Jump to content

Hva skal vi velge av .22 til min nybegynner, men aktive fru?


StockII

Recommended Posts

Dette er svært vanskelig, da meningene i klubben vår, og kammeret her, er meget sprikende. Hun er nybegynner, men vi ønsker et godt våpen til blant annet hurtig fin kaliber .22. Vi vil det skal være konkurransedyktig. Hun har svak muskelatur, og klubbvåpenet, ruger, er ikke bra på noen særlige punkter. Jeg tenkte H x esse , men mange her og der hevder det er dårlig valg. Har noen her inne et godt forslag til valg av våpen? Ps, kjøper ikke brukt uansett. Ser for meg et våpen i prisklasse 7-13 tusen? Håper på konstruktive svar fra de som har erfaring og teft, og ikke synsing fra andre nybegynnere som oss selv.

Link to comment
Share on other sites

har god erfaring med min morini cm22m, men kjente på rapid fire versjonen nå for litt siden, tror det er den letteste pistolen jeg har løftet.. den ligger riktignok litt høyere i pris enn det du antyder, men jeg hadde ikke vært i tvil. vet at børselars har sånne inne hvis du bor i nærheten av dem.

ellers så kommer det til å rakle på med meninger her så jeg ønsker dere lykke til. prøv flest mulige pistoler og dropp x-esse, buckmark, high standard og lignende pistoler som de fleste blir konkurranseudyktige med rimelig fort :D

Link to comment
Share on other sites

Walther SSP og Morini CM22 er begge såvidt under 1 kg.

Watheren er vel rund 15 høvdinger, og Morinien vet jeg ikke.

 

Ellers så bør hu løfte litt på Pardini og Hammerli også. Det er gode

våpen. Det tar tross alt ikke lang tid før man er sterkere i armen og

man merker ikke vekta. Fra det letteste til det tyngste av desse 4 så

blir det vel: 1:Morini CM22, 2:Walther SSP, 3:Hammerli SSP, 4:Pardini SP

 

Etterhvert som man blir sterkere, så vekter mange ned pistolen for å få

roligere bevegelse, så man skal ikke se blindt på vekta. Heller se på desse

4 merkene og prøve dem.

Link to comment
Share on other sites

Men det er dem 4 som nevnt ovenfor som er dem mest vanlige match våpen i 22.

 

Man kan legge til Walther sin GSP og Feinwerkbau AW93 men dem er ikke noe spesielt lette slik som trådstarter etterlyser. Dem er også litt mere røffe i stilen som matchvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her, og det viktigste er at man prøver flest mulig våpen, og unngår å kjøpe uprøvd. Husk også at muskulatur kan (og bør) trenes opp. Tren styrke i armer og skuldre, og husk å trene begge sider like mye. I tillegg til at det blir lettere å skyte, forebygger man diverse skader og andre plager.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Morini CM22M RF og denne veier vel ca 850gr uten vektene montert. Kan anbefale denne selv om jeg bruker alle vektene hele tiden. Med vektene montert veier den 970gr hvis jeg ikke husker feil.

Bygget i Sveits og har kvalitet deretter.

 

morinicm22mrf.jpg

 

EDIT: Lånte bilde fra sidene til Børselars ...

Link to comment
Share on other sites

CM22RF kan absolutt anbefales.

Men en bør jo teste de forskjellige først, for det er jo ikke sikkert at det som passer vil passe deg.

For ordens skyld så er jeg ikke spesielt svak i armen, men foretrekker alikevel den lette Morinien. Det er ikke bare vekta men også balansepunktet, siktene, avtrekket og flere ting som avgjør mitt valg.

Har også en Pardini SP22, men den virker som en dinosaur i forhold :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...