Jump to content

Mørne helt rådyr i kjøleskap


arne mo

Recommended Posts

Jeg har ikke tilgang på viltkjølerom, og måtte skjære ned en bukk i fjord samme dag som jeg skøyt den pga varmen. Det resulterte i kjøtt som ikke var så mørt som det burde være. Derfor lurer jeg på, kan jeg kjøpe et gammelt kjøleskap, tømme det for hyller og henge rådyret der til mørning?

Er det noe forskjell på et kjøleskap og ei viltkjøle (som fuktighet osv)?

Det kan jo være greit til gåsejakta også som starter tidlig på høsten.

 

Noen kommentarer??

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Det kan kanskje funke fint, får sikkert flere og bedre innspill på akkurat det. Men om du går for en slik løsning vil jeg anbefale å vurdere å motere noe så du fikk dratt ut litt fuktighet fra kjøleskapet. Har selv brukt kjøle som ikke er helt tørr nok, og da surner kjøttet forbausende fort om man ikke passer godt på. Ellers gleder jeg meg til å lese svarene videre. Dette hadde vært en praktisk løsning for meg også. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar dyret henge i romtemperatur første døgnet, skal ikke kjøles for mye før dødsstivheten har sluppet.

 

Da har dyret fått fine tørre hinner og fuktproblemet er mye mindre. Greit å lufte litt de første dagene.

 

Gjorde slik med 2 dyr i høst med utmerket resultat :D

Link to comment
Share on other sites

Mitt problem er motsatt, jeg har ikke varm nok plass om førjulsvinteren. Derfor parterer jeg rådyret med en gang, vakumpakker det og legger det på kjølerommet i 14 dager før det fryses. Mørere kjøtt har ikke jeg fått til!

 

Jeg har blitt fortalt en gang at kjøtt som skal vakumpakkes og mørnes på kjøl må være kaldt (0-4 grader) før det vakumeres. Noen som vet grunnen til dette?

Link to comment
Share on other sites

Kan vel by på problem å få tilstrekkelig utskifting av lufta og samtidig ha nok effekt til å holde tempen nede. Ved vakumpakking før mørning vil nok kjøleskapsløsningen fungere greit. Mener det ikke er behov for å kjøle ned kjøttet før vakumpakking.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...