjellige krav til avtrekksvekt i grov og militær.

Vil anbefale en revolver også, er gøy å skyte revolver felt/Magnum 1/Magnum 2 i tillegg. Er gøy å stille på felt stevne og kunne gå 3-4-5 ganger

 

Du kan også registrere en .45 på kona og så spørre fint om å låne den....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...