Jump to content

Hvor mye spiser reven/kullet?


dimex

Recommended Posts

Jeg husker ikke hvor, men det er ikke så lenge siden jeg hørte eller leste hvor mye kjøtt som måtte til før et kull med reveunger var store nok til å klare seg selv, men jeg husker at antall kilo var overraskende høyt. Kanskje noen andre her inne husker hvor det var og kan finne tallet.

Link to comment
Share on other sites

Den "generelle" regelen som omhandler bevegelser fra et trofisk nivå til det neste (fra f.eks. smågnager/rype til rev) så bevares 10 % av energien som biomasse. De resterende 90 % med energi går på å opprettholde revens livsviktige funksjoner som å holde varmen, forbrenning, bevegelse osv.

 

Som et eksempel: dersom du har 1000 kg rype, smågnager og lignende så kan dette "produsere" 100 kg rev. Dette er jo teori, men det er mye forskning som ligger bak denne modellen. Den gir derfor et ganske godt bilde på hvor mye kjøtt (være seg gnagere, rype skogsfugl +++) et revekull kan få i seg.

 

(det er forsåvidt dette prinsippet som legges til grunn når en snakker om at "dersom alle hadde vært vegeterianere kunne vi fødd mye flere mennesker" og befolkningsveksten ville derfor ikke vært noe problem)

Link to comment
Share on other sites

tja hvis en rev får tak i en halv kg pr dag så vil jeg tro den klarer seg veldig bra. så trengs det som regel 2 stk for å lage smårev. da er vi kommet til 370kg..

hvis det er 4 unger i snitt og de skal fores i 2-3mnd. da går det kansje med 1 - 2 kg ekstra i 90 dager..

 

så totalt kansje 500 kg.. men her må vi huske på at i kosten er det vilt som har dødd i trafikken, kraftlinjer mm. reven spiser også slakteavfall, frukt, søppel og div vi hiver fra oss. så det er nok ikke bare fugleunger og rådyrkje selv om det er mye av det også..

det er nok en klar sammenheng at der det er mennesker er det også mye mer rev!

 

må jo være en viss edruelighet i dette ellers sjønner alle at det er surr..

Link to comment
Share on other sites

leste en test et sted her :) reven tar 70-80 % av rådyr killingene, hvis det er bra med rådyr killinger. og det er ganske mye. og tenke deg et lite område, som det kanskje finnes 2-3 voksene rever, som får 4-7 rev unger hver.. så trenges det litt mat.. men hvis du tenker deg skogsfugl og rype da, der er kråka/ravn en jævel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...